„Achizitia de media se schimba in aceasta directie, de programmatic buying, iar prin lansarea Prometheus noi am venit cu solutia noastra la care ne-am gandit cel putin un an, daca nu chiar doi. Programmatic buying este un alt mod de a gandi o campanie, de a folosi altfel datele, este mult mai exact, mai matermatic, dar se bazeaza pe aceleasi principii”, afirma Balotescu.

The Group, cel mai mare grup de comunicare de pe piata locala, cu afaceri de 70 de milioane de euro anul trecut, a lansat in aprilie agentia de programmatic buying Prometheus, aceasta fiind condusa de Cecilia Tanasoiu.

Ce este programmatic buying

Programmatic buying reprezinta automatizarea achizitiilor media prin intermediul platformelor digitale. Astfel, brandurile pot cumpara o anume expunere a reclamei, pentru un anume consumator, la un anume moment.

„In general, in Romania lucrurile se intampla foarte repede. 2015 este anul in care noi, ca piata, am inceput sa facem acest lucru si probabil tot mai mult spatiu va fi tranzactionat astfel. Este clar ca asta este directia spre care ne indreptam. In media trebuie sa stii foarte bine trendurile si sa le adopti, pentru ca este foarte important sa ai clienti pregatiti. Avem periodic prezentari pentru clienti in legatura cu ce apare nou. Avem unele metode care nu sunt folosite nici macar pe piata europeana”, mai spune seful Media Investment, cea mai mare agentie de media din Romania.

Balotescu declara ca anul acesta investitiile in achizitia de spatiu de publicitate vor ajunge la circa 350 de milioane de euro, mai mult cu 20 de milioane fata de anul trecut.

Incempem sa semanam cu piata de media elvetiana

„2015 vine dupa o perioada cat de cat constanta in media. Dupa 2008 am avut o evolutie liniara, cu mici variatii de pana la 10%. Piata s-a asezat la un nivel extrem, extrem de scazut dupa boom-ul din 2007 si 2008 si pentru ca nu au fost perturbari majore, acum avem o piata normala, fara cresteri sau scaderi spectaculoase. Cand eram presedinte BRAT (n.red. Biroul Roman de Audit Transmedia) am lucrat cu un auditor din Elvetia care imi spunea ca variatii de 4-5% sunt ceva senzational acolo. Si, probabil ca ne apropiem de piata elvetiana. Romania devine o piata de media predictibila, in care poti urmari niste evolutii, in care nu ai variatii foarte mari, in care poti spun ce se va intampla, in care poti spune ce medii cresc si ce ramane constant”.

Managerul afirma ca in acest moment preturile pentru achizitia de spatiu publicitar sunt la minim, ceea ce ar trebui sa incurajeze companiile sa investeasca in media

In primul trimestru al anului cei mai mari investitori in publicitate au fost P&G, Unilever, Reckit Benckiser, GlaxoSmithKline, Biofarm, Terapia, Chipita, Lidl, Beiersdorf si Telekom.

Acestia au alocat 19 milioane de euro pentru promovare, mai mult cu 5% fata de perioada similara din 2014.

„Cand consumul va creste si, daca vor exista initiative care sa sustina acest avans- precum scaderea TVA, automat vom vedea si cresteri ale bugetelor. Important este sa vedem ca se va intampla ceva in consum. Pentru ca, daca este mai mare consumul si bugetele cresc. Pe de alta parte, PIB-ul este un indicator care influenteaza si el bugetele de media, iar aceasta evolutie pozitiva din primul trimestru va duce la o evolutie buna a bugetelor, dar nu peste noaspte. In primul trimestru sumele alocate pentru media au crescut, insa T1 este un moment de start, deci asteptam sa vedem in T2 cifre mai realiste. In T1 a foat o crestere de 5% a pietei de media si noi ne asteptam sa fie asa pentru tot anul”.