„Industria de media si publicitate s-a schimbat enorm in perioada cuprinsa intre sfarsitul anilor '90 si momentul la care vorbim, inceputul lui 2012. Am trecut de la o epoca in care telespectatorul consuma continutul dorit dupa programul stabilit de statiile TV la situatia in care se consuma continutul oriunde si oricand, dupa cum doreste. Am trecut de la situatia in care aveam un singur ecran cu ajutorul caruia priveam la televizorul din sufragerie, la cea in care a aparut al doilea ecran (computerul), apoi al treilea (telefonul mobil), iar acum ne gasim in situatia in care avem un al patrulea (iPad-ul) care tinde sa il inlocuiasca pe al doilea (computerul). Vorba unui expert in comunicare si comunicatii digitale: singurul lucru care a reusit pana acum sa bata iPad-ul a fost iPad 2”, afirma Antal, sefa ARMA, organizatie infiintata in 2001 care opereaza sistemul de masurare a audientelor de TV din Romania.

Pe de alta parte, daca in urma cu zece ani, aproape toti aveam un singur televizor, care se afla in sufragerie, in prezent acesta se afla peste tot, in locuri si suporturi diferite. Iar daca inainte oamenii se uitau la televizor impreuna cu familia, in prezent oamenii se uita la televizor prin intermediul Facebook, Twitter sau Zeebox.

"Internetul nu va distruge televiziunea, ci o va ajuta sa evolueze"

"Credem ca internetul este si va fi un mediu complementar televiziunii. El ii va ajuta pe clientii de publicitate sa isi transmita mesajul lor catre un public mai greu de atins cu mediul TV. Internetul nu va distruge televiziunea, ci o va ajuta sa evolueze. Chiar si acum noi putem sa masuram orice tip de platforme sunt conectate la televizoarele din gospodarii (cablu digital, DTH, cablu analogic, IPTV etc.), prin urmare suntem pregatiti si pentru televizoarele inteligente, televizoarele conectate la internet. Ramane de vazut si care va fi procentul in care ele vor fi adoptate de consumatori”, afirma Antal.

De la inceputul acestui an, ARMA a introdus masurarea si raportarea vizionarii decalate in timp (time shifted viewing), adica vizionarea de emisiuni dupa momentul transmiterii lor de catre programele de televiziune.

Citeste si:

„In acest an ne dorim sa realizam testarea virtual meter, tehnologia de masurare a consumului de continut video pe computere si online. Vom discuta, de asemenea, cu membrii nostri, posibilitatea realizarii unor servicii adiacente serviciului de masurare a audientelor, cum ar fi return path data (RPD), respectiv culegerea si utilizarea datelor de vizionare din decodoarele furnizorilor de servicii de TV. Prin aceste servicii se pot oferi actorilor de pe piata informatii detaliate cu privire la profilul consumatorului de servicii video”, mai spune Lucia Antal.

In privinta masurarii consumului de continut video pe computere si internet, oficialul ARMA spune ca deocamdata au fost discutii cu producatorii si distribuitorii de continut video online.

„In perioada imediat urmatoare vom incepe testarea Virtual Meter pe un panel de test si vom stabili detaliile despre metodologia acestui studiu. Probabil ca pana la jumatatea acestui an vom obtine primele rezultate ale testelor. Acestea vor fi evaluate si se vor lua decizii si cu privire la ce date si cum vor fi acestea raportate”, mai spune Antal.

ARMA este o organizatie infiintata in 2001 care se ocupa de cercetarea audientelor mediilor de comunicare video si opereaza sistemul de masurare a audientelor de TV din Romania.

Asociatia numara peste 90 de membri printre care statii TV, agentii de media si publicitate si clienti de publicitate.