Din 2012 ofera consiliere pentru antreprenori aflati la inceput de drum si pentru companiile care vor sa-si schimbe strategia de comunicare. Mai exact, ii ajuta sa-si construiasca strategii pentru a fi cat mai vizibili si mai credibili, dar si relatii de succes cu potentialii clienti. Iar de doi ani este si speaker, oferind seminare gratuite, in cadrul carora explica cum poate sa te ajute PR-ul intr-o afacere. Radu a povestit pentru wall-street.ro de ce a ales acest business si care este specificul acestuia, ce greseli de comunicare fac antreprenorii si cum le poate influenta afacerea.

Trei afaceri esuate, a patra cu noroc

Ideea antreprenoriatului i-a venit dupa ce a realizat ca job-ul din domeniul bancar nu i se potriveste, desi isi dorea sa lucreze intr-o banca inca din timpul liceului. “Am avut trei incercari antreprenoriale complet esuate, imi doream sa ma imbogatesc rapid”. Intai a incercat sa deschida un depozit de distributie de bauturi alcoolice si non-alcoolice, dar ulterior a aflat ca business-urile de profil incepeau sa mearga din ce in ce mai greu. Mai tarziu, a infiintat o firma de software online, a platit pentru o aplicatie de comenzi si rezervari online pentru restaurante si a incercat sa o vanda in Bucuresti. Nu a vandut nimic pentru ca apoi sa incerce sa obtina fonduri europene timp de mai bine de un an.

“Oamenii le-ar spune esecuri, eu le spun lectii de viata fara de care nu as fi fost astazi aici. Pentru mine este foarte clar ca erau experiente peste care trebuia sa trec. Unii ar spune ca iti lansezi un business pentru ca vrei sa muncesti mai putin sau pentru ca vrei sa castigi mai multi bani. De cele mai multe ori muncesti mai mult si castigi mai putin, cel putin la inceput”, spune acesta. Iar motivul pentru care a patra afacere a fost orientata spre PR este unul hilar: in timpul facultatii, s-a imbolnavit de varsat de vant si a trebuit sa stea acasa, pierzand astfel sansele de a obtine nota la cursul de relatii publice. Pentru examenul final, a trebuit sa invete temeinic pentru a trece la materia respectiva si a realizat ca se pliaza perfect pe calitatile si talentele sale: de a interpreta gesturi si cuvinte si de a construi relatii.

Chiar daca prefera sa vada partea buna a paharului, nu inseamna ca afacerile esuate nu au avut si parti mai putin bune, cum ar fi presiunea sociala sau dezamagirea parintilor: “Incercam sa gasesc doar calea usoara si sa astept sacul cu bani. Mama era foarte dezamagita de mine in acea perioada, apropiatii ma sunau sa-mi reproseze ca nu fac nimic, insa putini imi ofereau solutii”, isi aminteste Radu. Pe acestea le-a gasit in diversi specialisti in coaching, la care considera ca fiecare antreprenor ar trebui sa apeleze atunci cand vrea sa-si dea seama ce-l tine pe loc.

In 2012, a inceput sa ofere consultatii in PR pro bono si, incet, a inceput sa-si dezvolte o baza de clienti, iar dupa jumatate de an a avut primul client platitor. “Imi amintesc ca la inceput nu refuzam nimic. Asa am legat colaborari care s-au dovedit incredibil de profitabile ulterior”, spune acesta. Astazi ofera consiliere pentru mai multe companii, iar de doi ani tine speech-uri persoanelor interesate de acest domeniu. “Acum am la activ peste 3.000 de ore de consiliere si in ultimii doi ani am vorbit in fata a aproximativ 4.000 de oameni de business din Romania”, spune acesta.

Citeste si:

La seminarele gratuite pe care Radu le tine poate participa oricine, insa ele se adreseaza in mod special antreprenorilor, managerilor, directorilor de marketing sau vanzari. Costurile unui seminar sunt intre 250 si 300 de euro, iar pana acum au fost acoperite din finantele proprii. La finalul lunii septembrie, antreprenorul va incepe sa sustina douasprezece seminarii in cele mai mari orase din Romania, cu scopul de a strange peste 2.000 de persoane in toate sedintele. Dintre participantii la seminarele gratuite, un procent intre 5 si 10% ajuns sa cumpere sedintele de consiliere in PR. Costul unei astfel de sedinte de trei ore este de 322 euro.

Cele mai mari greseli de comunicare si care e impactul asupra afacerii

Cea mai frecventa greseala de comunicare, dupa cum considera antreprenorul, este lipsa unei strategii generale de construire a unei relatii cu potentialii clienti, inlocuita de dorinta de a vinde. “Este si firesc pana la urma: esti antreprenor, ai un produs sau un serviciu,vrei sa il vinzi.. Nu o data mi s-a spus: <<Radu, mi-a placut mult ce mi-ai spus, dar momentan ne concentram pe produs>>, ceea ce in traducere libera inseamna “ne concentram sa vindem”. Problema e ca si clientii vor “prinde" ideea si se va transmite in piata imaginea “obsedatului de vanzari” sau imaginea “agresivului”. Iar oamenii nu isi doresc sa fie fortati, clientii vor sa stie ca decizia este a lor si isi doresc sa ia acea decizie in liniste.

Imagineaza-ti ca esti la o petrecere si discutia este condusa si intretinuta de o persoana care vorbeste doar despre job-ul sau. Desi nimeni nu este interesat, persoana respectiva vorbeste si povesteste cu entuziasm. Si daca iti doresti sa schimbi subiectul, te va aduce rapid tot in zona sa. Cam asa e si cu vanzarea obsesiva.

Impactul unei comunicari mai putin adecvate sau chiar eronate asupra business-ului este semnificativ, mai crede antreprenorul: “PR-ul asigura baza trecerii afacerii la urmatorul nivel: daca ai o relatie cu potentialii clienti, daca te cunosc si au incredere in tine, iti vor asculta oferta si sansele de a lucra cu tine cresc simtitor. Dar daca nu ai o relatie cu ei, nu doar ca nu vor lucra cu tine. Pur si simpu te vor ignora. Oamenii sunt bombardati astazi de mii de oferte. De ce ar asculta-o pe a ta?"

“Am o poveste interesanta aici. Un fost client si-a deschis un restaurant cu specific italian, cu pastele, ca materie prima, realizate de un chef italian in bucataria restaurantului. Au avut o lista de preturi, au creat meniul zilei, au cumparat reclame la radio si au construit o pagina de Facebook unde mai postau fotografii cu produsele. Pastele erau senzationale, produsului nu i se puteareprosa nimic. In 6 luni au inchis. Evident, pot exista o serie de motive aici. Insa una dintre problemele majore a fost ca nu au construit o relatie cu potentialii clienti. Si aici doar zona de PR ii putea ajuta. Organizarea de evenimente periodice, in care oamenii sa intre in restaurant, sa guste ceva si sa dea mana cu fondatorul ar fi reprezentat o sustinere semnificativa pentru reclamele de la radio”.

In viitor, antreprenorul considera ca din ce in mai multi oameni de afaceri se vor orienta si vor dispusi sa investeasca in imaginea lor si in relatia de comunicare cu publicul sau, desi PR-ul este un domeniu relativ recent in randul antreprenorilor romani. In ceea ce priveste business-ul sau, Radu isi doreste sa atinga un numar de 500 de participanti la fiecare seminar, indiferent de oras si sa-si dezvolte afacere astfel incat in trei ani sa angajezi cinci consilieri in relatii publice.