In Europa, ca si in Romania, mai exista insa indrazneti interesati sa-si dezvolte afacerile achizitionand publicatii de toate soiurile. Toamna care se apropie urmeaza sa elucideze efectele celor cateva achizitii majore inregistrate pe piata de presa scrisa din Romania in cursul acestui an. Cel putin teoretic, trecerea lui Mircea Dinescu in tabara „Adevarul“, ca partener, ar trebui sa elucideze formula exacta a acestui cotidian, cumparat recent de omul de afaceri Dinu Patriciu; de la „Gandul“ se asteapta primele semne de trezire dupa toropeala estivala ce a urmat achizitionarii sale de catre PubliMedia International; iar chichitele tranzactiei prin care grupul Catavencu a intrat sub aripa Realitatea Media ar fi pe cale sa se lamureasca tot in prima parte a acestei toamne.

Cand „Adevarul“, „Gandul“ si „Cotidianul“ intrau pe mainile noilor proprietari - toti lipsiti de avantajele unui cotidian central generalist in portofoliile lor - parea ca linistea se va asterne peste presa scrisa romaneasca, intrata accelerat in procesul de consolidare a pietei. Dar nu a fost asa.

Cele trei anunturi au fost insotite de un al treilea - al nou-formatului European Media Invest (EMI Deutschland), companie formata sub „umbrela“ germanilor de la ARBOmedia, care, la sfarsitul primaverii, a anuntat preluarea „Ziarului de Iasi“. Reprezentantii EMI anuntau atunci ca e doar inceputul unei campanii de achizitii in presa scrisa locala - de care ARBOmedia s-a ocupat din punctul de vedere al publicitatii - si, de ce nu?, in cea centrala.

Dar ei nu sunt singurii: potrivit unor informatii de pe piata, o asemenea campanie - insotita de una in spatiul online romanesc - este urmarita si de grupul (tot) german WAZ, co-proprietarul cotidianului „Romania libera“. WAZ se interesa de preluarea unor publicatii locale inca dinainte sa renunte la o mare parte din pachetul detinut la „RL“, in 2004. Fara rezultate notabile insa.

„Tupeu“ a la Axel Springer

Avalansa actuala de achizitii din presa scrisa romaneasca se plaseaza impotriva curentului european, unde majoritatea marilor grupuri media si de investitii par sa-si fi pierdut interesul sa se dezvolte in aceasta directie, optand in schimb pentru televiziuni, retele de cablu si noi media. Un numitor comun exista insa: si in restul continentului, tot germanii sunt cei care domina in explorarea unor noi zone de dezvoltare a presei scrise.

La inceputul lunii august, directorul executiv al companiei germane Axel Springer, Mathias Doepfner, a anuntat ca acest grup urmareste sa se extinda pe mai multe piete de presa scrisa ale continentului, mentionand Europa de Est, Rusia, Franta si Spania. Interesul lui Axel Springer pentru sectorul presei tiparite este dat de un esec rasunator inregistrat la inceputul anului, cand autoritatile de reglementare concurentiala din Germania au respins tentativa grupului de a prelua ProSiebenSat.1, cea mai mare televiziune din aceasta tara.

Deocamdata, Axel Springer urmeaza totusi reteta prin care a dat gres in Spania acum un deceniu, dar cu care a avut un succes enorm in Polonia, de trei ani incoace: lansarea unor titluri noi, de factura tabloida, dupa modelul cotidianului „Bild“ - cel mai important titlu din portofoliul sau, cu o audienta zilnica de 12 milioane de cititori in Germania.

Culmea, prima tara vizata in prezent de aceasta companie este Franta, unde - ca si in Spania - piata presei scrise traditionale se afla in plin declin, dat de scaderea accelerata a tirajelor, de numeroase scandaluri politice si de aparitia ziarelor gratuite. Aici, germanii isi incearca norocul mai intai cu un tabloid de tip populist, dupa exemplul „Bild“, pentru care l-a angajat pe unul dintre veteranii presei locale, Didier Pourquery, fost sef editorial la grupul de ziare gratuite „Metro France“ - printre singurele care au reusit sa creasca in ultimii ani -, dar si fost angajat la „Le Monde“, „Liberation“ si „La Tribune“.

Publicatiile locale si de specialitate trezesc inca interes

Culmea, tot de Franta se intereseaza si Silvio Berlusconi, prin intermediul companiei Arnoldo Mondatori Editori SpA din grupul sau Fininvest. Berlusconi prospecteaza insa piata pe o alta zona a presei franceze - revistele de specialitate. In acest sens, Mondatori a primit, tot in august, aprobarea Bruxelles-ului pentru a cumpara, contra sumei de un miliard de dolari, Emap France, portofoliul francez al grupului britanic Emap. Desi se afla pe pozitia a treia in randul celor mai mari editori de reviste din Franta, Emap France s-a confruntat in ultima vreme cu sca-deri financiare considerabile, speculandu-se inca de la inceputul verii ca va intra in vizorul unor potentiali cumparatori.

Printre putinii europeni care se mai avanta in achizitii de presa scrisa mai sunt grupul german M DuMont Schauberg, noul proprietar de la „Frankfurter Rundschau“, care a anuntat, la apogeul crizei din Liban, ca va investi 25 de milioane de euro in 25% din cotidianul israelian „Haaretz“. Iar englezii apar cu trei achizitii relevante in ultima vreme. Pearson, proprietarul „Financial Times“, a plasat circa 100 de milioane de lire sterline in grupul Mergermarket; Daily Mail&General a cumparat, pentru o suma nespecificata, compania slovaca Perex, care publica ziarul cel mai vechi din aceasta tara, „Pravda“; iar grupul de investitii Candover si-a manifestat interesul sa preia publicatiile locale ale Trinity Mirror, detinatorul cotidianului „Daily Mirror“.

Razboiul „gratuitilor“

In rest, liniste. Dupa cum observa recent, intr-o analiza a „International Herald Tribune“, expertul media Piet Bakker, profesor de specialitate la Universitatea din Amsterdam, majoritatea actorilor de pe piata europeana a presei scrise sunt prea preocupati, in prezent, sa faca fata altor presiuni, legate de explozia presei gratuite in mai toate tarile continentului.

Grupurile media franceze nu mai au, in prezent, vreme sa cumpere noi titluri, atat timp cat ele se con-centreaza, in prezent, pe lansarea propriilor ziare gratuite, care sa faca fata celor propuse in marile orase de grupul suedez Metro si care sunt citite de unul din cinci consumatori de presa francezi. Situatia se prezinta similar si in Spania, dar si Marea Britanie, unde News Corp. („The Sun“, „The Times of London“) a anuntat lansarea unui ziar gratuit, ceea ce planuieste si „Evening Standard“. Iar in Germania, proprietarul „Handelsblatt“, Veragsgruppe Georg von Holtzbrinck, bate direct in tirajul „Financial Times Deutschland“, propunand un cotidian de factura economica gratuit.