Uniunea Europeana a initiat in 2004 proiectul "Cer Unic European" (Single European Sky – SES) pentru a crea un spatiu aerian integrat, prin stabilirea unor norme comune in statele membre.

SES presupune crearea unor "blocuri functionale de spatiu aerian" proiectate dincolo de granitele nationale si care au in vedere fluxurile de trafic. Noile criterii de configurare a spatiului vor depinde de necesitatile tehnice si operationale, si nu de granitele geografice.

Tot in 2004, Romania si Bulgaria au decis sa infiinteze un bloc aerian prin unirea celor doua spatii aeriene.

In perioada 2011-2012 se deruleaza faza de preimplementare si planificarea amanuntita a procesului prin care se va realiza interoperabilitatea celor doua spatii aeriene.

In aceasta faza o echipa formata din 68 de controlori de trafic, o parte dintre ei romani, si 30 de piloti simuleaza conditiile de trafic ale celor doua state intr-un scenariu care vizeaza transportul aerian in anul 2015.

Pentru realizarea simularilor, Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA si BULATSA, insitutia cu atributii similare din Bulgaria, au solicitat sprijinul organismului european pentru siguranta navigatiei aeriene - Eurocontrol.

Dupa finalizarea acestei etape, in 2013 va incepe implementare a proiectului.

Citeste si:

"Proiectul vizeaza o mai buna impartire a sectoarelor aeriene in beneficiul tuturor, al pasagerilor, al companiilor aeriene si al tuturor jucatorilor din aviatie", a declarat Alexandru Nazare, secretar de stat in Ministerul Transporturilor intr-o conferinta de presa organizata de Eurocontrol dupa o simulare a traficului realizata de echipa implicata in proiect.

Scopul SES este de a optimiza utilizarea spatiului aerian astfel incat sa minimizeze impactul restictiilor impuse de controlul traficului si de a realiza un management al traficului mai flexibil, prin armonizarea retelelor de transport aerian din statele Uniunii Europene.

"Reorganizarea spatiului aerian dintre Romania si Bulgaria va genera 80 de rute aeriene noi si le va optimiza pe cele existente, care vor fi mai scurte. Aceasta inseamna reducerea distantelor parcuse de avioane cu 1,8 milioane de kilometri pe an, ceea ce se traduce in scaderea consumului de combustibil", a spus Razvan Bucuroiu, head of network operational planning in cadrul Eurocontrol.

Potrivit lui Bucuroiu, companiile aeriene care opereaza in cele doua tari sau cele care survoleaza spatiul aerian in tranzit vor beneficia de reducerea costurilor operationale cu 10 milioane euro pe an si de scaderea costurilor cu combustibilul cu 5 milioane euro pe an.

La exercitiul de simulare a traficului aerian de deasupra celor doua state au participat din partea Romaniei 30 de controlori de trafic aerian civili, 5 controlori militari si 4 observatori, iar echipa Bulgariei a avut 20 de controlori civili, 2 militari si 4 observatori.

Cele doua echipe impreuna cu o alta formata din piloti francezi simuleaza zborurile in timp real si colecteaza datele de trafic pe care apoi le analizeaza pentru a demonstra ca schimbarile propuse vor imbunatati eficienta zborurilor.

Finalizarea etapei de simulare si procesare a datelor colectate are ca termen 4 decembrie 2012, data pana la care Romania si Bulgaria vor trebui sa incheie acorduri bilaterale si sa adopte normele europene pentru armonizarea legislatiei.