Dupa ce a terminat liceul, in 1993, Ionut Balasa a dat la facultate si a urmat un timp dreptul. Dupa cativa ani insa, a renuntat la studii si a decis, impreuna cu familia, sa intre in afaceri. si-a deschis o firma, Quattro Group In Com, al carei principal obiect de activitate consta in prajirea, ambalarea si vanzarea de seminte de floarea soarelui si dovleac, intr-o perioada in care aceste produse erau vandute de cele mai multe ori “la coltul strazii”. “Avand in vedere ca romanii sunt mari amatori de seminte, am intuit ca aceasta afacere va avea un mare potential de dezvoltare. Mai ales ca noi vroiam sa iesim pe piata in cu totul alte conditii ca pana atunci”, spune Balasa.

Afacerea a inceput-o in 1997 cu aproximativ 10.000 de dolari si 20 de angajati. A inchiriat un spatiu de circa 100 de metri patrati in Bucuresti si s-a apucat de treaba. Semintele de floarea soarelui au fost primele produse, dupa care si-a diversificat gama, trecand la cele de dovleac si la cele pestrite (Dakota), pe care le importa. Initial, toata activitatea se desfasura manual. “Cu toate astea nu faceam nici un fel de rabat la calitate. Totul era realizat in conditii stricte de igiena”, precizeaza Balasa. Dupa circa doi ani, prin reinvestirea profitului, a reusit sa modernizeze afacerea. A cumparat o masina de ambalat, una de prajit si una de sortat, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. “Cu greu faceam fata avalansei de comenzi. Aveam o productie de circa doua tone pe zi, iar brandul Rocco incepea sa se impuna pe piata”, isi aminteste Balasa.

Intre 1999 si 2001, firma sa a investit in total circa 120.000 de euro in utilaje si echipamente, iar aportul la capitalul social a continuat. “Am mai achizitionat doua masini foarte performante de ambalat si ne-am mutat sediul intr-un spatiu de 700 de metri patrati in judetul Ilfov”, arata Balasa. O noua nisa – ambalarea produselor promotionale

Citeste si:

In 2001, piata a inceput sa se restranga din cauza demolarii chioscurilor si buticurilor, care erau de altfel principalele canale de distributie a semintelor. La aceasta s-a adaugat preferinta din ce in ce mai accentuata a consumatorilor si comerciantilor pentru produsele vrac. Din aceasta cauza, vanzarile scazusera cam cu 25-30%, iar activitatea tindea sa se blocheze. Totodata, si calculele facute initial cu privire la perioada de amortizare a investitiilor au fost date peste cap. Astfel, era imperios necesar pentru Balasa sa isi modifice rapid strategia manageriala. El a inteles ca este obligatoriu sa gaseasca noi modalitati, pentru ca businessul sau sa reziste. si cum piata supermarketurilor si a hipermarketurilor era in plina ascensiune, el a identificat aceasta sansa, gasind imediat solutia salvatoare. “Ne numaram printre furnizorii acestor magazine, astfel ca acum produsele pot fi gasite pe rafturile marilor lanturi de retail. In plus, producem si sub marca proprie a Carrefour, No. 1”, povesteste Balasa.

Avand in vedere ca dispunea de utilaje performante, omul de afaceri a identificat, in scurt timp, o nisa pe care a exploatat-o: cea a ambalarii produselor promotionale, care sunt introduse in pungile de cereale, in cele de cipsuri sau croissante. Asadar, de mai bine de un an, firma a inceput sa infolieze abtibilduri, elemente de puzzle, jucarii, lozuri instant si chiar braduti parfumati. Pentru aceasta activitate, pretul stabilit porneste de la zece euro pentru 1.000 de bucati ambalate, costurile variind in functie de dimensiunea produsului si tipul de ambalaj. Compania dispune, in prezent, de trei masini de ambalat cu o capacitate de 60 de plicuri/minut fiecare. “Tot mai multe firme isi atrag clientii, in special copiii, dezvoltand astfel de campanii promotionale. Este o piata in crestere, iar avantajul major consta in faptul ca nu sunt inca multe firme care detin astfel de utilaje”, mai spune Balasa.

Compania infiintata de tanarul bucurestean a ajuns la un rulaj de circa 300.000 de euro pe an, profitul inregistrat fiind in jur de 18% din cifra de afaceri. Intrucat competitia pe piata semintelor ambalate s-a accentuat an de an, Ionut Balasa intentioneaza ca pe viitor sa acorde o atentie sporita ambalarii a produselor promotionale. Pe acest segment, piata este in plina ascensiune, astfel ca previziunile omului de afaceri referitoare la dezvoltarea ulterioara sunt optimiste. In plus, Balasa si-a reluat studiile. Este student in anul III la Ingineria Produselor Alimentare.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22390&shift=1