EyeEm a finalizat 2013 cu peste 10 milioane de utilizatori, aplicatia atragand totodata o investitie de 6 milioane de dolari din partea unor VC precum Passion Capital, Wellington Partners si Earlybird VC. Florian Meissner a acordat un scurt interviu wall-street.ro, dupa o prezentare a sa la How To Web 2014.

WALL-STREET.ro: (in timp ce pregatesc tableta pentru a scrie pe ea) Am inteles ca din ce in ce mai multi oameni incep sa faca fotografii chiar si cu tablete. Nu este putin exagerat?
Florian Meissner: Nu chiar – uita-te la ce se intampa in Asia! Foarte multi oameni de acolo realizeaza fotografii de exceptie chiar si cu tablete. Personal, nu am avut niciodata o tableta, sunt “super mobil”, tot ce nu incape la mine in buzunar, nu este ok.

W-S.ro: Care au fost provocarile EyeEm la inceput, in 2011?
FM: In 2011 locuiam in New York si incercam sa devin fotograf. Lucram pentru cateva reviste dar, intr-o zi, camera mea a fost furata. Din necesitate deci, am inceput sa iau in calcul realizarea unei aplicatii care sa nu oblige fotografii sa care dupa ei tot timpul camere masive si foarte scumpe.

Prima provocare? Unde sa incep proiectul. In New York nu aveam banii necesari si este si asa foarte greu sa iti faci loc; asa ca am decis in Germania, Berlin. Este un loc care permite creativitatea. A fost o provocare mare, mai ales pentru ca nu mai construisem niciodata o aplicatie mobila.

W-S.ro: Pe langa asta, sunt sigur ca multi ti-au spus ca deja exista concurenti. Care sunt, practic, diferentele intre EyeEm si concurenti precum Flickr sau Instagram?
FM: Intr-adevar, multi mi-au zis ca intru pe un teren minat. EyeEm este insa mai mult o retea sociala. Exista o generatie noua de fotografi – sa le spunem “Generatia Z” a fotografilor; acestia se intreaba ce inseamna ce urmeaza dupa urmatorul Like. Acestea nu iti platesc facturile.

Si atunci, am creat un marketplace unde pot duce hobby-ul lor la un alt nivel – unul pecuniar.

W-S.ro: Da, dar poti sa faci fotografii si cu alte aplicatii si apoi sa le incarci/trimiti catre site-uri profesioniste de fotografie, precum Shutterstock.
FM: Da, este posibil, insa noi am fost primii care am inclus posibilitatea imediata de publicare a fotografiilor reusite, si chiar un utilizator a primit mii de dolari pentru o fotografie!

AppStore-ul Apple, de mare ajutor

W-S.ro: Spune-mi trei ponturi pentru a face fotografii reusite, cu un telefon.
FM: In primul rand, gandeste-te la “regula de trei”. Priveste orizontul si pozitioneaza-l pe linia superioara. (vezi aici cum “functioneaza” regula – n.r. ) In al doilea rand, nu folosi flash-ul. Nu ies niciodata fotografii bune. In al treilea rand, nu taia (crop) prea mult imaginea – nu sunt fan al imaginilor patrate.

W-S.ro: Ati atins 10 milioane de utilizatori. Spune-mi cateva lucruri “din spate”, cum ati reusit?
FM: Totul se rezuma la a crea o comunitate care sa comunice. Nu am cumparat niciodata utilizatori sau fotografi. Este important sa intelegi ca ai o comunitate globala si, aici, AppStore al Apple ne-a ajutat mult. Practic, am fost distribuiti la nivel global, gratuit – este suficient sa ai o aplicatie de calitate ridicata si cei din spatele magazinului te vor promova.

Citeste si:

In al doilea rand, este importanta localizarea – a traduce in limba celor din India, Japonia sau Brazilia este foarte important, daramand bariere si incurajand utilizatorii sa foloseasca aplicatia. Astfel, am devenit buni in Japonia, ceea ce ne-a adus rating mare in Japonia, lucru remarcat de Apple, care ne-a promovat in continuare. Este un ciclu. Totodata, au aparut “ambasadori” in lume, le-am dat acces mai repede la update-urile noastre, le-am trimis tricouri si lucruri marunte, iar ei, pasionati, ne-au promovat mai departe.

W-S.ro: Recunoaste, a fost si vorba de noroc.
FM: Prea putin – este vorba de calitatea produsului. Daca nu ar fi fost bun, Apple nu ne-ar fi promovat niciodata. Acum avem o medie de 4,5 stele, la nivel global, ceea ce este foarte bine.

W-S.ro: Ai incuraja antreprenorii sa inceapa mai intai printr-o aplicatie pe AppStore, si nu pe Android?
FM: Depinde de produsul tau – in 2011, Apple era clar dominant, acum lucrurile s-au mai balansat. As merge insa clar “mobile first”, pentru a distribui produsul pe plan global.

W-S.ro: Ce pondere din fotografii sunt realizate pe iOS si cate pe terminale Android?
FM: Sunt cam jumatate-jumatate. iPhone 6 are insa o camera senzationala.

NU ai nevoie de bani pentru a incepe ceva senzational

W-S.ro: Cum monetizati?
FM: Ii ajutam pe fotografi sa isi publice imaginile si noi luam jumatate din aceste venituri. Totul foarte transparent – si abia am inceput. Avem un deal cu GettyImages si deja se vand sute de mii de fotografii pe acest canal.

W-S.ro: Daca ai avea 50.000 de euro acum, si ar trebui sa incepi un business de la inceput, ce ai face?
FM: Cred cu incredere ca atunci cand incepi ceva, nu ai nevoie de bani – trebuie sa ai talentele necesare in echipa ta, sa dovedesti ca poti face acel ceva. Poate ai nevoie de un designer foarte bun, de un designer sau vanzator excelent. Te poti apoi inchide intr-o camera timp de cateva luni, sa traiesti pe baza de cereale si asta e. Sincer, asa am facut noi! Am muncit din camera unui coleg si timp de sase luni nu am fost platiti deloc. Traiam din 200 de euro pe luna, dar banii nu sunt o problema atata timp cat esti hotarat si dispus sa iti asumi si un risc.

W-S.ro: Spune-mi doua sfaturi mai putin obisnuite pentru startup-uri.
FM: Axeaza-te mai intai pe engagement, abia mai apoi pe monetizare. Pune-ti clientii in comunitati, nu ii separa. In antreprenoriat conteaza foarte mult executia – nu atat inovatia, cat executia.

Sursa foto