Prin acest proiect act normativ, autoritatile reglementeaza cadrul legal privind modalitatea de distributie catre asigurati a cardului national de asigurari sociale de sanatate, scrie Mediafax.

Potrivit MS, introducerea cardului national va imbunatatii mecanismul de control al costurilor din sistemul de asigurari sociale de sanatate. Astfel, cardul national de sanatate reprezinta un mecanism suplimentar de control pentru evidentele, raportarile si decontarile serviciilor medicale, asigurand accesul rapid al furnizorilor de servicii medicale la un minim de date medicale necesare in caz de urgente medicale, precum si valorificarea tehnologiilor actuale privind accesul si schimbul de date in conditii de deplina siguranta si protectie a datelor cu caracter personal, conform legislatiei in vigoare si recomandarilor Uniunii Europene, se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Dupa personalizarea cardurilor nationale de catre Centrul National Unic, Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA va realiza sortarea cardurilor nationale pe case de asigurari de sanatate si medici de familie, pe baza datelor puse la dispozitie de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS).

Imprimeria preda cardurile nationale Ministerului Sanatatii pe baza de proces-verbal, care le transfera Casei Nationale de Asigurari de Sanatate cu titlu gratuit.

CNAS pune la dispozitia Imprimeriei Nationale, pe baza de proces-verbal de custodie, pe responsabilitatea sa, cardurile nationale, in vederea distribuirii acestora, potrivit legii. Compania "Imprimeria Nationala" SA va asigura transportul cardurilor nationale, in conditii de siguranta, la sediul operatorului de servicii postale desemnat de CNAS, in conditiile legii, prevede acelasi proiect.

Pentru plata cardurilor, MS si CNAS incheie un contract cu Imprimeria Nationala, iar distribuirea lor se realizeaza prin servicii postale.

Procedura de achizitie pentru contractarea serviciilor postale in vederea distributiei cardurilor nationale de sanatate se deruleaza de CNAS, potrivit legii. Pentru desemnarea operatorului de servicii postale, vor fi avute in vedere cerinte specifice tinand cont de caracterul de proiect de utilitate publica de interes national al Sistemului National Cardul de Asigurari Sociale de Sanatate.

Apoi, cardurile personalizate si ambalate vor fi transportate in conditii de siguranta de operatorul de servicii postale desemnat de CNAS.

"Distributia cardurilor nationale se realizeaza prin servicii postale care sa dovedeasca primirea cardului de catre asigurat, cu minim doua prezentari la adresa de domiciliu a titularului. Operatorul de servicii postale va face dovada predarii cardurilor catre asigurati pe baza de borderou, care va cuprinde semnaturile de primire ale acestora. Borderoul va fi intocmit pe fiecare casa de asigurari de sanatate si va fi predat lunar acesteia impreuna cu eventualele carduri nedistribuite asiguratilor. In situatia in care, dupa doua prezentari la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza de document justificativ, cardul national nu a putut fi predat titularului, distribuitorul va asigura transportul si va preda cardul nedistribuit casei de asigurari de sanatate in raza caruia se afla domiciliul asiguratului, pe baza de borderou centralizator", se arata in proiect.

Citeste si:

Asiguratii care nu au fost gasiti acasa isi vor putea lua cardurile de la sediul caselor de asigurari de sanatate teritoriale, iar daca nu se vor prezenta nici la sediul caselor de sanatate, cardurile vor fi arhivate, urmand ca la expirarea perioadei de arhivare stabilite in conditiile legii, actele sa fie distruse.

Pe de alta parte, cardurile predate caselor de asigurari de sanatate de catre asigurati, ca urmare a unor defectiuni tehnice, erori ale informatiilor inscrise sau care nu pot fi utilizate din motive tehnice de functionare vor fi returnate Imprimeriei Nationale, pe baza de borderou centralizator, iar aceasta, in termen de 30 de zile lucratoare de la returnare, retipareste cardurile respective si le transmite operatorului de servicii postale pentru distributie.

Plata serviciilor de distributie se suporta din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate si se realizeaza pe baza contractului incheiat de CNAS cu operatorul de servicii postale desemnat in conditiile legii.

Potrivit CNAS, pana acum au fost facute opt milioane de carduri.

Fostul presedinte al CNAS, Cristian Busoi, anunta in 4 februarie ca pacientii vor prezenta cardul de sanatate, obligatoriu, de fiecare data cand merg la control, incepand din ianuarie 2015, productia si distribuirea acestuia fiind prevazuta sa se incheie pana la sfarsitul lunii septembrie 2014.

"Imprimeria Nationala si Serviciu de Distributie Pasapoarte care se ocupa cu personalizarea datelor au atins recordul de 55.000 de carduri pe zi, lucrand in trei schimburi, sapte zile din sapte. In acest context, ritmul de un milion de carduri pe luna va creste la 1,5 milioane, astfel incat, pana la sfarsitul lunii septembrie, sa fie terminata atat productia cat si distributia tuturor cardurilor", a spus presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS).

Cristian Bustoi a precizat, tot atunci, ca pana la 3 februarie au fost realizate 5.399.000 de carduri, iar alte 9,5 milioane vor fi realizate in primele sase-sapte luni, fiind estimat ca termen sfarsitul lunii august. El a adaugat ca in acest fel distributia celor 15 milioane de carduri poate fi incheiata la sfarsitul lunii septembrie, pentru ca in ultimul trimestru sa fie implementat sistemul.

"De la 1 ianuarie 2015, orice serviciu medical va fi oferit doar cu prezentarea cardului electronic", a mai spus Busoi.

Busoi a precizat ca cititoarele de card trebuie luate de fiecare furnizor din bugetul propriu, cele mai ieftine fiind intre 30 si 50 de euro.