Cand ai 28 de ani si un salariu de director de multinationala, singura explicatie pentru gestul de a renunta brusc la tot este ca iti place riscul. Marian Vasile avea toti asii in mana cand a decis sa faca bani altfel decat din postura de angajat. Insa el a riscat si a castigat. In numai cateva luni, veniturile pe care le obtine din noua sa activitate au depasit cu mult leafa pe care o avea inainte. Ceea ce face Vasile scapa cumva perceptiei generale despre cum poti castiga bani. Sta acasa, iar noaptea se uita cum site-urile create de el aduc incasari de mii de dolari lunar. Practic, ocupatia lui este de a face cat mai vizibile web site-urile sale, astfel incat cu traficul atras sa genereze interes din partea unor motoare de cautare precum Google sau Yahoo!.

De fapt, Marian Vasile nu a descoperit roata, ci s-a aliniat unui curent in voga in acest moment in lumea publicitatii online. Pana acum doi ani, un proprietar de site-uri preocupat de cresterea veniturilor nu avea altceva de facut decat sa astepte interesul celor care vor sa-si faca reclama pe Internet sau sa apeleze la serviciile unei agentii de media.

Lucrurile s-au schimbat radical din primavara lui 2003, cand celebrul Google a lansat AdSense, un serviciu prin care compania fondata in 1998 de Larry Page si Sergey Brin a facut o miscare strategica in publicitatea online. Spre deosebire de sistemul clasic, Google a venit cu ideea de a intermedia, intr-un fel, relatia dintre “advertiseri” si detinatorii de siteuri din intreaga lume. Spre deosebire de o agentie de media obisnuita, AdSense are avantajul unei relatii directe cu circa 200.000 de web site-uri. Modul de functionare propus este simplu.

Advertiserul, care poate fi, sa spunem, un producator de pasta de dinti, plateste o anumita suma lui Google, pentru ca bannerul lui sa apara la rezultatele cautarii. Practic, compania cumpara cuvinte-cheie pentru o suma care variaza intre cinci centi si 100 de dolari pe cuvant. Respectivele sintagme sunt primele pe care, de regula, un utilizator de Internet le scrie in campul de cautare atunci cand doreste sa afle informatii sau sa cumpere un produs sau un serviciu.

Veniturile online sunt fluctuante

Ceea ce ofera in plus Google este aceea ca reclama advertiserului poate fi plasata in alte cateva sute de mii de web site-uri. AdSense plateste proprietarilor acestora o suma variabila pentru fiecare click dat de vizitator pe reclama, care poate fi sub forma de text sau imagini. De aici castiga Marian Vasile, fondatorul Devour Media.

A inceput cu site-uri mici, care aveau doar cateva zeci de vizitatori pe zi. stia insa ca miza este de a atrage un trafic cat mai ridicat, asa ca, dupa numeroase modificari si imbunatatiri, a ajuns sa creasca numarul de accesari. Ca multi alti webmasteri, a apelat la asa-numitul “Search Engine Optimizer”, o tehnica de optimizare a site-ului, astfel incat sa apara in primele pagini cu rezultate ale motoarelor de cautare. “Am facut site-uri de investitii, de exemplu, care au sarit de la 50-60 la 3.000-4.000 de vizitatori pe zi. Insa, la vremea respectiva, nu aveam nici un scop financiar. Faceam totul doar pentru a invata”, povesteste Vasile.
Intre timp, a dezvoltat cateva zeci de site-uri, care inregistreaza un trafic zilnic de zeci de mii de vizitatori. “Primul pas este sa realizezi un web-site care sa atraga vizitatori din anumite categorii de interes. Cele mai importante sunt cele legate de business, investitii, imprumuturi si, mai ales, forumuri de discutii pe aceste teme. O conditie importanta este ca site-ul sa fie intr-una dintre limbile de circulatie internationala, in special engleza”, explica Marian Vasile.

Site-urile in limba romana sunt, deocamdata, mai greu acceptate de Google, pentru ca se adreseaza unui numar destul de limitat de utilizatori. “Totusi, exista si site-uri acceptate, in special cele care au trafic ridicat”, spune Vlad Tocae, director general al companiei Rom Net.

“Site-urile in limba romana sunt mai greu acceptate de Google, pentru ca se adreseaza unui numar limitat de utilizatori. Totusi, exista si site-uri acceptate, in special cele care au trafic ridicat.”

Vlad Tocae, director general Rom Net

Posibilitatea de a afisa o reclama de la Google poate fi pentru un webmaster extrem de profitabila, daca este folosita corespunzator. La un trafic de numai 1.000 de vizitatori unici, se pot castiga 400-500 de dolari lunar. In conditiile in care volumul de trafic nu este ridicat, costurile intretinerii site-ului sunt minime, de 10-20 de dolari, insa sunt si provideri care pentru acest trafic ofera hosting cu trei dolari pe luna. De la doar cateva sute de dolari la inceput, Marian Vasile a ajuns acum sa castige cateva mii lunar. Totusi, avertizeaza el, veniturile financiare obtinute online sunt fluctuante. “Trebuie sa fii atent ca volumul de trafic sa se pastreze constant sau cel putin sa existe o crestere zilnica de 0,5-1%”, explica Vasile.

“Am pornit de la cateva sute de dolari si am ajuns sa incasez cateva mii de dolari lunar din activitati online.”

Marian Vasile, fondator Devour Media

Desi este greu de spus cati romani castiga bani din astfel de activitati, unele estimari arata ca numarul lor se ridica la cateva sute. Majoritatea webmasterilor autohtoni folosesc AdSense, pentru ca este deschis site-urilor de dimensiuni mici si medii. Principalul concurent al AdSense este reteaua Overture, apartinand Yahoo!, insa aceasta din urma, pe langa faptul ca nu este deschisa catre toate site-urile, are dezavantajul costului de afisare a reclamei, mai ridicat decat la Google.

Insa Marian Vasile nu se bazeaza numai pe AdSense. “Cand detii mai multe site-uri, este bine sa ai cel putin doua-trei surse de venit. In general, incasarea banilor se face lunar”, mai spune Vasile. Pentru romanii prinsi in febra AdSense, traficul este totul. Cei mai multi lucreaza noaptea, pentru a prinde cat mai mult din fusul orar al SUA, de unde vine majoritatea vizitatorilor. Nu spun nimic in jur, dar sunt prezenti la banci, uneori de doua ori pe saptamana, pentru a-si ridica cecurile sau pentru a-si scoate banii de pe card. Bani din reclamele care apar pe site-urile lor.

CUM POTI INTRA IN BUSINESS

• Primul pas este sa construiesti un site sau mai multe. Este de preferat ca limba engleza sa stea la baza portalurilor. Daca limba aleasa este romana, este indicata o dezvoltare a unei variante intr-una dintre limbile de circulatie internationala.
• Tematica site-urilor poate fi diversa, dar se recomanda ca aceasta sa fie orientata catre domenii de interes major, precum cel financiar, imprumuturi, auto etc.
• Urmatorul pas, dupa optimizarea site-urilor, este contactarea serviciului Adsense a lui Google sau al Overture al lui Yahoo!. Acolo sunt toate detaliile prin care se poate stabili colaborarea.
• Pentru a genera venituri mari, este nevoie de trafic. Vizitatori unici care sa vizualizeze cat mai multe pagini. Mai mult, acesti vizitatori trebuie sa dea click pe bannere pentru ca banii sa intre in cont.
• O modalitate de crestere a traficului si a numarului de afisari este crearea unui forum de discutii pe teme de interes major. Rezultatele pot fi surprinzatoare.
• Banii se incaseaza, de regula, in fiecare luna, direct in contul personal sau prin cec.