De altfel, tendinta de crestere a sectorului M&A din Romania a fost evidenta si in 2015. Desi rapoartele de piata pentru anul trecut nu sunt inca finalizate, informatiile disponibile indica faptul ca tara noastra a inregistrat cea mai puternica dezvoltare din regiune. Cu toate ca numarul tranzactiilor finalizate anul trecut a scazut fata de 2014, valoarea acestora a crescut considerabil, depasind 3 miliarde de Euro (cea mai ridicata valoare din ultimii 6 ani).

Dezvoltarea macro-economica a tarii noastre, stabilitatea monetara si, nu in ultimul rand, increderea sporita in mediul local de business, generata de lupta anti-coruptie, explica fenomenul si justifica speranta mentinerii lui in lunile urmatoare.

Interesul sporit al investitorilor pentru piata romaneasca nu trebuie sa creeze insa iluzia renuntarii de catre acestia la propriile standarde si exigente in ce priveste tinta achizitiilor. Dimpotriva, ei vor continua sa fie foarte atenti la ceea ce cumpara. De cealalta parte, vanzatorii, desi dispusi la un comportament flexibil, nu vor abdica de la dorinta obtinerii unui pret considerat corect pentru ceea ce ofera.

Indicatorii financiari vor fi, ca si pana acum, determinanti pentru finalizarea tranzactiilor, fara a deveni, insa, singurul criteriu de evaluare a companiei vizate. Multi dintre cumparatori sunt interesati in mod real sa pastreze si sa dezvolte afacerea preluata, nu sa achizitioneze pentru a vinde apoi intr-un viitor apropriat. In acest context, atentia este indreptata si spre tot ceea ce contribuie la conservarea si cresterea business-ului: contracte strategice, echipamente, personal etc.

O importanta deosebita pentru cumparatori o au, de multe ori, brand-ul si cota de piata generata de acesta. In ultimii 6 ani, mediul economic dificil a operat o triere puternica a marcilor existente pe piata: cele dezvoltate sanatos, organic, au reusit sa supravietuiasca, celelalte au fost afectate uneori dramatic, atragand scaderea cotelor de piata si, nu de putine ori, insolventa companiilor detinatoare.

Citeste si:

Brandurile consolidate si dezvoltate de antreprenorii romani sunt, din pacate, putine. Si mai putine sunt cele oferite la vanzare. De regula, singura ratiune pentru care antreprenorii se decid sa vanda este intervenirea unui moment propice pentru exit, care, daca nu este valorificat, s-ar putea sa nu reapara prea curand. Vicisitudinile crizei din 2008-2009 si repercusiunile din anii ce-au urmat sunt inca vii in memoria tuturor.

Cu toate acestea, anul 2016 pare, asa cum am mentionat deja, promitator pentru piata locala de M&A. In ceea ce priveste sectoarele cele mai atractive in perioada urmatoare, tendintele manifestate in 2015 par sa se mentina. Serviciile financiare, serviciile medicale private (potentate, printre altele, de parteneriatul cu sectorul public de sanatate) si sectorul de retail vor continua sa fie unele dintre cele mai puternice motoare ale pietei locale de M&A.

Industria alimentara va fi si ea un domeniu interesant in 2016. Ne putem astepta la consolidari de branduri interne si preluari de portofolii in industria carnii si pe pietele de apa imbuteliata si soft drinks. In cel din urma caz, se poate constata o tendinta a producatorilor din industria de soft drinks de a prelua producatori de ape minerale, pentru a-si intregi portofoliul.

Desi previziunile pentru 2016 sunt promitatoare, perioada urmatoare nu trebuie privita cu un optimism exagerat. In ciuda trendului general crescator, vor exista si industrii care vor inregistra stagnare sau regres. Un exemplu este energia: marile proiecte publice par sa ramana blocate in diverse stadii; nici politicile fiscale adoptate in ultima perioada nu sunt foarte incurajatoare (cel putin in privinta energiei regenerabile). Ne putem astepta insa la surprize placute si in acest sector.

Sursa foto: max sattana / Shutterstock