Wall-Street.ro: Anul 2011 a fost profitabil? Veti termina pe profit?

Nicolae Petrov (foto): 2011 nu a fost un an profitabil pentru Carpatair si cauza principala este concurenta neloiala cu care ne confruntam care este subventionata. Am fost fortati sa reducem preturile cu 20%, este o chestie nesanatoasa, vorbim de preturi de dumping.

O investitie romaneasca in transportul aerian cu 500 de locuri de munca este afectata grav din punct de vedere al profitabilitatii de 3 ani de un concurent care este subventionat de statul roman, care nu este agent economic romanesc sa plateasca vreun impozit sau sa creeze locuri de munca. Ajutorul de stat are o pondere de 38% la costurile directe. Succesul pe care Wizz Air il trimbiteaza in Romania se bazeaza pe ajutor de stat.

Carpatair a inregistrat anul trecut o pierdere de 4,8 mil. euro, in scadere de la 9,2 mil. euro in 2009, potrivit Ministerului de Finante.

Wall-Street.ro: Cum au fost primele 10 luni pentru Carpatair?

Nicolae Petrov: In primele 10 luni, am inregistrat o crestere de 10% a numarului de pasageri (circa 500.000 de persoane) fata de anul trecut.

Operarea mult mai mare din vara ne va aduce o crestere de 5% a numarului de pasageri anul acesta, la 600.000 de persoane. De asemenea, cifra de afaceri va creste cu 5% in 2011.

Wall-Street.ro: Vedeti operatiunea de intretinere a avioanelor ca pe o afacere care va va sprijini in viitor? Aveti contracte cu operatori straini pentru a efectua reparatii?

Nicolae Petrov: Intretinerea poate fi si o afacere de sine statatoare. Suntem in discutii cu o companie din Elvetia care opereaza avioane Saab-2000 sa le efectuam intretinerea. Pana acum nu am avut spatiu pentru ca aveam o flota mai mare, insa de acum vom face reparatii si la avioanele altor companii din strainatate.

Wall-Street.ro: Aveti in plan extinderea organizatiei de intretinere aeronave de la Timisoara?

Nicolae Petrov: Peste 2-3 ani vom investi 15-20 de milioane de euro intr-un hangar care va putea repara in acelasi timp 4 aeronave mari Boeing - Airbus sau 5-6 avioane regionale Saab, Fokker. Pentru a fi gata mai dureaza circa 18 luni, deci cam peste 4 ani ar putea fi in folosinta. Finantarea va fi prin surse proprii si credite. Fiind un business separat, organizatia de intretinere o putem dezvolta si prin asociere cu un alt partener.

Wall-Street.ro: Cate avioane puteti repara in centrul de intretinere de la Timisoara si care a fost investitia?

Nicolae Petrov: Carpatair a investit circa un milion de euro in hangarul de la Timisoara pentru repararea avioanelor in 2004-2005. Simultan pot fi reparate doua avioane, avem 90 de angajati.

In prezent avem un stoc de piese de circa 5 milioane de euro, avem motoare de rezerva de Saab, Fokker. Cele mai scumpe piese sunt motoarele si elicele. Un motor de avion costa circa 2 milioane de dolari. O elice de avion Saab costa circa 100.000 de euro.

Din momentul in care am avut propria baza de reparatii costurile au scazut cu 20-25%. Intretinerea avioanelor Carpatair era facuta pana in 2005 in Elvetia si Suedia.

Wall-Street.ro: Cat costa o ora de lucru la centrul de intretinere al Carpatair?

Nicolae Petrov: Piata in Uniunea Europeana se ridica la 100 de euro pentru o ora de manopera. Noi putem cobori la jumatate din pretul companiilor similare din Europa.

Wall-Street.ro: O verificare la un avion cat poate costa si cate zile dureaza?

Nicolae Petrov: La o aeronava Boieng careia i se face o lucrare complexa, cea mai grea, poate sa se apropie si de 1 milion de euro. Depinde daca trebuie inlocuite motoarele, acestea sunt foarte scumpe. Inlocuirea de piese cu timp limitat costa intre 600.000 euro si 1 milion de euro. La Saab-2000, Fokker poti ajunge la 400.000-600.000 euro.

Citeste si:

Daca aeronava este noua dureaza cam 5-7 zile, cel mai mult dureaza deschiderea capacelor de acces. La o aeronava la o varsta medie dureaza 3 saptamani, poate ajunge la o luna daca avem si vopsire sau lucrari interioare.

Wall-Street.ro: La cat timp se fac reviziile la un avion?

Nicolae Petrov: La fiecare avion se face la un anumit timp. Aeronavele la 500 de ore au niste lucrari de baza, inspectii care dureaza ceva mai mult, se deschid niste capace, se verifica sistemele. La 2-3 luni este inspectia respectiva, dupa care la 2 ani – 4.000 de ore.

Wall-Street.ro: Cand este prea veche o aeronava pentru a mai putea zbura?

Nicolae Petrov: Companii mari din Europa au avioane de 30 de ani pe care la baga intr-un proces de reinnoire, ramane doar structura, care este si ea verificata si investesc in interioare noi, asta inseamna ca ei inca 10 ani se vor folosi de aeronava respectiva. 25-30 de ani este un timp mediu.

La noi aeronavele sunt in medie din 1996-1997. Avioanele Fokker 100 din flota noastra sunt din 1991, insa ele nu au fost prea mult utilizate. Utilizarea conteaza foarte mult, decolari-aterizari. In timpul zborului avioanele au un stres, presurizarea-depresurizarea, din cauza variatilor de temperaturi aeronava se lungeste sau se scurteaza, acesti ciclii conteaza foarte mult.

Aeronavele Fokker pe care le avem sunt foarte bune desi au 20 de ani, insa singurul lucru care ne va face sa le schimbam pe viitor este daca combustibilul se va scumpi, pentru ca acum apar aeronave cu un consum mult mai scazut, cu 15-20%.

In prezent are loc o schimbare de generatie in transportul aerian. Am avut o generatie a anilor 80, inainte de 1990, de avioane Boeing, Airbus 320, cu motoare care nu s-au schimbat prea mult pana in prezent. In 2016 vom vedea o noua generatie de motoare schimbata din punct de vedere tehnologic.

Wall-Street.ro: Cate avioane proprii are Carpatair si cate sunt inchiriate?

Nicolae Petrov: Flota Carpatair are 14 aeronave, dintre care 3 avioane Fokker 100 sunt in proprietate si 11 sunt inchiriate (8 Saab-2000 – 50 de locuri , 3 Fokker 70). Am avut un Saab pe care l-am vandut la o companie de leasing, insa il folosim in continuare, am facut refinantare.

Wall-Street.ro: Pe ce perioada ati inchiriat avioanele, este mai avantajos decat sa le cumparati?

Nicolae Petrov: Companiile aeriene tot mai mult inchiriaza avioane decat detin. Detinerea aeronavelor prezinta un avantaj fiscal, pentru ca ai mijloace fixe, amortizeaza in perioade de criza. In schimb este foarte comod sa inchiriezi aeronavele pentru ca nu te expui pe o perioada mare.

Piata este in schimbare uneori iti trebuie o aeronava mai mare, alteori mai mica, o ruta astazi e profitabila, maine nu mai e profitabila, este bine sa ai flexibilitate si atunci inchirierile se fac pe 5-6 ani pentru avioane folosite si pe 8 ani pentru avioane noi. Poti sa inchiriezi pe perioade mai scurte insa atunci pretul este mai mare.

Wall-Street.ro: Cat ne costa scoala de zbor Carpatair Flight Training?

Nicolae Petrov: Pentru licenta de zbor (pilot comercial) cursurile dureaza circa 2 ani, iar pretul este de 45.000 de euro. Dupa obtinerea licentei poti merge la orice companie aeriana unde vei face calificarea pentru un tip de aeronava, la Carpatair pentru avioanele Saab, Fokker costa inca 30.000 euro.

In prezent avem 19 studenti din Romania, insa am avut si studenti straini, se pot face cursurile si in engleza. La scoala de zbor se pot face inscrieri dupa terminarea liceului, nu este necesara si o facultate, insa cursurile permit in paralel sa urmezi si o facultate. Simulatorul de zbor a costat 500.000 de dolari. Avem si doua avioane mici Cessna in proprietate.

Nicolae Petrov (45 de ani) este fondatorul "Carpatair" si al "Moldavian Airlines". In 1987, la 21 de ani, absolva Scoala Superioara de Piloti Militari Kacha, considerata a fi cea mai buna scoala de aviatie militara din Rusia. In 1993, impreuna cu cativa colegi piloti, a infiintat Agentia de turism "Moldavian-Air Service", iar in 1994 - Compania aeriana "Moldavian Airlines", iar in 1999 compania Carpatair.

Carpatair opereaza pe 10 aeroporturi interne si 19 externe. Numarul total al zborurilor regulate ale companiei depaseste 360 pe saptamana, spre 27 de destinatii din 8 tari. Circa 25% din vanzarile de bilete de avion Carpatair se vand online.