"Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de prima sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferitele criterii de risc. Conform prevederilor legale, asiguratorii au obligatia de a-si stabili tarifele de prima astfel incat sa garanteze permanent indeplinirea obligatiilor care decurg din incheierea contractelor RCA", a declarat Misu Negritoiu (foto).

Totodata, presedintele ASF a transmis asiguratorilor ca "modificarea normei RCA nu trebuie sa reprezinte un pretext in urma caruia sa abuzeze in incercarea de a-si acoperi pierderi anterioare, prin acest instrument. In prezent, rata combinata a daunei, care este de 117%, ne arata un dezechilibru. Corectarea lui nu presupune automat o majorare a preturilor, poate sa insemne si reducere de costuri. Dar dezechilibrul va trebui corectat”, a mai spus Misu Negritoiu.

Presedintele ASF a adaugat ca modificarile normei RCA vizeaza adaptarea legislatiei in scopul protectiei asiguratilor/pagubitilor, iar ASF continua sa urmareasca modul in care asiguratorii isi indeplinesc obligatiile asumate in baza politelor.

La intalnire au participat: reprezentantii UNSAR, cei ai UNSICAR si reprezentanti ai brokerilor independenti. Totodata, au fost invitati sa participe reprezentantii FORT, ai ACPR si cei ai ARILOG. Industria unitatilor reparatoare service a fost reprezentata de FEDRA, Asociatia Dealerilor de marca Volkswagen si ASSAI. Din partea ASF au participat: Misu Negritoiu; prim-vicepresedintele ASF, Cornel Coca-Constantinescu; vicepresedintele ASF - sectorul asigurarilor-reasigurarilor, Marius Vorniceanu, precum si experti tehnici.

Citeste si:

Scopul intalnirii a fost coordonarea in aplicarea normelor ASF pe piata asigurarilor, in beneficiul asiguratilor si al stabilitatii pietei, prin cresterea increderii in produsele de asigurare. ASF considera ca pentru acest lucru este esentiala intelegerea din partea tuturor participantilor la piata a situatiei de fapt, a rolului de reglementator si supraveghetor national al ASF, dar si al rolului fiecarui participant. Discutiile au inclus aspecte tehnice, dar si intrebari si comentarii din partea participantilor si reprezentantilor ASF. Participantii din cele patru sectoare (asiguratori, brokeri, reparatori si transportatori) s-au pus de acord asupra necesitatii si cailor de redresare a pietei, cu exceptia ASSAI care a solicitat, din nou, demisia conducerii ASF.

Participantii la discutie au subliniat incidenta mult mai mare a daunelor in Romania fata de alte state din Europa (de circa 4 ori mai mare), dar si dinamica nivelului primelor (pentru transportatori - spre exemplu asigurarea RCA era de circa 2000 de dolari pentru un camion, iar in prezent pleaca de la valori mult mai mici, respectiv 500 de euro), in conditiile in care rata daunei pentru ei ajunge si la 200%, iar despagubirile achitate pentru accidente provocate de un singur transportator au necesitat despagubiri de ordinul milioanelor de euro.

Totodata, a fost sustinuta ideea unor prime minime pe tipuri de autovehicule, au fost clarificate aspecte referitoarea la prelungirea si transferul politelor in cazul instrainarii autovehiculelor, efectuarea platilor prin intermediari sau direct catre asiguratori, nevoia consolidarii bazei de date la nivel national pentru o mai buna urmarire a accidentelor, a eventualelor polite contrafacute, a identificarii mai rapide a autovehiculelor inmatriculate in Romania si in strainatate care circula fara asigurare RCA in Romania.

Intalnirile cu participantii din piata asigurarilor vor continua, la intervale regulate, in scopul coordonarii in aplicarea legislatiei nationale, a stabilitatii pietei si a cresterii protectiei utilizatorilor de instrumente financiare din piata asigurarilor.