“Am inceput prin 2003. Internetul era in expansiune, site-urile incepeau sa prinda contur. De ce baruri si restaurante? Pentru ca, de multe ori, cautam un bar sau un restaurant, si nu gaseam. Erau ceva site-uri, insa nu prea bine organizate, nicidecum actualizate. Multe au disparut intre timp”, a declarat, pentru Wall-Street, Theodor Danila (24 de ani), administratorul site-ului localuri.ro.

In urma cu cinci ani, piata ghidurilor de restaurante, baruri si cafenele se afirma puternic pe print, insa online-ul nu beneficia de aceeasi atentie. In timp, si aceste ghiduri, ca de pilda Sapte Seri, si-au refacut imaginea online, considera Danila.

Localuri.ro a insemnat pentru tanarul antreprenor o investitie “in jur de 500 euro, nervi, telefoane si drumuri, si probabil cateva fire de par alb”, insa nu s-a rezumat aici. Grafica si dezvoltarea web au fost realizare de o companie contra cost, urmand apoi logistica: laptop, telefoane, desktop, recrutari de personal, chirie, salarii. In prezent, la proiectul localuri.ro lucreaza inca 4 persoane, oameni de vanzari si programatori.

“Inceputul a fost foarte greu. Imi amintesc cum am trimis in jur de 1.000 de scrisori catre cei care aveau ca domeniu de activitate alimentatia publica, scrisori in care prezentam site-ul. Trebuia sa promovam numele, sa-l facem cunoscut mai intai barurilor si restaurantelor. Dupa aceea, puteam sa ne gandim si la promovarea catre public”, adauga Danila.

Mai bine de sase luni, localuri.ro a avut un trafic scazut si incasari aproape nule. “Dupa, a inceput usor sa creasca, insa nu reuseam sa trecem de 1.000 pe luna (n.r - vizitatori pe site) , ceea ce era foarte putin. Am inceput sa incasam cam dupa 6 luni”, spune Danila.

Din cele 1.000 de scrisori trimise initial, a primit doar un raspuns de la un restaurant din Baneasa. “Au ramas partenerii nostri de atunci. Oricum, am fost foarte demoralizat. Iti dai seama, din atatea plicuri, un singur raspuns. Am avut momente in care voiam sa renunt”, marturiseste Danila.

Era momentul pentru o noua strategie, care s-a conretizat in vanzari directe si mai apoi adoptarea unei noi imagini pentru site, care avea sa se faca anual, incepand cu 2005, in urma unor investitii “in jur de 1.000-2.000 de euro. Platforma ramane aceeasi, se schimba doar grafica.Oricum, exista o diferenta mare intre cat am platit la inceput pentru intregul site si cat ne costa acum doar schimbarea graficii”.

Perioada de vanzari directe s-a concretizat prin “plimbari pe strazile prafuite din centrul Bucurestiului. Unde vedeam un restaurant sau bar intram”. Procesul a fost deosebit de dificil, pentru ca proprietarii de restaurante si baruri “nici acum nu sunt prea receptivi. Am auzit multe cuvinte pe care nu pot sa le redau aici. Nu intelegeam si inca nu inteleg rostul lor”.

Citeste si:

Urmatorul pas a fost o investitie destul de binevenita, intr-un moment in care lucrurile inaintau foarte incet. “Cand am observat ca nu se misca treaba, a trebuit sa gasesc o alta solutie si am incercat gratuitatile. Si asa, am inceput sa umplu site-ul cu localuri. Le faceam poze, le faceam descriere, le faceam tot ce voiau ei”, continua Danila.

Publicitatea pe gratis a fost insa o unealta promotionala, pentru a putea atrage informatie utila pe site. Dupa o perioada, promotorul localuri.ro a introdus o taxa lunara, “moment in care mai mult de jumatate s-au retras”. Taxa s-a aplicat aparitiei pe site, cu pagina proprie a restaurantului respectiv. “Fiind doar 5 euro lunar, reuseam sa ii conving sa plateasca macar pe 6 luni in avans”, enunta acesta.

Astfel, localuri.ro a inceput sa incaseze bani, “sub 500 de euro pe luna”. Desi era o suma foarte mica, perseverenta tanarului antreprenor a dat roade, ajungand ca, pana astazi, site-ul sa atraga, in medie, 3.000 de euro lunar, in unele luni chiar mai mult, iar in perioada de vara un usor declin.

Initial, cand nu se putea vorbi de un profit, Danila a redus cheltuielile drastic, renuntand la chirie. “ A fost o perioada in care biroul era la mine acasa. Incercam cat mai mult sa tin oamenii pe teren, iar programatorii lucrau de acasa. Atunci am reusit, intr-un final, sa crestem profitul”.

In prezent, echipa are din nou birouri, insa si mai multe afaceri in derulare (web-design, dar si o firma de securitate), partajand eficient spatiul. In ceea ce priveste marja de profit, inregistrata incepand cu 2-3 ani in urma, Danila o situeaza “in jurul a 20%”.

Pentru anul in curs, creatorul localuri.ro are in plan o relansare a site-ului in toamna si angajarea unor forte noi in vanzari. “Deja am inceput recrutari. Problema cu vanzatorii este destul de mare”. Danila estimeaza, in 2008, o cifra de afaceri asemanatoare cu situatia de anul trecut, concentrandu-se in paralel pe derularea altor proiecte.

“Inca nu am reusit sa gasesc persoana care sa preia atributiile mele si sa se ocupe de firma asa cum as vrea eu”, incheie acesta, referindu-se la prima sa afacere, localuri.ro, ca la prima iubire, de care nu are de gand sa se desparta atat de usor.