"Anul 2012 a fost un an destul de bun, similar cu cel anterior. Dupa patru ani, criza inca se simte in Romania si in turismul romanesc", a declarat Carmen Pavel.

Potrivit acesteia, in 2012, in medie, bugetul unei de vacanta a unei familii cu trei membri s-a ridicat la 700-800 euro in cazul celor care au ales o vacanta in strainate si ceva mai putin la cei care au ramas in Romania.

"5.800 de romani au plecat prin agentia noastra in sezonul cald in afara tarii. Pentru ca bugetul se invarte in jurul a 700-800 euro de familie principalele destinatii au fost Bulgaria si Turcia, unde romanii pot merge cu transport propriu si aleg, in general, hoteluri de trei sau patru stele, cu regim all inclusive", a explicat Pavel.

De asemenea, romanii au preferat in 2012 circuitele in diferite zone ale Europei, precum Italia, Spania, Anglia, Franta sau Austria.

Romanii, turisti in Romania

Carmen Pavel spune ca, in contextul diminuarii bugetelor de vacanta, romanii inlocuiesc vacantele in strainatate cu cele din Romania.

"Romanii au crescut ca numar de turisti in tara lor. Acestia au realizat ca pentru a pleca in strainatate costurile ajung sa fie mai mari decat la noi in tara, in primul rand din cauza costurilor cu transportul. E drept ca exista si varianta de a pleca in vacante cu costuri mai mici, insa in aceste cazuri conditiile sunt foarte slabe. Asa ca, decat sa plateasca doua stele la bulgari, prefera sa ramana in tara", spune Pavel.

Criza a creat o distributie mai buna a plecarilor

Avand mai putini bani pentru calatorii, romanii au inceput in ultima vreme sa se orienteze catre perioadele din afara sezoanelor de varf, cand preturile sunt mai mici la majoritatea serviciilor din turism.

"In anii de criza am observat o distributie mai buna a plecarilor. Nu mai putem sa spunem ca avem sezon mort la turismul de relaxare, deja nu mai putem vorbi de sezon extra sezon, ci de o alta natura a calatoriilo. In lunile iulie-august este si foarte cald, plus ca preturile pentru anumite locatii ajung chiar sa se dubleze. E absurd, pentru ca platesti aceeasi locatie", a afirmat Pavel.

Ea a adaugat ca aceasta varianta este potrivita pentru cei care nu sunt conditionati de serviciu sa isi ia concediu in anumite perioade, "cum este in anumite industrii cand productia se opreste in luna august. Pentru cei care pot merge in orice perioada din sezonul cald, de ce sa plateasca dublu pentru acelasi concediu, sa fie si mai aglomerat si ti-l platesti mult mai ieftin in iunie sau septembrie?".

Turismul corporate merge bine

Desi au mai taiat si acestea bugetele alocate calatoriilor, companiile inca isi trimit companiile in afara tarii, insa majoritatea evenimentelor au loc in Romania.

Citeste si:

"Au mai ales si anul acesta destinatii exotice din Thailanda, Malaezia, Statele Unite, Africa de Sud, dar nu ca in anii trecuti si au scazut si ca numar de participanti. Dintr-o companie de cativa mii sau cateva sute merg intre 20-50 dintre ei, in general cei din conducere. (...) Bugetele companiilor de stimulente au scazut mult. Mai mult, intalnirile generale ale firmelor, pe care anterior le faceau in strainatate, au loc acum in tara, in special in zone apropiate, precum Valea Prahovei, Valea Oltului sau pe litoral", a explicat Pavel.

"Strainii vin, putini, dar vin"

Agentia de turism J`Info Tours a adus anul acesta in jur de 1.200 de turisti straini in Romania, cifra deloc imbucuratoare pentru Carmen Pavel.

"Este foarte putin. Interes exista, insa din pacate turistii se orienteaza foarte greu la noi in tara. Obtin cu greu informatii despre multe zone din tara. De exemplu, biroul de turism din Brasov nu are brosuri de informare, iar in weekend este inchis", spune ea.

Cei care vin totusi in Romania aleg pe langa litoral si Valea Prahovei satele din Maramures si Bucovin si merg la pensiuni la care platesc intre 400 si 800 de lei pentru sapte nopti de cazare cu demipensiune.

Educatia, importanta in turism

J`Info Tours, care detine J`Info Training, firma cu activitate in dezvoltarea profesionala, vrea sa deschida la inceputul anului viitor un centru de evaluare a competentelor.

"Sunt multi angajati in turism care nu si-au facut pregatire de specialitate, ci s-au format la locul de munca, insa au si ei nevoie de o atestare a cunostintelor. In centru ii vom testa oficial, impreuna cu o comisie specializata. Dezvoltarea persoanala trebuie sa fie prioritate in perioada aceasta de criza. Te descurci in orice situatie daca esti bine pregatit. Daca mergi pe jumatati de masura, nu o sa ai nici castig. Investitia numarul unu trebuie sa fie in tine. Trebuie sa fii in stare sa faci orice fel de munca, orice este ok daca faci pe rezervele tale", a afirmat Carmen Pavel.

J'Info Tours, firma creata de Carmen si Aurel Pavel in mai 1990, a rulat anul trecut afaceri in valoare de 8,93 milioane de euro, in crestere de la 7,96 milioane de euro in 2010, potrivit datelor publicate de Ministrul de finante. Compania a avut un profit de 71.789 euro, in scadere de la 195.503 euro in anul 2010.

Pentru acest an, Carmen Pavel estimeaza o crestere a businessului cu pana la 15%, pe fondul cresterii numarului de companii din portofoliu.