Acum doi ani, Detroit a devenit cel mai mare oras american care a cerut intrarea in faliment, pentru ca acumulase datorii in valoare aproximativ 20 de miliarde de dolari. Drept urmare, si-a pierdut aproape doua treimi din populatie in decurs de cativa ani, iar o mare parte din oras a ramas acoperite de buruieni si case parasite. In anii 50, Detroit numara peste 1,8 milioane de locuitori, iar astazi are putin peste 700.000.

Aceasta scadere este insotita de un exod masiv de intreprinderi si o prabusire a veniturilor fiscale. Rata somajului a ajuns de 16%, dublu fata de media nationala (7,6%). In consecinta, astazi peisajele din Detroit sunt de-a dreptul dezolante: strazi intunecate, buruieni inalte, case parasite, oameni care asteapta cu orele in statia de autobuz. In aceasta situatie se afla si James Robertson, "obligat" sa parcurga zilnic 33 de kilometri pe jos.

Povestea sa a aparut prima data in publicatia Detroit Free Press, care a descris calatoria asidua pe care James Robertson trebuia sa o parcurga aproape in fiecare zi a saptamanii pana la locul de munca. Ulterior, apeluri telefonice si e-mailuri a inundat redactia, prin intermediul carora oameni in intreaga tara doreau sa-si ofere masini, locuri de munca, trasnport gratis sau simple incurajari. Cativa dintre cei care i-au aflat povestea voiu doar sa-l intalneasca si sa-i stranga mana in semn de apreciere.

Ca urmare, povestea sa a atras un val de donatii din intreaga tara, prin intermediul unei pagini pe GuFundMe, creata de un student de la Wayne State University din Detroit, unde s-au strans in cateva zile peste 270.000 dolari, o suma care continua sa creasca, desi, tinta initiala era de numai 5.000 dolari. Daca inainte nu-si putea permite o masina, astazi isi poate cumpara o flota auto.

James Robertson a ajuns in atentia presei datorita unui bancher din Rochester, care l-a observat pe calatorul "neobosit" mergand pe jos pe orice fel de vreme, mila dupa mila, zi dupa zi, pe strazile unde nu circula de regula nici un mijloc de trasport in comun. James Robertson isi incepe naveta in fiecare zi calatorind cu un autobuz de la Woodward aproape de Holbrook in Detroit pana la o statie de autobuz langa Somerset Collection, un mall de la periferia orasului. De acolo, merge 7 mile - indiferent de vreme - catre fabrica. La 10 seara, odata cu finalul programului de opt ore, se indreapta catre mall si prinde ultimul autobuz spre Detroit, pana la Fairground, o zona de frontiera a orasului. De acolo merge spre acasa pe intuneric 5 mile, scrie USA Today.

Timp de un deceniu, James Robertson a mers 21 mile pe zi pentru a ajunge la locul de munca, dupa ce ultima sa masina s-a stricat, iar autobuzele din Detroit nu acopera o mare parte a traseului. Pare dificil, dar James Robertson, in varsta de 56 de ani, nu s-a plans niciodata si nu a lipsit in tot acest timp de la slujba din fabrica. Tocmai aceasta etica muncii de care a dat dovada James Robertson de-a lungul timpului, i-a impresionat pe cei mai multi dintre cei care au donat de la un dolar la sute de dolari.

Citeste si:

Povestea sa a starnit discutii publice si politice in proximitatea orasului Detroit despre provocarile cu care muncitorii cu venituri mici se confrunta atunci cand lucreaza intr-o regiune unde transportul public lipseste si unde costurile cu asigurarea auto sunt printre cele mai ridicate din Statele Unite.

Pentru a economisi, 40% din iluminatul public din Detroit nu functioneaza, fiind luminate doar anumite cartiere. Doar o treime din ambulantele municipale raspund apelurilor de urgenta si peste 76.000 de locuinte sunt abandonate. Cartiere intregi sunt parasite, iar in altele, locuitorii traiesc in nesiguranta, dat fiind ca politia nu are la dispozitie mijloacele necesare pentru a raspunde adecvat apelurilor de ajutor sau solicitarilor de protectie.

Peste un sfert din suprafata orasului, de 370 km patrati, este nelocuita, iar autobuzele ajung chiar si cu o ora intarziere in statii, iar pompierii incearca sa evite pe cat posibil scarile hidraulice pentru ca nu exista bani pentru a le certifica nivelul de securitate, scrie Adevarul.

Atomazul / Shutterstock.com