Grupul Digital Cable Systems ofera pe segmentul consumer (prin brandul Akta) servicii de telefonie fixa, televiziune prin cablu analogic si digital si internet in orasele mai mici si in zona rurala din regiunea subcarpatica (din judetele Timis pana in Vrancea). Practic, DCS opereaza prin brandul Akta in 21 de judete care numara peste 2.000 de localitati. De asemenea, operatorul ofera servicii de business prin compania Dial Telecom in Bucuresti.

Companiile Digital Cable Systems si Dial Telecom vor avea anul acesta impreuna o cifra de afaceri mai mare cu 10% fata de 34,1 milioane de euro in 2011, cresterea fiind determinata de serviciile de internet, cele de cablu digital, zona de business si achizitii. Anul trecut Digital Cable Systems a avut afaceri de 24,7 milioane de euro, in timp ce Dial Telecom a generat venituri de 9,3 milioane de euro. Dial Telecom, compania care ofera servicii de business, va inregistra anul acesta o crestere a afacerii de circa 20%.

Cea mai mare factura pe consumer din anul acesta a fost de 1.000 de lei

“Pe consumer problema ultimului an a fost lipsa de bani, clientii au tot mai putin bani. Fiecare si-a eficientizat costurile in domeniul telecomunicatiilor si ordinea a fost clara: au taiat intai telefonia fixa, apoi cea mobila cu abonament, ulterior internetul si apoi, dar s-a ajuns foarte rar in acest caz, la serviciile video. Trendul a dus la situatia in care omul pastreaza telefonia fixa doar daca are nevoie de ea, iar clientii nostri o folosesc mai ales pentru apeluri internationale. Exista facturi lunare si de sute de lei catre international”, explica Malacopol.

Cea mai mare mare factura de anul acesta pe zona consumer a fost de aproape 1.000 de lei, mare parte din cost fiind generat de apeluri internationale catre mobil in Europa de Vest. In general, media facturii este in jurul a 10 euro.

Aproape 100.000 de utilizatori de internet. Cei mai multi clienti: familiile cu rude in strainatate

DCS inregistreaza cea mai mare crestere a numarului de utilizatori pentru serviciile de internet, unde avansul este de peste 20-25% anual. In prezent operatorul are circa 100.000 de utilizatori de internet.

“Este clar ca evolutia este dusa in fata de comunicarea cu exteriorul, adica clientii comunica foarte mult cu familiile din strainatate, de retelele de socializare, acestea facand cea mai mare parte a traficului, si, probabil, o componenta importanta este si peer to peer (n.red. tehnologie pentru partajarea de continut). Dar retelele de socialiare devin tot mai importante, mai ales pentru ca in mediul non-urban, populatia tanara pleaca in strainatate si isi lasa copiii acasa cu bunicii sau alte rude, deci utilizatorii de internet sunt mai ales copiii”, afirma seful companiei de telecomunicatii.

Astfel, foarte multi dintre clientii DCS Telecom sunt “cei ramasi acasa care vor sa comunice cu familia din strainatate”, dupa cum spune Malacopol.

Baza de abonati de cablu digital creste cu 10% anual

In afara de internet, o alta zona de crestere pentru companie este cea de televiziune digitala prin cablu, unde DCS inregistreaza anual o majorare de circa 10% a numarului de clienti.

“Televiziunea digitala are o crestere incentinita, de 10%, din cauza veniturilor limitate. Pentru ca atunci cand cumpara serviciul digital, clientii il iau pentru programele din pachetele suplimentare. In prezent putin peste 10% dintre clientii nostri de televiziune au ales cablu digital. Dar cresterea va fi mare cand vor creste veniturile populatiei. Pe de alta parte, serviciul de cablu analogic este cumparat mai ales pentru programele locale, pentru ca Romania este tara care are poate cele mai multe programe locale, sunt orasele cu 2-3 televiziuni locale sau mai multe”, afirma managerul.

Cheltuiesc 15 milioane de euro de la BERD pana la finalul lui 2013

Malacopol nu a precizat cati clienti de televiziune prin cablu are Akta, dar a afirmat ca sunt mult mai multi decat pentru serviciile de internet. In urma cu doi ani, compania avea in jur de 180.000 de clienti de televiziune prin cablu. Pe de alta parte, DCS a vandut anul trecut reteaua de televiziune digitala prin satelit, care avea circa 80.000 de utilizatori, catre Romtelecom.

“Au fost oferte si pentru televiziunea prin cablu, dar suntem intr-un proces de dezvoltare, avem finantare printr-un credit BERD (n.red. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare), ceea ce ne lasa sa dezvoltam firma pana vom termina aceasta finantare. Abia atunci se va pune problema unui exit, pentru ca este clar ca piata se consolideaza si pana sa ne cumpere altii preferam sa cumparam noi. In criza, daca ai finantare, ai oportunitati foarte interesante”, afirma Dinu Malacopol.

DCS Telecom a obtinut in primavara acestui an un credit de 15 milioane de euro de la BERD pe care compania vrea sa-l cheltuiasca pana la finalul lui 2013.

“Rezultatele vor aparea la inceputul lui 2014. Creditul nu este suma maxima pe care o putem obtine, el poate fi suplimentat. Bancile vin catre noi cu oferte bune si, daca vor fi oportunitati, suma poate fi marita”.

Anul acesta, ca de altfel si in anii trecuti, DCS Telecom a avut un buget de investitii de circa 7 milioane de euro, suma fiind atat pentru dzvoltarea organica (investitia in propria retea), dar si pentru achizitii. Atat in 2012 cat si in 2011 peste 80% din suma a fost orientata catre dezvoltarea propriei retele.

Malacopol: Sunt zone "nedisciplinate" in care nu merita sa investesti cu servicii telecom. Acolo si furnizorii de energie au probleme cand vin sa debranseze

Compania a cumparat in jur de zece retele anul acesta, care in total au peste 10.000 de clienti.

Citeste si:

“Noi nu facem achizitii mari, ci micute, vorbim de retele care variaza de la sute la mii de clienti. Unele ofera doar televiziune prin cablu, unele doar internet, ofera unu sau cel mult doua servicii. Majortatea celor pe care le-am cumparat ofera servicii de internet. Cand facem o achizitie, ne uitam la oportunitatea economica, sa avem sinergii cu acea retea, dar si sa aiba un anumit standard, adica utilizatorii sa fie buni platitori, sa fie comunitati fiabile economic. Sunt zone in Romania in care nici nu merita sa te gandesti sa investesti in servicii din acestea pentru ca sunt si foarte sarace si nedisciplinate. Sune zone in care au probleme inclusiv furnizorii de energie electrica cand se duc sa debranseze. Acolo exista un grad de piratare extrem de ridicat si nu poti controla reteaua”, spune seful DCS Telecom.

Sunt antreprenori care au amestecat pe aceeasi firma businessuri de telecom cu afaceri de turism, productie

El adauga ca in general in jur de 2/3 din discutiile pe care le are cu proprietarii altor operatori de telecomunicatii se finalizeaza in contracte de achizitii.

“Avem mereu discutii, pentru ca sunt oportunitati pe piata si ne uitam la ele, dar nu avem nicio presiune. Antreprenorii sunt dispusi sa vanda pentru ca s-a accentuat presiunea din mai multe directii: pe de o parte, presiunea concurentei, fiindca utilizatorii se asteapta sa primeasca servicii mai bune, presiunea furnizorilor de echipamente, pentru ca vor sa primeasca banii tot mai repede, presiunea furnizorilor de infrastructura, mai exact de stalpi, dar si a celor de programe. Companiile de electricitate au nevoie de alte surse de venit si sunt mult mai stricte din punct de vedere al contractelor pentru stalpi, ca termene de plata, facturare. Iar la aceste presiuni se pot adauga greseli din trecut cand s-au luat credite imobiliare garantand cu retelele sau au fost amestecate pe aceeasi firma si afaceri rentabile de telecom si businessuri afectate de criza, de turism, de productie. Si atunci antreprenorii ajung sa vanda”.

Crestere de 20% pentru Dial Telecom, compania care ofera servicii de business

Pe segmentul de business, brandul Dial Telecom inregistreaza o crestere de circa 20% anul acesta, fata de veniturile de 9,3 milioane de euro din 2011, majorarea fiind determinata de serviciile de intrenet, telefonie fixa si cele cu valoare adaugata (de tipul VPN-virtual private network).

“Cea mai mare crestere a fost pe zona de internet si pentru serviciile VPN. Este clar ca pe VPN va fi avansul pentru ca orice business are nevoie sa isi eficientizeze operatiunile si asta se face prin sisteme prin care poti avea o imagine online a activitatii. Sunt aplicatii de telemetrie, de comanda de la distanta. Lumea de business a fost impinsa nu catre o informatizare mai larga, cat mai adanca, in interior”.

Compania are intre 500 si 1.000 de clienti de business, din domenii precum farma, auto-moto, productie, pariuri. Factura medie in cazul unui client de business incepe de la cateva zeci de euro.

Nu targeteaza IMM-urile pe zona de business.

“Nu mergem catre IMM-uri unde facturile sunt de 10-15 euro. Avem retea de fibra optica in Bucuresti, dar putem creste si alte orase prin reteaua de consumer. Pentru ca avem clienti din alte orase prin care ajungem pe reteaua noastra de consumer, prin retele inchiriate sau prin parteneriate cu alti operatori. Avem multi clienti operatori, partea de wholesale se dezvolta foarte bine, avem cateva zeci de clienti operatori”, explica Dinu Malacopol.

El adauga ca avansul Dial Telecom pe zona de business a fost prin castigarea de cota de piata de la alti competitori, si nu datorita cresterii pietei.

“Zona de business a scazut in 2009, 2010, iar apoi a ajuns la un nivel constant. Piata de business mai creste doar pe anumite segmente si pe proiecte. De exemplu, avem clienti de call center care au proiecte, in special pentru companii din strainatate. O mare lipsa sunt proiectele guvernamentale care lipsesc cu desavarsire de ani de zile. Administratia pur si simplu nu se misca in niciun fel, iar industria asteapta proiecte care sa duca la eficientizarea guvernarii”.