Agentiile de media din Romania, care in 2006 au fost supuse pentru prima oara unei evaluari de catre o companie de cercetare din Franta si in cadrul careia niciuna nu a reusit sa obtina nota maxima, A+, au spus in cadrul unui sondaj NewsIn ca acest lucru se datoreaza perioadei de tranzitie.

Reprezentanti ai unor agentii de media din Romania, care ofera servicii de planificare si achizitie de spatiu publicitar, au spus in cadrul unui sondaj NewsIn ca nu au obtinut nota maxima, A+, intr-o evaluare realizata de compania franceza de cercetare si evaluare RECMA (Research Company Evaluating the Media Agency Industry) si facuta publica luni seara, pentru ca se afla intr-o perioada de tranzitie, dar si pentru ca atrag un numar mic de clienti majori pe an.

Potrivit celui mai recent raport al RECMA, niciuna dintre cele 14 agentii de media din Romania supuse evaluarii intr-un interval de 20 de luni nu a obtinut calificativul maxim, A+, echivalent cu "Excelent". RECMA ar fi acordat acest calificativ in situatia in care o agentie ar fi castigat mai multi clienti importanti (cu bugete semnificative) si ar fi avut pierderi minore in portofoliu.

Printre agentiile care au fost evaluate de RECMA se numara Zenith Media, Opti Media, Starcom si Starlink (afiliate operatiunilor grupului mondial de publicitate Publicis), Media Direction (Omnicom), Universal McCann (Interpublic), Mediacom (WPP) si MindShare(WPP). Zenith Media a obtinut cel mai bun calificativ, A, echivalent cu "Bine", ceea ce inseamna ca agentia a castigat cel putin un client major si a pierdut clienti nesemnificativi / nu a pierdut deloc, intr-un interval de 20 de luni.

"Suntem foarte multumiti de punctajul obtinut si ne dorim ca in viitor sa obtinem nota maxima, A+, au declarat reprezentanti ai Zenith Media, pentru NewsIn. Acestia au adaugat ca Zenith si-a marit portofoliul in 2006 cu clienti precum Nestle, Eufonika sau Puma si nu a pierdut niciun client mare. Despre faptul ca nicio agentie nu a obtinut nota maxima, reprezentantii Zenith au comentat ca motivele ar fi perioada de tranzitie prin care trec agentiile, pe de o parte si fluctuatia conturilor, pe de alta parte.

Oana Petroff, managing director al agentiei MindShare (WPP), care a obtinut nota B, "Mediu" (adica agentia a avut un echilibru intre conturile castigate si pierdute) a spus pentru NewsIn ca raportul RECMA reflecta realitatea agentiei pe care o conduce, dar ca nu este multumita de rezultat. Pentru 2007, Petroff a spus ca agentia va urmari imbunatatirea ratei de clienti castigati prin "cresterea numarului de pitch-uri la care vom participa". Ea a adaugat ca, in 2006, cel mai important pitch castigat de agentie a fost Unilever. MindShare a pierdut, in schimb, contul Telemobil (operator de telefonie mobila ZAPP).

Petroff a mai spus ca nicio agentie de media din Romania nu a obtinut nota maxima, A+, din cauza "situatiei echilibrate a alocarii clientilor mari pe agentii". Ea a explicat ca o agentie romaneasca atrage, in general, cate un client major pe an si nu mai multi, asa cum prevede RECMA pentru obtinerea punctajului maxim.

La randul sau, Marcel Straut, managing partner la Starlink, parte din Publicis si inclusa operatiunilor grupului Leo Burnett Romania, care a obtinut in raportul amintit nota B+, adica "Satisfacator" (fie a avut putin mai multi clienti castigati decat pierduti, fie a fost constanta, respectiv nici nu a pierdut clienti majori, dar nici nu a atras conturi importante), a spus ca acest calificativ reprezinta pentru agentie "un loc onorant, tinand cont ca Starlink nu are decat doi ani de activitate".

"Credem ca in urmatorii doi ani vom obtine nota A+ (nota maxima acordata de RECMA)", a adaugat el. Potrivit lui Straut, cei mai importanti clienti castigati de Starlink in 2006 au fost Abbot si Brenac. Unul dintre clientii importanti pierduti de Starlink anul trecut este producatorul de mezeluri si bauturi alcoolice Marex (detine, printre altele, brandul de vodca Imperial), care a migrat catre agentia Media Investment, controlata de Zoltan Szigeti, fost sef al operatiunilor WPP in Romania si unul dintre fondatorii grupului autohton de publicitate The Group.

Citeste si:

"Exista un grad de instabilitate/ imprevizibil care poate sa afecteze rezultatele oricarei agentii", a fost comentariul lui Carmen Chipuc, managing director al agentiei Starcom, vizavi de faptul ca nicio agentie nu a obtinut nota maxima, A+. Starcom este afiliata operatiunilor Publicis si activeaza sub umbrela grupului Leo Burnett Romania. in raportul RECMA, Starcom a obtinut, ca si Starlink, parte din acelasi grup, nota B+, adica "Satisfacator". Potrivit agentiei, Starcom a castigat in 2006 clientul CitiFinancial (cel mai important) si a pierdut clientul BCR, care a a migrat catre Media Investment, din The Group.

RECMA, detinuta de Alberique de Preval, este o companie de cercetare a agentiilor de media la nivel mondial. Primul raport al companiei a fost publicat in 1999. incepand cu anul 2004, RECMA studiaza peste 600 de agentii de media din lumea intreaga si elibereaza cate un raport lunar in 52 de tari. Documentarea companiei se face in baza unei retele care include peste 300 de parteneri (presa, companii de cercetare specializate in monitorizarea publicitatii, consultanti media).

RECMA a acordat urmatoarele calificative celor 14 agentii de media din Romania, supuse evaluarii:

A+ (Excelent): Nu s-a acordat. Criterii: Nicio agentie nu a castigat mai multi clienti importanti (cu bugete semnificative) si nu a avut pierderi minore in portofoliu.

A ("Bine"): Zenith Media. Criterii: agentia a castigat cel putin un client major si a pierdut clienti nesemnificativi / nu a pierdut deloc.

B+ ("Satisfacator"): Y&R (departamentul de media, MEC), Media Insight (Ogilvy Group) - ambele din grupul mondial de publicitate WPP -, Opti Media, Starcom si Starlink (toate parte din Publicis), Media Direction (Omnicom) si Universal McCann (Interpublic). Criterii: agentiile mentionate fie au avut putin mai multi clienti castigati decat pierduti, fie au fost constante, adica nici nu au pierdut clienti majori, dar nici nu au atras conturi importante.

B ("Mediu"): Mediacom (Grey), MindShare(Ogilvy) - ambele din WPP, OMD (Omnicom), Carat (Aegis Media), Initiative (Interpublic) si MPG (Havas). Criteriu: agentiile au inregistrat un echilibru intre conturile castigate si pierdute.

Nota: RECMA a inclus pentru prima oara agentiile din Romania in acest raport in 2006. Intervalul de monitorizare a agentiilor in vederea acordarii unui calificativ a fost de 20 de luni.