"Daca clientul plateste in termen, are serviciul datoriei la zi cum se zice, banca nu are niciun motiv sa ceara garantii suplimentare, pentru ca nu ar trebui sa faca provizioane", a spus Ghetea, citat de NewsIn.

Raspunsul sefului ARB a venit in urma unei intrebari legate de posibila introducere a unor noi metode de reevaluare a activelor, care au ca scop marcarea la piata a garantiilor depuse de clienti, metode care se bazeaza pe indici statistici.

Ghetea a spus ca ARB poarta discutii cu BNR pentru acceptarea unor indici statistici, in vederea reevaluarii garantiilor ipotecare.

Pe de alta parte, un client care a ajuns sa intarzie la plata cu 90 de zile, situatie in care banca este obligata sa faca provizioane de aproape 75%, "lucrurile se schimba, deoarece persoana respectiva este in culpa".

"Atunci fie se executa creditul, fie se reesaloneaza, dar ramane la latitudinea fiecarei banci ca atunci cand scrie conditiile de reesalonare sa spuna ca garantiile nu sunt suficiente", a explicat Ghetea.

De asemenea, vicepresedintele ARB, Sergiu Oprescu, a reluat faptul ca fiecare banca va raspunde pe cont propriu, dar solicitarea de garantii suplimentare nu are ratiuni economice.

"O astfel de abordare nu are ratiuni comerciale, dar in mod evident daca clientul a intrat intr-o categorie de neperformanta, atunci in discutiile de restructurare se poate solicita si garantii suplimentare", a conchis Oprescu.