Publicitatea pentru medicamente a fost anul trecut pe locul al doilea in topul investitorilor in publicitate la nivel local, cu bugete alocate pe promovare de 36 de milioane de euro. Investitiile la nivelul pietei in achizitia de spatiu publicitar au fost anul trecut de 313 milioane de euro. Pe primul loc in topul investitorilor in publicitate anul trecut a fost industria de telecomunicatii, cu 50 de milioane de euro.

UAPR: Limitatea comunicarii nu se justifica

“Adoptarea proiectului de lege de catre Parlamentul Romaniei este cu atat mai surprinzatoare cu cat Guvernul Romaniei, Consiliul National al Audiovizualului si Comisiile de specialitate (sanatate si media) din cele doua Camere au recomandat respingerea acestuia. Suntem cu totii de acord ca publicitatea trebuie sa respecte anumite standarde profesionale si etice si UAPR a militat intotdeauna in acest sens, in discutiile cu membrii sai, dar si cu autoritatile. Cu toate acestea, cata vreme un set de produse si servicii sunt distribuite legal si sunt clar reglementate, cum este cazul publicitatii la medicamente eliberate fara prescriptie medicala si la farmacii, limitarea comunicarii nu se justifica. Ne afirmam in acest sens disponibilitatea de a colabora cu autoritatile pentru a clarifica eventualele confuzii dintre medicamentele eliberate fara prescriptie medicala si suplimentele alimentare si pentru armonizarea cadrului legislativ ce reglementeaza comunicarea pentru fiecare categorie in parte”, afirma reprezentantii UAPR.

Organizatia adauga ca legislatia existenta reglementeaza strict publicitatea la medicamentele eliberate fara prescriptie medicala, publicitatea comparativa si publicitatea inselatoare (Legea 95/2006, Legea 148/2000, cap. II, Decizia CNA 220/2011, OMS 194/2015, Directiva 2001/83/CE), iar supra-reglementarea si limitarea comunicarii sunt masuri disproportionate.

Veniturile statului vor scadea prin reducerea incasarilor din industriile de media&comunicare si cea farmaceutica

“Privitor la automedicatie, potrivit statisticilor europene, Romania are una dintre cele mai scazute rate de automedicatie din Europa. Departe de a avea un impact pozitiv asupra starii generale de sanatate a populatiei, propunerea senatorului Alexandru Vegh (UDMR), are ca efect negativ restrangerea accesului la informatii si limitarea dreptului consumatorului de a se informa asupra produselor si serviciilor farmaceutice disponibile pe piata. Impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil si pe plan financiar. Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea incasarilor din industria de media si comunicare si prin restrangerea activitatii in industria farmaceutica”, spun reprezentantii UAPR.

Uniunea solicita Presedintelui Romaniei retrimiterea acestui proiect legislativ in Parlament.

“La nivel formal, proiectul este ambiguu si poate da nastere unor interpretari contradictorii. Insusi senatorul Vegh a recunoscut de la tribuna Parlamentului ca textul este perfectibil. Privitor la continut, intentia legiuitorului de a restrange accesul la informatie prin interzicerea comunicarilor TV si radio contravine menirii sale de a actiona in interesul cetateanului. In logica acestui proiect de lege, ne putem astepta oricand ca Parlamentul Romaniei sa justifice, in numele binelui public, ingradirea accesului la informatii, limitarea si chiar cenzurarea fluxului de informatii din orice domeniu”, afirma publicitarii.