Vrei sa stii ce inovatii pot duce la succesul in afaceri, sau ce noutati ar putea transforma orasul in care traiesti? Eesti interesat de tehnologie si vrei sa ramai “in tendinte”? Vino marti, 14 iunie, la conferinta Inovatia in IT&C pentru a discuta cu antreprenori, investitori, afaceristi sau manageri din diferite domenii. Accesul este liber. Inscrie-te aici.

Cazat la Hilton, intr-o camera mare, cu televizor curbat pe care rula un program al Netflix, Joris raspunde in general serios si foarte atent la ce spune, insa extrem de dinamic si, uneori, chiar in amanunt. Din cand in cand, se joaca cu telecomanda, aratand cateva dintre facilitatile serviciului numarul unu de videostreaming la nivel global. 


“Cred ca cel mai mult la job-ul meu imi place sa acord interviuri formatorilor de opinie - asa aflu cel mai bine care sunt parerile oamenilor, ce putem imbunatati. Imi place sa pun si eu intrebari”, spune el. Am avut, totusi, grija sa pun eu mare parte din intrebari. 


Stiind ca nu o sa pot “sa scot” o cifra exacta a numarului de abonati pe care Netflix ii are in Romania, in mod direct, il intreb cati dintre abonatii romani au renuntat la serviciu dupa prima luna, gratuita, din ianuarie. “In medie, la nivel global, numarul de abonati care renunta dupa prima luna este de circa 50%. Romania pot spune ca se incadreaza bine aici”. 


Conform BroadbandTVNews.com, in Romania Netflix avea in ianuarie un numar de 163.000 de abonati - ma uit la oficialul Netflix, zambeste usor. “Ne amuza sa citim estimarile acestea…deseori nu sunt departe de adevar!”. Inca putin si imi facea cu ochiul. Daca aceasta cifra este adevarata, inseamna ca, dupa prima luna, ramasesera putin peste 80.000 de abonati Netflix in tara. 



“Speram ca pana in 2023, unul din trei romani cu acces la Internet sa aiba Netflix”, spune el. Este o speranta pe termen (foarte) lung - ramane de vazut ce se va intampla in acesti ani. 


De ce este Romania una dintre tarile “de top” pentru Netflix, in Europa de Est


“Atunci cand intram intr-o tara noua, sau cum a fost cazul in zeci de tari, simultan, in ianuarie, ne uitam la mai multi factori - penetrarea Internetului, viteza Internetului, apetitul pentru tehnologie, numarul populatiei”. 


In prima faza, oficialii Netflix incearca sa identifice acele “pungi” de potential, din diferite tari - practic, analizeaza pe o harta ce tari performeaza cel mai bine si, dupa spusele lui Joris, Romania si Polonia sunt “doua tari fierbinti” pentru companie. 


“Inca ceva - entuziasmul initial nu a disparut”, confirma vicepresedintele Netflix pe Europa. 


Cum ramane cu pirateria?


Rata pirateriei este, in continuare, foarte ridicata in Romania - aproape de 70%. “Privim acest lucru ca pe o oportunitate - cei care stiu sa pirateze un film pe Internet, stiu, in mod clar, sa si urmareasca, legal, Netflix. Deci avem o tara cu potential!”. Cu alte cuvinte, Joris vede jumatatea plina a paharului, nu cea goala. 


“Oricum, Netflix nu este interesata de reducerea ratei pirateriei, desi acest lucru se intampla, incidental - vezi Netflix Australia, unde datorita intrarii noastre a scazut cu peste 20 de procente rata pirateriei. Pe noi ne intereseaza sa aducem seriale si filme noi, rapid, si multe, calitate superioara”, spune el. 


Si la aceasta fraza este una dintre “bube”. Multi romani s-au plans sau se plang ca Netflix nu ofera suficiente programe pentru a merita cei aproximativ 10 euro lunar. 


“Din pacate, in prezent nu putem difuza toate serialele de care dispunem la nivel global, intrucat avem contracte clare de licentiere in diferite state ale lumii. Trebuie sa depunem toate eforturile sa blocam accesul prin VPN”, spune el. 


“Pe de alta parte, stim ca oamenilor le place experienta oferita de Netflix, usurinta cu care se foloseste, conceptul, ideea. Lucram, practic reinvestim totul in programe din ce in ce mai multe si diverse, inclusiv show-uri originale. Mai mult, am inceput sa transmitem din ce in ce mai multe show-uri imediat sau in paralel cu momentul in care sunt transmise pe un canal media traditional - de exemplu serialul Better Call Saul”, spune el. 


In cativa ani insa, vom vorbi cu adevarat de globalizarea Netflix, momentul in care toate show-urile disponibile in orice stat al lumii vor putea fi privite de oriunde. “Inclusiv din avion, cand zbori peste frontiere”, spune el, zambind. 


In prezent, Netflix este comparat de Joris cu un cazino. “Nu este inca un cazino din Las Vegas, este unul mai mic, insa in care gasesti o multime de lucruri care iti plac, alaturi de unele care nu sunt pe gustul tau, dar sunt usor de evitat”, spune el, plastic. 



O a doua problema semnalata de utilizatorii romani este lipsa subtitrarilor in limba nationala. 


Citeste si:

“Pana la finalul anului, majoritatea show-urilor vor avea subtitrare in limba romana. Avem mai multe agentii specializate pe traduceri, atat in Romania cat si in afara tarii, care se asigura ca acest lucru sa devina realitate. Acelasi lucru se intampla si in Polonia, de exemplu - unele seriale deja au subtitrare in poloneza”, promite reprezentantul companiei americane. 


O a treia problema semnalata de (potentialii) clienti romani este nealinierea preturilor la realitatea pietelor in care intra Netflix. Practic, ce a facut compania americana a fost sa ia cu “copy-paste” preturile din SUA, sa le schimbe in euro, si sa le introduca in tarile din Europa, inclusiv Romania. 


“Nu pot spune ca nu se va intampla niciodata alinierea preturilor la diferitele realitati din zecile de tari in care suntem, insa nici nu pot spune sa te astepti la asta. Practic, abonamentul lunar la Netflix este echivalentul a doua bilete la cinematograf, in Romania - daca privesti asa, este extrem de decent”, sustine el. 


Incerc sa ii spun ca nu este vorba de pretul propriu-zis, cat de ideea de a plati la fel ca in SUA, fara niciun fel de localizare. “Ai dreptate, insa, dupa cum spuneam, valoarea primita pentru banii platiti compenseaza foarte mult acest lucru”. 


Show-uri “made in Romania”


Marseille a fost primul serial realizat de Netflix in Europa, in Franta, cu actori francezi. Atunci cand Netflix decide daca renteaza sa filmeze un serial original intr-un anumit stat, cauta ca acesta “sa prinda” la nivel global, sa fie de interes in cat mai multe tari din lume. 


“De exemplu Marseille a fost mult timp cel mai urmarit serial in Brazilia, primind in statul Sud American multiple premii. Acest lucru inseamna ca am reusit sa turnam un serial care se bucura de succes la nivel global. Daca vom descoperi in Romania subiecte care sa prinda catre o cat mai mare audienta, chiar si nisata, nu excludem”, explica el. 


La ce lucreaza Netflix in prezent


Daca ar putea modifica doua lucruri la Netflix, in prezent, imediat, Joris spune ca ar scoate limitarile geografice. “Apoi, as lucra la algoritmii care incearca sa prezica ce isi doreste sa priveasca fiecare utilizator in parte, intr-un anumit moment al zilei. Intri in casa, vineri, la 21:00, Netflix sa se deschisa si sa iti ruleze, automat, serialul preferat. Sa iti ghiceasca gandurile, starea - lucram la asta”, spune Joris Evers. 


Potential de parteneriate in Romania



Inca un factor prin care Netflix judeca potentialul unei piete, pe langa marimea sa, populatie, penetrarea si viteza Internetului, este potentialul de parteneriate pe care il poate incheia business-ul american, pe plan local.

“Si aici ma refer in special la operatori telecom”, spune el. Romania este, in prezent, una dintre cele mai concurentiale piete pe segmentul telecom.


“Suntem interesati sa exploram toate potentialele parteneriate, inclusiv in Romania. Ca idee, pe plan european avem parteneriate cu Vodafone si Orange”.

Cu alte cuvinte, nu este exclus ca Netflix sa incheie parteneriate cu unul dintre acesti doi operatori (sau altul), astfel incat sa devina mai relevant pentru romani. 


Joris Evers a venit in Romania cu ocazia ICEEfest 2016, eveniment in deschiderea caruia a vorbit.


Cum mi se pare Game of Thrones?



Este o intrebare la care nu a clipit, raspunzand “nu stiu, nu m-am uitat niciodata. In schimb, am privit, cu placere, Silicon Valley, un alt serial marca HBO. M-am uitat pentru ca am trait in Silicon multi ani, ma consider geek si…a fost fun”, spune el. Netflix nu are parteneriate cu concurenti directi, precum HBO, deci nu ne putem astepta in viitorul previzibil ca seriale de pe Home Box Office sa fie disponibile pe reteaua rivala. 



In ceea ce priveste show-urile preferate, Joris spune ca urmareste Bloodline, How I Met Your Mother si House of Cards. 


Il intreb daca are nostalgii privind era “non-Web”, in care erai “legat” de programul TV. Dupa un timp de gandire, spune ca nu are nicio nostalgie, intrucat acum traieste ceea ce isi doreste - TV on Demand, oriunde, oricat. Dupa inca cateva secunde de gandire, zambeste si spune. 



“Ar fi, totusi, ceva…Am fost acum cateva saptamani in Amsterdam, era Eurovision. Mi-era dor sa privesc competitia, si in SUA nu a fost transmisa, mi-a facut placere sa ma uit la Eurivision la televizor!”, spune el. 

Din pacate, din cauza managementului defectuos al TVR de-a lungul anilor, Romania a fost privata anul acesta de prezenta la competitie. Nu am putut, deci, intreba, cum i s-a parut prestatia reprezentantului tarii noastre. 



In ceea ce priveste campanii de marketing localizate, Joris spune ca sunt implementate cateva, inclusiv in Romania, deocamdata exclusiv in mediu digital. “Targetam early adopters - oameni care sunt tehnologizati, in special mai tineri, interesati de rapiditate si usurinta in a privi ceea ce isi doresc”. 



Netflix are peste 81 de milioane de abonati in intreaga lume si, daca datele enuntate anterior sunt corecte, Romania contribuie cu circa 80.000 la aceasta cifra. Cei mai multi abonati sunt in State, in timp ce 36 de milioane sunt la nivel international.

Ai testat Netflix pana in prezent? Ce parere ai (avut) de serviciile companiei americane? Te invitam sa comentezi.