“Nu va avea niciun fel de impact pentru yachturi pentru ca in Romania nu sunt inmatriculate, doar pentru ambarcatiuni, insa Romania este o piata asa de mica, de zece ori mai mica decat cea bulgara si de o suta de ori sub cea ungureasca care nu are nici mare, asa ca, ca incasari de taxe este mai mult ceva de imagine, nu a calculat nimeni. In anul 2011, Nautic Life a vandut 36 de ambarcatiuni din cele care sunt obiectul taxelor, anul trecut am vandut patru si anul acesta trei, de acum inainte o sa vindem una sau niciuna. Piata de ambarcatiuni la noi nu exista. Bulgarii au opt porturi, iar un port mediu are ambarcatiuni cat toate cele din Romania la un loc”, a declarat Mihai Marcu, proprietar MedLife si Nautic Life, unul dintre cei mai mari operatori de pe piata de ambarcatiuni din Romania.

Familia Marcu detine si 90% din Marina Limanu (LifeHarbour) una dintre cele mai mari marine private din Romania, care are 30.000 mp si 670 m deschidere la malul apei, unde pot fi ancorate peste 250 de ambarcatiuni.

“Dintr-o piata de circa 4-5 milioane de euro pe an, 3-4 milioane sunt barci achizitionate de stat, pentru diverse autoritati, Politie de frontiera, Vama, iar 1-1,5 milioane de euro este piata totala a ambarcatiunilor, piata de yachturi nu exista. Romania este o piata foarte dezvoltata a motoarelor furate de afara, era si inainte, probabil de acum inainte va fi exclusiv. In Romania se aduc motoare furate cu camioanele si sunt foarte jos ca pret, bucurestenii cumpara”, mai spune Marcu.

In anul 2010, Guvernul a decis sa elimine accizele pentru produsele de lux, precum yachturi si alte nave si ambarcatiuni cu sau fara motor pentru agrement si a scumpit de sase ori impozitul anual de la 0-800 lei la 800-5.000 lei pentru proprietarii de yachturi si sky jeturi.

Citeste si:

Accizele erau in anul 2010 de 9% din valoarea ambarcatiunilor cu motor cu lungime de 8-12 metri, 10% pentru cele intre 12-16 metri si 12% pentru cele cuprinse intre 16-24 metri.

Statul ar trebui sa vina cu facilitati si nu cu penalitati.
Serban Ciusca, proprietarul agentiei de comunicare Tabasco si Ciusca, organizatorul Retro-Regatta 2013 Mangalia-Balcic, considera ca decizia Guvernului de a acciza din septembrie motoarele de peste 100 cai putere destinate yachturilor si ambarcatiunilor pentru agrement, “va taia aripile unei industrii aflate la inceput. La Marea Neagra au aparut porturi private ca in Grecia sau in Italia, dau exemplu Life Harbour la Limanu langa Mangalia. Este o industrie care functioneaza si care va aduce foarte mult. Este o decizie nepregatita si pripita”.

Ciusca mai spune ca “statul ar trebui sa vina cu facilitati si nu cu penalitati. Proprietarii de yacht-uri si de ambarcatiuni fie cu vele fie cu motor sunt tentati sa-si inmatriculeze barcile in alta parte, inclusiv la Balcic in Bulgaria pentru ca sunt aproape de zone mai frumoase decat in Romania. Statul roman nu are cum sa ofere nici clima si nici serviciile turistice care sunt in Grecia, de aceea oamenii de afaceri prefera sa isi ancoreze barcile la Salonic. Si atunci daca exista o asa de mare tentatie sa iti pui barca acolo cred ca in Romania ar trebui sa dai facilitati ca sa le tina la Marea Neagra, care are patru porturi si doua carciumi de peste pe tot litoralul. Marea Neagra are alta culoare decat Mediterana, sunt niste minusuri pe care le avem”.

Guvernul a adoptat, la finalul lunii iulie, o ordonanta prin care accizele la alcool vor creste de la 1 septembrie, cand vor fi introduse si accize pentru bunuri de lux, precum masini cu motor peste 3.000 cmc, bijuterii, obiecte din aur, iahturi, ceasuri de lux si anumite tipuri de armament, utilizate de persoane fizice, veniturile suplimentare din aceste accize fiind estimate la 300 milioane lei pentru anul curent. Masura a fost introdusa pentru a compensa impactul negativ al reducerii TVA la paine la 9%, calculat la 100 milioane de lei.