Ministerul Educatiei Nationale a finalizat raportul analitic al datelor statistice inregistrate in cadrul celor doua sesiuni ale examenului de Bacalaureat 2014. Rezultatele analizei arata ca 71% (93.433) dintre cei 131.571 de absolventi de clasa a XII-a din promotia 2014 (candidati unici) care s-au prezentat la examenele de Bacalaureat din acest an au promovat.

Dintre cei 166.415 de candidati unici prezenti in sesiunile de Bacalaureat 2014 (promotia curenta si cele anterioare), au promovat 62,6% (104.229), arata Mediafax. Pentru absolventii promotiilor anterioare care au sustinut examenul in acest an, rata de promovare este de 30,89%.

Comparativ cu ultimii ani, ponderea candidatilor care sustin examenul de Bacalaureat in acelasi an in care isi finalizeaza studiile este in crestere cu 10%: 2014 - 71%, 2013 - 64,35%, 2012 - 59,04% si 2011 - 57,59%. In ceea ce priveste promovarea pe filiere, situatia pentru 2014 arata ca cele mai bune rezultate s-au inregistrat la filiera teoretica, unde procentul a tins spre 90 pentru generatia de absolventi ai anului 2014. Cumulata cu situatia absolventilor din promotiile anterioare, a generat o rata de promovare apropiata de 80%.

Si la filiera vocationala, situatia absolventilor din generatia 2014 indica un procent foarte ridicat, care tinde spre 80, in timp ce situatia cumulata mentine procentul la peste 70. La filiera tehnologica, absolventii din anul 2014 au obtinut aproape 50%, in timp ce situatia cumulata a produs un rezultat sub 45%. Pe filiere, ratele de promovare sunt: filiera teoretica - 85,18% (absolventi 2014), 32,29% (absolventi promotiile anterioare), 79,63% (rezultat final cumulat); filiera vocationala - 77,89% (absolventi 2014), 42,45% (absolventi promotiile anterioare), 73,06% (rezultat final cumulat); filiera tehnologica - 48,35% (absolventi 2014), 28,53% (absolventi promotiile anterioare), 41,76% (rezultat final cumulat).

Citeste si:

Analiza datelor releva ca exista diferente intre nivelul de promovare din mediul urban si cel din mediul rural de peste 15% in randul absolventilor de clasa a XII-a ai promotiei 2014. Astfel, in mediul rural, rata de promovare este de 59,3%, in timp ce in mediul urban este de 75,7%. In ceea ce-i priveste pe absolventii din promotiile anterioare care au sustinut Bacalaureatul in 2014, se constata ca rata promovare in mediul urban este de 31,8%, iar cea din mediul rural este de 29,3%.

Cluj, Braila si Iasi, in topul oraselor cu cea mai mare rata de promovabilitate

Situatia pe judete releva ca rata de promovare cea mai ridicata pentru absolventii din promotia 2014 s-a inregistrat in Cluj - 83%, Braila - 82,4%, Iasi - 81,3% si Suceava - 80,5%. Procentul de promovare cel mai ridicat pentru candidatii din promotiile anterioare s-a inregistrat in judetele Cluj - 47 si Braila - 42.

Per total, cel mai bun rezultat la nivel national (rezultate cumulate) s-a inregistrat in judetele Cluj - 75,9%, Braila - 75,1% si Iasi - 74%. La polul opus, cele mai scazute rezultate pentru promotia din 2014 s-au inregistrat in judetele Ilfov - 40,3% si Giurgiu - 48,4%. Pentru promotiile anterioare, cele mai slabe rezultate, sub 20%, au fost centralizate in judetele Ilfov - 13,7%, Giurgiu - 17,7%, Mehedinti - 17,8% si Teleorman - 19,3%. Rezultatul total cel mai scazut pentru cele doua categorii de absolventi s-a inregistrat in aceleasi patru judete: Ilfov - 33,5%, Giurgiu - 39,4%, Mehedinti - 47,1% si Teleorman - 49,6%.

Un alt segment analizat a fost sansa de reusita a candidatilor nepromovati in prima sesiune a anului in care au participat prima oara. Datele releva ca aceasta scade proportional cu timpul scurs de la data absolvirii, ajungand la o reusita de sub 10%, asa cum a fost cazul anului 2009. Din totalul celor care nu au promovat Bacalaureatul in sesiunile anului 2009, doar 6,3% au reusit sa obtina media 6 intr-una din sesiunile din anii urmatori.

Ministerul Educatiei a precizat ca, in cadrul analizei, s-a utilizat sintagma "candidat unic", ceea ce a presupus ca insumarea datelor a tinut cont nu de numarul de participari ale aceluiasi candidat la sesiunile din acest an, ci s-a axat pe participarea unica a candidatului, cumuland toate rezultatele sale din sesiunile la care a participat in 2014, acolo unde a fost cazul. De asemenea, analiza a avut in vedere si compartia cu ceilalti ani in ceea ce priveste procentul de promovare, distributia promovarii pe mediul urban si rural si pe filiere.