“Peste tot in lume unde am fost, din SUA, Marea Britanie pana in Orientul Mijlociu, antreprenorii pe care i-am intalnit sunt diferiti – unii chiar radical fata de altii. Un singur lucru am gasit comun la toti – sclipirea din ochi”, spune Anghel.

Perceptia societatii asupra business-urilor lor intereseaza mai putin pe antreprenori, sustine, la randul sau, Viorel Panaite, managing partner Human Invest. Antreprenorii sunt interesati de rezultate, de afacerile proprii si nu se lasa influentati de societate sau de lucruri politice. “Intr-adevar, dupa ce ajung la un anumit punct al dezvoltarii, majoritatea antreprenorilor isi indreapta atentia si spre societate. Pana atunci, multi se cunosc pe ei insisi uitandu-se in propria firma, facandu-si curatenie in casa lor, printre prieteni si stand alaturi de familie”, considera el. “Cei ce fac ordine la ei insisi, vor avea succes”.

El considera ca sunt trei tipuri de antreprenori. Visatorul, care porneste/face multe lucruri, dar nu ii iese ceva anume, familistul, cel ce se lupta pentru putere intr-o firma antreprenoriala, vrea sa ajunga “noul Nas” si aventurierul, antreprenor prin excelenta care construieste un business apoi il vinde, lasandu-l pe mainile unui “locotenent” care sa il conduca. Ulterior, aventurierul incepe un nou proiect.

Romanii cred ca antreprenorii fac bani necinstit

Un sondaj IMAS releva faptul ca trei sferturi dintre romani considera ca antreprenorii fac afaceri in mod necinstit. Perceptia aceasta se explica si prin faptul ca majoritatea romanilor considera ca in tara coruptia este foarte grava si majoritatea romanilor nu au incredere in clasa politica. “Acest lucru se reflecta si in increderea populatiei in antreprenoriat. Mai mult, in Romania, daca zici ca esti antreprenor, multi se uita la tine crucis si li se pare ca esti pierde-vara”, afirma Codru Vrabie presedinte al asociatiei non-guvernamentale EPAS.

Irina Anghel spune ca, in calatoriile sale (care au inclus Universitati precum Harvard sau Stanford – n.r.), a mers foarte mult cu taxiurile si a initiat dialoguri cu ei.

Taximetristii sunt surse inepuizabile de informatii, poti afla o multime de lucruri de la ei. De exemplu, imi place sa ii intreb pe acestia, indiferent in ce tara ma aflu, cum ar reactiona daca fiica lor s-ar casatori cu un antreprenor. Cei mai multi sunt reticenti in a-si da fiica unui astfel de om, din simplul motiv ca nu prea inteleg termenul. Faptul ca societatea nu apreciaza la justa valoare antreprenoriatul nu este un lucru particular Romanie”, spune ea.

Citeste si:

Tot Irina Anghel considera ca antreprenorii nu trebuie sa caute neaparat bani, ca rezultat al muncii lor. “Cei din ONG-uri sau care isi dedica timpul instruirii si oferirii de infrastructura antreprenorilor trebuie apreciati la fel de mult ca cei care au bani. Acestia din urma pot sa investeasca in antreprenorii ONG – se formeaza astfel un cerc benefic”, subliniaza ea.

Conferinta s-a incheiat cu furnizarea de scurte sfaturi catre mediul antreprenorial din Romania. “Fa foarte bine ceea ce stii sa faci! Nu te apuca sa plantezi copaci, daca tu te pricepi, de exemplu, la contabilitate. De asemenea, daca poti, ofera posibilitatea si altora de a se dezvolta”, considera Codru Vrabie.

La randul sau, Viorel Panaite spune ca, desi suntem intr-o era a impredictibiltiatii, mediul antreprenorial din Romania se va dezvolta continuu, in ciuda neimplicarii politicului si a birocratiei ridicate.

Vorbitorii conferintei au fost Karl-Heinz Fellinger – CFO goodbee, Viorel Panaite –Managing Partner Human Invest, Codru Vrabie – presedinte EPAS, Irina Anghel-Enescu - Secretar General SE European Private Equity and VC Association si Claudiu Vrinceanu – Redactor Sef wall-street.ro. Ei au dezbatut la The HUB Bucuresti alaturi de participanti imaginea si rolul antreprenorului in contextul social actual al Romaniei.