Apogeul vanzarilor de asigurari facultive CASCO a avut loc in anul 2008, la un varf de peste un miliarde de euro prime brute subscrise, deoarece perioada 2007-2008 a reprezentat finalul finantarilor auto prin leasing. Nu exista societate de leasing care sa ofere unui client o masina fara obligatia de a incheia o asigurare CASCO. Apoi, subscrierile au scazut dramatic.

In acleasi timp, RCA a reprezentat singurul segment care a crescut in ultimii ani, in valoare absoluta, chiar daca in 2010 a cunoscut un razboi al preturilor, ceea ce a dus la diminuarea valorii primelor brute subscrise totale. Ulterior, ponderea RCA in total prime brute subscrise a reinceput sa creasca, evolutie care a culminat cu o inversare de tendinta: asigurarile auto au depasit din nou pragul de 70%, castigand aproape 10 punte procentuale in 2 ani.

Astfel, in interiorul auto, RCA si-a majorat ponderea, iar CASCO si-a redus-o semnificativ, iar segmentul non-auto a pierdut din nou teren, dupa varful inregistrat in 2012 cu suportul legislatiei asigurarilor pentru locuinte si a subscrierilor in strainatate.

De ce scade CASCO si, totodata, se scumpeste?

In principiu, tarifele asigurarilor facultive CASCO sunt strans legate, preponderent, de frecventa daunei si de evolutia parcului auto asigurabil. Astfel, daca in 2007 din structura parcului auto din Romania doua treimi erau masini teoretic asigurabile, astazi, sunt mai putin de o treime, in timp ce frecventa daunei la nivelul pietei Casco a ajuns la aproape de 50% (1 din 2 clienti au o dauna).

Citeste si:

Din graficul anterior se observa cateva tendinte ingrijoratoare: parcul auto national imbatraneste; vanzarile de autoturisme noi sunt inca la un nivel redus; importurile de autoturisme second hand continua sa creasca, iar doua treimi din importurile de second hand sunt masini cu vechime mai mare de 10 ani. Asadar, in prezent, la un parc auto in 2014 de peste 6,27 milioane de masini, o pondere de 57% nu pot fi asigurate.

In acelasi timp, clientul raporteaza de regula valoarea primei de asigurare CASCO la valoarea masinii, iar de cele mai multe ori acest raport ajunge si la 50%. Chiar si pentru o masina cu o vechime intre 6 si 10 ani, proprietarul renunta de regula la CASCO din cauza tarifelor. Astfel, in prezent sunt sub un milion de contracte CASCO in piata. Numarul de riscuri s-a redus odata cu imbatranirea parcului auto (majoritatea clientilor isi asigura masina in primii 5-6 ani, renuntand ulterior) si cu prabusirea finantarilor in leasing.

Majoritatea asiguratorilor isi indreapta atentia spre clientii cu masini mai noi, generand astfel presiune asupra tarifelor pentru clientii cu masini vechi, deoarece costul de inlocuire a unei piese avariate este ridicat, la nivelul de "nou" al masinii. Ca urmare, in Romania, CASCO este considerat instrument de cosmetizare si in continuare piata este dominata de asigurarile CASCO fara fransiza, desi clientii primesc oferte mai bune in varianta cu fransiza.