Radu Voinic: Cu cat va creste pretul centralelor termice in 2008?

Estimam pentru 2008 o crestere a preturilor de maximum 5-10%, determinata de influenta factorilor interni si externi, precum: pretul materiilor prime (otelul), pretul petrolului (ce atrage implicit si cresterea altor tarife) sau deprecierile valutare.

Pe de alta parte, situatia va fi contracarata de o diversificarea gamelor de produse prezente in portofoliului producatorilor si importatorilor, astfel incat acestea sa vina in intampinarea diferitelor categorii de clienti, in functie de venituri si necesitati.

Florin Radu: Care va fi evolutia costurilor cu piesele de schimb si a serviciilor de service, instalare si punere in functiune a centralelor termic?

Sever Scarlat: Modificarile de pret in cazul pieselor de schimb au urmat evolutia pietelor de materii prime implicate in productia lor, alaturi de strategia de service impusa de fiecare furnizor de centrale termice. Pentru 2008 nu estimam o variatie importanta a valorii acestor repere, insa cresterea pretului petrolului si a cotatiilor mondiale la otel si cupru poate avea implicatii insemnate. Acelasi lucru este valabil si in cazul serviciilor, insa in acest caz estimam o crestere a preturilor de service, instalare si punere in functiune justificata si prin inmultirea costurilor societatilor prestatoare de astfel de activitati, in incercarea sustinerii unor activitati performante prin specialisti motivati si bine pregatiti.

Odata cu aderarea la Uniunea Europeana este de asteptat ca si tarifele serviciilor adiacente, de montare si service sa creasca, independent de majorarea preturilor la centrale, pentru a se alinia celor din spatiul comunitar (cele din Romania reprezentand aproximativ 20% din valoarea celor din Uniunea Europeana).

Astfel, estimam o crestere cu 10-15% a costurilor pieselor de schimb si a serviciilor de service, instalare, punere in functiune si montare a centralelor termice.

Silvia Oana: Cum va creste piata de centrale termice in 2008?

Sever Scarlat: Este de asteptat ca piata sa aiba o crestere mai degraba in valoare decat in volum.

Astfel, raportat la volum, se va inregistra o stagnare sau, optimist, o crestere de maximum 10%. In acord cu potentialul realist al constructiilor noi, importatorii isi regandesc si portofoliul de produse. Centralele cu condensare vor reprezenta directia strategica a industriei. Acestea fac parte din categoria echipamentelor cu eficienta crescuta. Tehnologia condensarii este cea mai recenta inovatie din domeniul centralelor termice. Spre deosebire de cele standard, centralele cu condensare recupereaza din caldura eliminata la evacuare si au valori reduse ale emisiilor poluante. Deci sunt mult mai mai performante (eficienta de pana la 109,8%) si consuma mai putin, dar sunt si sensibil mai scumpe. Din aceasta diferenta de costuri, importatorii spera sa isi creasca cifra de afaceri. In esenta, efortul de vanzari va fi mai mare (pentru convingerea dezvoltatorilor), insa valorile obtinute pot fi mai mari decat la echipamentele termice standard.

Citeste si:

Adina N. : Care sunt cele mai importante criterii de alegere a unei centrale?

Sever Scarlat: Incalzirea casei nu trebuie sa fie lasata la voia intamplarii. In alegerea unei solutii de incalzire trebuie sa se tina cont de configuratia si volumul spatiului de locuit, de nevoile familiei si de stilul de viata al acesteia, de numarul de utilizatori, precum si de tehnologiile existente. Dintre cele mai importante criterii in alegerea unei centrale sunt eficienta energetica si consumul de combustibil, debitul si volumul de apa calda, siguranta in functionare, posibilitatea de personalizare a parametrilor de functionare a centralei si implicit a confortului, perioada de garantie si nu in ultimul rand designul si dimensiunile compacte. Preocuparea clientilor pentru armonia dintre elementele din camin solicita o noua abordare din partea producatorilor in constructia centralelor termice – reducerea dimensiunilor si redesenarea formelor, asigurandu-le acestora o eleganta aparte si un design deosebit.

Adina N.: Unde vindeti cel mai bine in Romania?

Sever Scarlat: Sunt orase in tara unde cererea si penetrarea centralelor termice este foarte mare. Vorbim aici de zone din Transilvania si Banat, unde sistemele centralizate de distributie a agentului termic au fost inchise de catre consumatorii care au refuzat sa mai plateasca un pret foarte mare pentru un confort aproape inexistent, optand pentru centrale termice. De asemenea, la buna penetrare a sistemelor individuale de incalzire a contribuit si apropierea de Ungaria. Piata romaneasca de centrale termice s-a format practic in Transilvania, pentru care miza in acest moment o reprezinta trecerea la a doua generatie, si anume inlocuirea centralelor vechi, second-hand, aduse din Occident, cu o generatie de echipamente mai performante si mai sigure. Tin sa precizez faptul ca, pentru Baxi Romania, o piata cu o dinamica foarte buna a vanzarilor este Moldova. Situatia ar putea parea paradoxala, daca ne gandim la puterea de cumparare din aceasta zona. Insa tocmai aceasta este cauza care ii determina pe oameni sa isi achizitioneze o centrala termica – incapacitatea de mai putea suporta costurile mari si ineficienta sistemelor centralizate. In mod evident, creditarea favorizeaza cresterea accesului la centrale termice. Efervescenta Bucurestiului in sectorul constructiilor rezidentiale genereaza, de altfel, un trend ascendent al pietei termotehnice.

Matei Nistor: La cate unitati estimati piata termotehnica in 2008?

Sever Scarlat: 165.000 – 175.000

Silvia Pavel: Cand va ajunge aceasta piata la maturitate?

Sever Scarlat: Primele semne de maturitarte se intrevad deja. Ce-i drept, ne indreptam cu pasi marunti catre alinierea la obiectivele globale privind utilizarea echipamentelor cu tehnologie avansata si a celor pe baza de resurse regenerabile in vederea cresterii eficientei energetice si scaderii emisiei de noxe. Mai mult, in conditiile unei concurente din ce in ce mai puternice, pretul nu mai reprezinta singurul criteriu de alegere a unei centrale. Consumatorii sunt acum mai educati in ceea ce priveste analizarea ofertelor si au devenit interesati de calitate si serviciile adaugate, intelegand produsul, asa cum este firesc, drept un bun de folosinta indelungata.