Marius Ghenea, presedinte FiT Distribution si business angel, Mihail Marcu, presedinte al consiliului de administratie, MedLife, Ion Sturza, presedinte, Fribourg Capital, Ioan Popa, fondator si director general, Transavia, Andrei Dudoiu, director general adjunct – Companii la Banca Transilvania au fost prezenti la evenimentul ZileleBiz unde au discutat si oferit opinii despre mediul antreprenorial din Romania.

Marius Ghenea a sustinut dintotdeauna ca inovatia de dragul inovatiei si ideile (oricat de originale ar fi) nu ajuta aproape deloc un antreprenor, atata timp cat ele nu sunt implementate eficient si nu aduc o adevarata plus valoare business-ului. “Suntem prea creativi si excesul dauneaza grav daca vii cu multi clienti in paralel – vorba romanului, sa alergi dupa multi iepuri si sa nu prinzi niciunul”. Este nevoie de creativitate bine gestionata, spune Ghenea subliniind ca sunt cateva industrii, putine, unde creativitatea este esentiala – fashion, design sau publicitate, printre ele.

“Exista multe business-uri care au cladit pe ceva deja existent, deci nu au inovat, mai ales la inceput – Google, Apple, Facebook, printre ele. Vin multi la mine si imi spun ca au o idee extraordinara, nemaiintalnita, ca nu exista concurenta pentru asa ceva. Raspunsul meu? Daca nu exista concurenta si ideea nu a fost implementata, poate ca nu exista piata pentru asa ceva!”.

Nu poti avea asteptari de la angajatii carora le tai salariile - Ioan Popa

O alta problema la nivelul Romaniei dar si al altor tari din regiune este teama de esec. Tine de educatia primita de mici cand daca luai o nota proasta la scoala, erai admonestat, erai pedepsit. La fel si in business, s-a pastrat aceasta inertie, considera Marius Ghenea – daca esuezi, urmeaza pedeapsa. “In SUA, lucrurile sunt mult mai simple – ai dat faliment, asta este, o iei de la capat, cu invataturile de rigoare”.

“Multi antreprenori au o perspectiva chiar mioritica asupra taxelor, in sensul ca antreprenorii, cei legali, platesc totul! Platesc toate taxele, impozitele pe venit, pe angajati si asa mai departe, doar pentru a evita sa nu aiba probleme. Companiile mari platesc mult mai putin in taxe intrucat apeleaza la consultanti si acest lucru duce la o stare interesanta in care gigantii platesc mai putin decat micii antreprenori, si asta ii apasa”, conchide Marius Ghenea.

Ion Sturza, de la Fribour Capital, preia ideea si completeaza, spunand ca daca nu am avea esecuri, nu am avea nici proiecte de succes. “Personal, cred ca jackpot-ul este, cel putin in prezent, industria digitala”, considera el. De asemenea, el remarca un zid intre autoritatile romane si mediul antreprenorial si critica guvernarea din Romania. “Acum economia gafaie din greu si statul, in loc sa inteteasca investitiile, le diminueaza. Speram ca ciclul electoral se va incheia si vom intra intr-o asa-zisa normalitate”.

Am inceput sa dam in judecata o multime de institutii ale statului si, subit, ne-am trezit cu zeci de controale - Mihail Marcu

Mihail Marcu, de la Medlife, recunoaste ca de-a lungul vietii a avut 30 de afaceri, cincisprezece dintre ele esuand: “si culmea, in cele esuate am bagat cei mai multi bani!”, spune el, zambind. “Antreprenorilor li se cere sa nu fie corupti, intr-o tara corupta! Mi se pare absurd – drept pentru care am inceput sa dam in judecata o multime de institutii ale statului si, subit, ne-am trezit cu zeci de controale! Am ajuns sa avem o camera plina de hartogarie…”, povesteste Marcu.

In final insa, cei tineri sunt importanti cu adevarat, cei care nasc afaceri tinere. Din pacate insa, statisticile nu ne sunt favorabile. 76% dintre tineri vor sa aiba propria lor firma, cea mai mare pondere din Europa, insa 56% au frica de esec si foarte putini se apuca, efectiv, de treaba.

De vina este si comunicarea deficitara dintre privat si stat si Europa este imbatranita din punct de vedere al antreprenoriatului, Romania fiind la coada listei.

Citeste si:

Ioan Popa, de la Transavia, puncteaza alta calitate extrem de importanta in business si antreprenoriat – moralitatea. “Caracterul oamenilor conteaza enorm, mai ales intr-o echipa. Degeaba ai pregatire, esti destept, sofisticat, dar nu ai caracter. Daca gasesti astfel de oameni, fugi ca dracul de tamaie!”, puncteaza el, cu accent ardelenesc, zambind.

Pe segmentul business, Popa spune ca nu poti avea asteptari de la angajatii carora le tai salariile si de aceea a evitat sa se imprumute de la banci pentru a creste productia, facand-o doar pentru dezvoltare. “Tot timpul cand am luat imprumut, nu m-am intins mai mult decat cel mai prost scenariu posibil al business-ului”, spune Popa. Transavia producea acum 23 de ani carne de pasare intr-un an cat produce acum in patru ore.

“Noi nu am fost afectati de criza! Am observat ca oamenii daca sunt nefericiti, mananca chiar mai mult! Daca e sa mor, macar sa mor cu burta plina…”, spune el, cu umor.

Sfat pentru cei la inceput de drum? Sa nu isi cumpere casa si masina din primul credit ci sa fie modesti, sa inceapa de jos si, organic, sa creasca afacerea. “Este foarte important sa ai echilibru financiar si multi fac, din pacate, business pe ceva ce nu se pricep. Se pun sefi aiurea, multi esueaza pentru ca nu pun la carma firmelor pe cineva care chiar sa se priceapa”.

Andrei Dudoiu, de la Banca Transilvania, este de acord ca bancile nu genereaza fericire, dar o intretin atunci cand este cazul. “Clientii bancilor s-au obisnuit deja cu atmosfera din recesiune, anul acesta simtind o revigorare a cererilor de creditare pentru antreprenori. Insolventa este insa un sport national si este greu sa faci diferenta intre proiectele de viitor si cele care vor disparea. Inainte, dadeam credite doar cu buletinul, acum suntem obligati sa fim mult mai atenti”, spune reprezentantul bancii.

Per total, intr-o discutie dinamica, cei cinci antreprenori “cu state vechi” din Romania au tras cinci mari concluzii pentru cei ce vor sa inceapa o afacere proprie.

  • Nu inova de dragul inovatiei si nu te inghesui sa vii cu multe idei, inainte de a le implementa;
  • Nu-ti fie teama de esec, desi educatia balcanica “pedepsea” notele mici de la scoala;
  • Nu te indatora mai mult decat poti plati inapoi, in cele mai negre estimari;
  • Gandeste pe termen lung si gandeste-te sa ai cashflow constant pozitiv – acestea sunt firmele supravietuitoare in recesiune;
  • Angajeaza si colaboreaza cu oameni cinstiti, onesti, nu te uita doar la studii si experiente anterioare.

Sursa foto: Shutterstock: Antreprenor