Angajatii de la aceste "ferme de click-uri" sunt platiti pentru a apasa de multe ori pe zi butonul "Like" de pe Facebook, pentru a viziona videoclipuri pe YouTube si pentru a redistribui anumite comentarii publicate pe Twitter cu scopul de "a umfla" cifrele care descriu traficul de pe retelele de socializare.

De cand platforma Facebook a fost lansata in urma cu 10 ani, utilizatorii acesteia au folosit-o pentru a-si spori castigurile financiare, pentru a-si face mai multi prieteni, pentru a se lauda cu drepturile obtinute sau cu victoriile lor pe plan profesional. In tot acest timp, companiile de "social media" au citat fara incetare nivelurile de angajare ale utilizatorilor pe aceste platforme pentru a-si lauda valoarea.

Insa o analiza realizata de Associated Press a descoperit existenta unei piete globale a click-urilor false, aflata in crestere, pe care autoritatile din domeniul online incearca sa o ingradeasca. Casele de discuri online si companiile organizatoare de show-uri TV s-au folosit de posibilitatea de a face multe milioane de dolari prin "umflarea" cifrelor afiliate activitatilor lor de pe retelele de socializare, scrie Mediafax.

Pentru doar o jumatate de cent pentru fiecare click, anumite site-uri monitorizeaza toate activitatile online - de la conexiunile pe LinkedIn care ii fac pe membrii acestei retele sa para mai potriviti pentru angajare si pana la rularea unor piese pe platforma Soundcloud pentru a trezi interesul anumitor case de discuri.

"De fiecare data cand exista o valoare financiara adaugata click-urilor, vor exista oameni care vor trece de partea intunecata", a spus Mitul Gandhi, CEO al companiei seoClarity, o companie de marketing online din orasul american Des Plaines, care analizeaza angajamentele false de pe platformele de socializare.

Bloggerii italieni Andrea Stroppa si Carla De Micheli, care sunt si experti in securitatea online, au declarat in 2013 ca vanzarile de followers falsi pe Twitter au potentialul de a genera incasari cuprinse intre 40 de milioane de dolari si 360 milioane de dolari, in timp ce activitatile fictive de pe Facebook au generat venituri de 200 milioane de dolari in ultimul an.

Ca rezultat, multe firme, a caror valoare de piata se bazeaza pe credibilitate, au angajat echipe intregi de specialisti care ii urmaresc cu incapatanare pe cumparatorii si pe mediatorii de click-uri false. Insa de fiecare data cand reusesc sa prinda un astfel de falsificator, apare in curand o noua strategie, mai creativa decat precedenta.

Atunci cand inginerii in software creeaza programe computerizate care genereaza click-uri false profitabile, gigantii internetului reactioneaza lansand un alt software care afiseaza click-urile "generate de roboti" si incep sa monitorizeze adresele de e-mail ale utilizatorilor.

Platforma YouTube a monitorizat cateva miliarde de videoclipuri muzicale in decembrie 2013 dupa ce o comisie de audit a descoperit faptul ca anumite videoclipuri aveau un numar exagerat de mare de vizualizari. Compania sa mama, Google, lupta la randul ei in mod constant cu persoanele care genereaza click-uri false prin anunturile lor de publicitate.

La randul ei, compania Facebook, al carei recent raport trimestrial a evidentiat faptul ca 14,1 milioane dintre cei 1,18 miliarde de utilizatori activi ai sai au conturi frauduloase, opereaza in mod frecvent operatiuni de "curatenie" a bazei sale de conturi. Acest fapt este deosebit de important pentru o companie ce a fost creata avand la baza principiul potrivit caruia toti utilizatorii sai sunt persoane reale.

Jim Prosser, purtator de cuvant al Twitter, spune ca aceste practici nu sunt avantajoase pe termen lung: "In final, conturile lor sunt suspendate, raman fara bani si isi pierd utilizatorii".

Doug Madey, purtator de cuvant al platformei LinkedIn, considera ca achizitionarea de astfel de conexiuni frauduloase "dilueaza experienta membrilor", incalca statutul de utilizator si poate atrage inchiderea conturilor.

"Google si YouTube actioneaza impotriva actorilor raufacatori care incearca sa faca speculatii cu sistemele noastre", a spus Andrea Faville, purtatoare de cuvant a acestor companii.

Dhaka, capitala statului Bangladesh, un oras cu 7 milioane de locuitori din Asia de Sud, este un centru international pentru "fermele de click-uri".

CEO-ul companiei Unique IT World, o firma din Dhaka, infiintata pentru a promova anumite activitati pe retelele de socializare, spune ca isi plateste angajatii pentru a face click pe paginile clientilor sai. Din acest motiv, este mult mai greu pentru Facebook, Google si alte grupuri online sa ii prinda si sa ii puna sub acuzare. "Acele conturi nu sunt false, sunt reale", spune Shaiful Islam.

O analiza recenta pe Facebook a aratat ca Dhaka este orasul preferat al multor persoane, inclusiv al celebrului fotbalist Leo Messi, care are 51 milioane de "Like"-uri. Pagina de securitate a retelei Facebook are ea insasi 7,7 milioane de "Like"-uri, iar pagina de Facebook a grupului Google are 15,2 milioane de "Like"-uri.

Citeste si:

In 2013, Departamentul de Stat american, care are peste 400.000 de "Like"-uri si, recent, a avut cea mai populara pagina de Facebook din Cairo, spune ca a incetat sa mai cumpere fani pe aceasta platforma dupa ce inspectorul sau general a criticat politica departamentului prin care acesta cheltuia 630.000 de dolari pe an pentru a-si creste numarul de prieteni de pe retea.

Intr-un alt caz, numarul fanilor unei pagini de pe Facebook a crescut de la 10.000 la peste 2,5 milioane.

Uneori exista insa explicatii plauzibile pentru cresterile acestor click-uri.

Astfel, cel mai popular oras de pe pagina Burger King a fost, pentru cateva saptamani, Karachi, din Pakistan, dupa ce grupul american a deschis cateva restaurante in acel oras.

Desi Comisia Federala pentru Comert din Statele Unite si mai multi procurori generali americani au adoptat o atitudine mai severa fata de falsele sustineri sau recenzii online, ei nu au luat inca nicio masura impotriva click-urilor. Intre timp, sute de companii online vand celor interesati click-uri si adresele unor conturi de pe retelele de socializare din lumea intreaga.

BuyPlusFollowers vinde calupuri cu 250 de adrese pe Google+ cu 12,95 dolari. InstagramEngine vinde seturi cu 1.000 de adrese pe Twitter cu 12 dolari. AuthenticHits vinde liste cu 1.000 de adrese de utilizatori pe SoundCloud cu 9 dolari.

"Este o industrie profitabila", spune presedintele si CEO-ul site-ului WeSellLikes.com.

"Firmele cumpara «Like»-uri pe Facebook pentru ca se tem ca atunci cand oamenii intra pe pagina lor de Facebook si vad ca aceasta are doar 12-15 «Like»-uri risca sa ii piarda pe clientii lor potentiali", a adaugat el. Directorul site-ului, care a vorbit sub conditia anonimatului, mai spune ca si-a mutat de curand compania in afara Statelor Unite, pentru a evita procesele si ordinele judecatoresti de incetare a activitatii.

In Indonezia, o tara "obsedata" de retelele de socializare si una dintre tarile cu cel mai mare numar de pagini pe Facebook si cel mai mare numar de utilizatori pe Twitter, "fermele de click-uri" prolifereaza.

Ali Hanafiah, in varsta de 40 de ani, ofera pachete de 1.000 de adrese pe Twitter pentru 10 dolari si pachete de 1 milion de adrese pe Twitter pentru 600 de dolari. El detine un server si plateste 1 dolar pe luna pentru Internet Protocol Address, un serviciu online pe care il foloseste pentru a genera mii de conturi pe retelele de socializare.

"Acele conturi ne ajuta sa cream multi followers falsi", spune el.

Tony Harris, care desfasoara campanii de marketing pe retelele de socializare pentru studiourile majore de la Hollywood, spune ca si-ar dori sa ofere clientilor sai numere mari de followers pe Twitter si de fani pe Facebook, insa cumpararea acestor adrese de la persoane necunoscute nu reprezinta o strategie foarte eficienta si nici etica.

"Iluzia unui numar urias de followers este adeseori doar atat - o iluzie", spune el.

Piata click-urilor false a generat la randul ei o alta industrie: aceea a auditorilor.

Robert Waller, fondatorul companiei Status People, care are sediul la Londra, isi ajuta clientii sa blocheze conturile false de pe retelele de socializare. "Am avut multi clienti care au cumparat conturi false, au inteles ca era o idee stupida si apoi au cautat o solutie pentru a scapa de ele".

David Burch, director la TubeMogul, o companie de marketing pe piata video cu sediul in orasul californian Emeryville, spune ca achizitionarea de click-uri pentru promovarea unor clienti reprezinta o eroare grava. "Este o afacere proasta. Daca un advertiser descopera vreodata ca ai facut asa ceva, nu va mai face niciodata afaceri cu tine".