Se spune ca o poza face cat o mie de cuvinte. Industria de cautare video poate insemna miliarde de dolari iar gigantii search au inteles acest lucru. Dar marile companii nu sunt singure pe aceasta piata. Companii despre care probabil nu ati auzit pana acum, precum Shadow TV, BlinkX, StreamSage si Virage isi doresc acces la veniturile acestei noi industrii.

Micii competitori – marile idei

Principalul rival al marilor companii precum Google si Yahoo! nu sunt concurentii ca atare ci flexibilitatea acestora precum si inovatiile aduse. Atunci cand Google era doar o idee a fondatorilor Sergey Brin si Larry Page ceea ce i-a adus succesul a fost inovatia PageRank, metoda de calcul al relevantei paginilor indexate de aplicatie.

Astazi concurentii ofera solutii de cautare create special pentru aceasta nisa. Shadow TV spre exemplu afirma ca ofera posibilitatea arhivarii materialelor video, precum si redarea lor conform preferintelor utilizatorilor. Care sunt aplicatiile acestei tehnologii ? In viitorul apropiat, un numar de utilizatori ce vor viziona doar programele preferate, fara a mai fii nevoiti sa butoneze in fata televizorului in cautarea documentarului sau filmului dorit.

In viitorul indepartat insa, daca aceasta tehnologie va fii imbratisata, ar putea duce la disparitia industriei de advertising TV, fara telespectatori dispusi sa vada reclame.

Oferta nesatisfacatoare Google

Google ofera un serviciu de cautare la adresa www.google.com/video insa versiunea BETA nu ofera chiar ce ne-am astepta – linkuri catre clipuri video. Motorul de cautare in clipuri ne ofera rezultate ce duc indirect catre clipul cautat. Spre exemplu, in cazul unui show televizat suntem directionati catre pagina acestui show sau spre un program TV.

In cazul cautarii “Bill Gates”, abia al 6-lea rezultat ne ofera imaginea unui clip cu rezultate relevante. Numarul de rezultate, 177 este de asemenea nesatisfacator fata de rezultatele oferite de concurentul Yahoo! – 293

Rezultate interesante de la Yahoo!

Serviciul de cautare Yahoo! (http://video.search.yahoo.com), aflat inca in faza testare, ofera link-uri catre clipuri video, afisate intr-o maniera asemanatoare cautarii de imagini.

La aceeasi cautare ca si in cazul Google (dupa cuvintele “Bill Gates”) rezultatele sunt in marea majoritate satisfacatoare, relevanta crescuta a clipurilor afisate pe prima pagina aducand un plus de calitate serviciului.

Yahoo! pune la dispozitia utilizatorilor sectiuni de safe search, rafinare a cautarii, preferinte si ajutor pentru cautarea video. In mare, serviciul este satisfacator insa este clar la un nivel incipient.

Cautare de calitate cu servicii noi

Yahoo! si Google nu fac altceva decat sa ofere servicii cerute de lumea internetului odata cu dezvoltarea conexiunilor broadband si de continutul multimedia ce a inceput sa populeze lumea virtuala. Analistul Steve Weinstein observa ca “in fiecare zi se adauga nou continut lumii internetului. O parte semnificativa sunt clipurile video si este nevoie de tehnologie care sa caute in ele.”

Cele mai bune tehnologii sunt oferite, surprinzator de companiile mici: Singing Fish (http://search.singingfish.com) ofera cautare intr-o mare varietate de formate, poate sorta dupa durata, marime, modalitate de afisare sau categorie. Are chiar si un filtru pentru copii si posibilitatea de personalizare a paginii.

Un alt jucator pe piata, BlinkX (http://emea-search.blinkx.com) este creat special pentru utilizatorii de conexiuni broadband si ofera cautari in continut video web precum si intr-o retea de trusturi de presa precum BBC, CNN, Reuters sau NBC. Posibilitatile de cautare nu se limiteaza insa la cautari video ci ofera si rezultate de clipuri audio preluate de la BBC Radio, NPR si Voice of America. Functionalitatea ridicata este oferita de bara de afisare a clipurilor ce ofera nu doar imagini preluate din clipurile gasite ci chiar cateva frame-uri integrate prin tehnologia Flash.

Potential economic in industria de cautare video

Internetul se dezvolta. Se dezvolta catre trecerea de la continutul oferit preponderent prin text la continutul multimedia, ajutat de conexiunile broadband. Industria multimedia aduce cu ea bani castigati din publicitate.

La un moment dat internetul va oferi tot ce primim astazi prin intermediul televizorului. O piata de aproximativ 500 de miliarde de dolari, piata publicitatii TV se va muta pe internet. Google, Yahoo!, si competitorii mai mici precum Shadow TV, BlinkX, StreamSage si Virage inteleg potentialul cautarii video.

Mai mult decat un simplu trend in industria de cautare web, cautare video este viitorul comunicarii audiovizuale. Un numar de aproximativ 810 milioane de utilizatori internet asteapta sa fie atinsi de cautarea video si odata cu ea, de publicitatea oferita prin acest intermediu.