„Actiunile de comunicare mobila pentru produsele de sezon cresc foarte mult in volum vara, iar acest lucru este explicabil prin faptul ca telefonul mobil raspunde cel mai bine comportamentului de consum specific acestei perioade: achizitie de impuls, intervale orare in care consumul anumitor produse creste vertiginos etc. Mizand pe nevoia imediata a consumatorilor, promotiile « anuntate » prin telefonul mobil constituie « punct ochit – punct lovit »”, considera Maia Novolan, director general Syscom Digital, agentie specializata in marketing mobil si interactiv.

Circa 90% din piata de marketing mobil este reprezentata de SMS-uri, iar pe perioada verii activarile prin SMS sunt cel mai des folosite in campanii. Dintre cele aproape 24 de milioane de telefoane mobile active din Romania, in medie circa 25% din totalul destinatarilor sunt antrenati in actiuni de promovare de tip „push”, primind SMS-uri promotionale in sezonul estival. In acelasi timp, traficul SMS generat de inscrierile in promotii (actiuni de tip „pull”) ajunge la peste 35 de milioane de mesaje anual, in jur de 28-30% din volum fiind rezultat din promotiile de sezon.

„Promotiile prin SMS au succes mare vara, inregistrand rezultate foarte bune, pentru ca angajeaza activ consumatorii in perioada cea mai propice de consum pe gama respectiva de produs. Cele mai utilizate mecanisme sunt, fara indoiala, cele bazate pe coduri unice intrucat faciliteaza monitorizarea inscrierilor, practic raspunsul fiind considerat «aproape in timp real ». Peste trei sferturi din promotii sunt integrate pe mai multe media, incepand cu TV si terminand cu web si Facebook, aceasta platforma devenind, inca de anul trecut, de cand am lansat prima aplicatie Facebook din Romania pentru inscriere coduri intr-o promotie, un canal de participare de sine statator. Practic, acum avem patru canale: SMS, web, info-line si Facebook”, spune Maia Novolan.

Vara aceasta s-au remarcat cateva promotii, atat prin notorietatea brandurilor, cat si prin oferta de premii variata si atractiva. Intalnim promotii la bere, la bauturi racoritoare, la inghetata, la produse de protectie solara. Spre exemplu, cele pentru bere ofera premii constand in masini de tot felul si, evident, multe doze de bere. Era de asteptat, avand in vedere targetul vizat, cel masculin. Cu Skol, participantii pot castiga un Porsche Boxster, excursii la Mamaia si doze de bere, cu berea Ciucas se pot castiga 10 Dacia Sandero, aparate foto si doze de bere, iar Timisoreana a oferit trei masini Skoda Octavia. Doar Tuborg alege sa ofere excursii la festivaluri muzicale din Anglia, Rusia, Danemarca sau Romania, alaturi de multe doze de bere.

Pe de alta parte, in calitate de sponsor al Campionatului European de Fotbal UEFA EURO 2012, Coca-Cola a oferit excursii la finala campionatului, in cadrul unei promotii nationale. Gerovital, prin gama de produse solare, ofera premii in medalii de aur si medalioane de argint. Fiind vara si perioada de concedii, excursiile sunt o alternativa la indemana pentru orice promotie.

Citeste si:

Majoritatea promotiilor fac parte din campanii complexe de comunicare, asociate cu diferite platforme pentru consumatori. Sunt de impact si foarte apreciate asocierile cu fotbalul sau muzica. „In trecut, bauturile racoritoare erau cele preponderent asociate cu muzica. In ultima vreme, brandurile de bere sponsorizeaza si organizeaza evenimente muzicale – i.e. Tuborg Green Fest sau Ursus Music Evolution. In Romania, in cadrul acestor promotii care au premii constand in invitatii oferite de branduri la evenimentele muzicale, premiile se obtin prin intermediul web-ului. In SUA, de exemplu, Jim Beam organizeaza Live Music Series, iar auditoriul si-l creeaza doar prin SMS. Coca-Cola USA utilizeaza pentru evenimentul anual New Orleans based Essence Festival, care aduna in jur de 400.000 de spectatori, un tool simplu de SMS prin care ofera invitatii gratuite. In circa doua minute s-au receptionat 23.000 de mesaje, echivaland cu tot atatea opt-ins in baza lor de date. Comunicarea one2one uni si bidirectionala prin SMS se va utiliza tot mai mult si in Romania. Deocamdata suntem inca in faza in care alegem e-mailing-ul fiindca este mai ieftin, chiar daca in anumite situatii SMS-ul ar genera ROI mai mare si mai rapid. Doar companiile producatoare de produse din tutun sunt cele care acorda o mare importanta acestui tip de comunicare, poate si pentru ca sunt constranse la putine metode de comunicare cu clientul final. ”, explica Maia Novolan.

Dintre promotiile „de sezon” din vara aceasta, sunt de mentionat din perspectiva volumelor angrenate, doua dintre campaniile derulate prin intermediul Syscom Digital. Campania „Mmmplac inghetatele norocoase Nestlé!” si campania „Castiga bilete la UEFA 2012 si milioane de alte premii”, organizata de Sistemul Coca-Cola Romania.

„Campania la inghetatele Nestlé foloseste toate cele patru media de inscriere - SMS, web, infoline si Facebook - si ofera mixul ideal de premii: premii mai mici, dar deloc de neglijat, si mai multe, in cazul acesta - 300 de lei pe ora, premii medii de 3.000 lei pe zi si marele premiu la final, in valoare de 30.000 de lei”, ofera detalii Maia Novolan.

Piata, ca spatiu publicitar, se aglomereaza in cele trei luni de vara. Consumatorul se trezeste pus in fata multor optiuni in privinta ofertelor promotionale si alege, de cele mai multe ori, brandul care are o promotie mai atractiva. “In momentul de fata se deruleaza promotii la produse de sezon ale caror premii insumate au o valoare comerciala de peste 31 de milioane de euro. Promotiile prin SMS se muleaza perfect specificului marketingului intens «de vara» : se implementeaza relativ rapid, se masoara usor, sunt flexibile si au rezultate in timp real.”, concluzioneaza Maia Novolan.