"Si anul trecut piata asigurarilor de viata a crescut cu 5%, ca volum total al primelor brute subscrise. Ceea ce s-a intamplat, insa, a fost ca am avut un numar de cativa ani de stagnare a cresterii industriei in raport cu evolutiile din anii anteriori cu care eram obisnuiti, cand noi cresteam la nivel de industrie cu 30-40%, intr-adevar, pornind de la o baza destul de redusa, cea de la sfarsitul anilor ‘90", a declarat Mihai Popescu (foto), pentru wall-street.ro.

Faptul ca asigurarile de viata nu au luat astfel de «lovituri», precum alte sectoare financiare, reflecta ca exista un deficit important de protectie in Romania, la nivel de cetatean, adauga seful Aviva, si creeaza astfel premise solide in urmatorii ani pentru dezvoltarea continua a pietei de asigurari de viata. Acest lucru este cu atat mai important cu cat asigurarile de viata au avut de pierdut in urma inghetarii creditului, care reprezenta inainte de criza un canal de vanzari semnificativ afacerile companiilor de asigurari.

"Daca ne uitam atat la primele cheltuite proportional dintr-un salariu in Romania pentru asigurari de viata (0,33%), cat si la proportiile din salariile platite in regiune (vezi ultima coloana din tabel), vom vedea ca in Romania suntem inca in urma. Intr-adevar, salariile sunt mai mici, insa proportia alocata din salariu pentru plata primelor de asigurare de viata este cu mult mai mica decat diferenta de salarii. Decalajul este mare, dar, in acelasi timp, acest lucru ne da motive serioase sa consideram ca dinamica dezvoltarii pietei de asigurari de viata va continua", a argumentat Mihai Popescu.

Rascumpararile la Aviva au scazut cu 13%

"Trendul rascumpararilor s-a imbunatatit atat in industrie cat si in compania noastra anul trecut, unde au scazut cu aproximativ 13%. Gradul in care clientii renunta la beneficiile pe care le-au ales ei insisi, ramane insa o preocupare importanta pentru piata de asigurari de viata. Atunci cand inchei o asigurare de viata iti propui un obiectiv pe termen lung de a-ti acoperi anumite nevoi personale sau de familie, in perioada contractuala", apreciaza Mihai Popescu.

El a daugat ca deseori decizia unui client de renunta la asigurarea de viata se afla sub presiunea necesarului de «cash». "Daca aceasta presiune este, totusi, bine inteleasa, nu o exerciti asupra asigurarii de viata. Sunt si alte lucruri la care renuntand pe termen scurt, mai degraba, iei o decizie mai buna pentru viitorul tau financiar".

In orice caz, pierderera pe care un client o suporta, indifferent de momentul in care renunta la asigurarea de viata, este mai mult decat financiara, acesta renuntand de altfel si la un beneficiu sub forma de protectie. "Pe intreaga durata a contractului ai niste riscuri acoperite. Dar, daca dintr-un motiv renunti la asigurare si la 35-40 de ani te hotarasti sa-ti reiei polita respectiva sau alta costul pe care il platesti este total diferit, pentru ca riscul asociat unui barbat la 40 de ani fata de 20 de ani este mult mai mare. Odata cu avansarea in varsta riscul asigurat are mai multe costuri".

Avem nevoie de stimulente extinse de natura fiscala

Asiguratorii de viata: Avem nevoie de stimulente extinse de natura fiscala

Asiguratorii de viata: Avem nevoie de stimulente extinse de natura...

Cea mai mare despagubire platita de Aviva anul trecut este de 240.000 de euro, in timp ce valoarea despagubirilor platite anul trecut este de aproximativ doua milioane de euro.

"Nu cred intr-o revenire a creditarii"

Citeste si:

Intrebat in ce masura se va schimba preferinta clientilor pe clase de asigurari de viata, protectie sau investitii (unit-linked), Mihai Popescu s-a aratat increzator in mentinerea echilibrului curent, de 65-35%, in afara de cazul in care se vor schimba semnificativ lucruri in piata, precum relansarea creditului ipotecar, care ar antrena si vanzarea asigurarilor de viata asociate creditelor respective. "Nu cred intr-o revenire imediata a creditarii, in special a finatarilor ipotecare. Cum o relansare a creditului ipotecar pare putin probabila, nici nu avem motive sa credem ca preferintele romanilor se vor schimba in mod dramatic".

Asigurarile de viata asociate creditelor ipotecare functioneaza atunci cand clientul nu mai poate sa plateasca finantarea acordata din cauza unui evenimentul asigurat, moment in care asiguratorul preia plata integrala a datoriei sau in rate.
Care sunt directiile de crestere a pietei in 2012?

"Una dintre «directii» de crestere a pietei de asigurari de viata este reprezentata de produsele de asigurare de grup oferite de angajatori angajatilor. Este una din zonele pe care ma astept sa creasca in perspectiva, inevitabil. Exita un decalaj important fata de tarile din jurul nostru si un avantaj important pe care-l putem oferi clientilor. Prin natura produsului este foarte avantajos sa ofere astfel de beneficii, la un pret mult mai redus decat si-ar putea cumpara singur cineva".

O alta directie, in opinia managerului Aviva, o reprezinta promovarea serviciilor de asigurari de viata prin retelele bancare (bancassurance), care in ultimii ani a ajucat un rol important in ponderea vanzarilor. Multi jucatori bancari au facut din vanzarea de asigurari de viata o parte a strategiei de promovare a serviciilor in teritoriu. "Avem parteneriate cu un numar de cinci banci in prezent si recent am deschis o colaborare pe acest segment alaturi de Credit Europe Bank".

"A treia, dar foarte importanta, ramane distributia si promovarea asigurarilor de viata prin agenti profesionisti, specializati si ma refer la acei consultanti de profesie liberala, care ofera cele mai bune sfaturi clientilor din portofoliu. Acest vector de promovare a asigurarilor de viata va continua sa joace un rol foarte important. Un agent trebuie sa fie alaturi de client nu doar la semnarea contractului ci pe toata perioada de viata a acestuia", conchide Mihai Popescu.

Compania britanica Aviva plc. a vandut catre gigantul american Metlife Inc., operatiunile sale din Europa Centrala si de Est, printre care si Romania, unde opereaza, in prezent, prin Aviva Asigurari de Viata si Aviva Pensii Private. Aceasta decizie este in conformitate cu strategia anuntata de Aviva plc in noiembrie 2010, de a se concentra pe acele piete de mari dimensiuni. Aviva plc este prezenta pe piata locala prin Aviva Romania (Aviva Asigurari de Viata si Aviva Pensii Private - Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private SP).

wall-street.ro scria inca din martie 2011 despre evaluarea optiunilor pentru diviziile Aviva din Romania, Cehia si Ungaria.

Aviva: Evaluam optiunile pentru diviziile din Romania, Cehia si Ungaria

Aviva: Evaluam optiunile pentru diviziile din Romania, Cehia si...

"Aceasta tranzactie deschide calea spre formarea, prin consolidare, a unei institutii financiare mai performante, ce poate schimba clasamentul industrei de asigurari de viata si a administrarii fondurilor de pensii. Aducem cu noi succesul si experienta celor 12 ani de prezenta pe piata romaneasca a unei companii britanice de varf, ani in care ne-am aflat mereu in ierarhia companiilor importante din domeniul nostru de activitate", a declarat la momentul anuntului tranzactiei pentru wall-street.ro, Mihai Popescu, director Aviva Asigurari de Viata si Presedinte al Consiliului de Administratie al Aviva Pensii Private.

Mihai Popescu a fost numit la conducerea operatiunilor romanesti ale grupului britanic Aviva in primavara anului 2010, venind din pozitia de chief marketing officer in cadrul Alico, divizia internationala a MetLife.