Anul trecut, s-au cazat in Romania 8,4 milioane de turisti, cu 6,6% mai mult decat in anul precedent. Numarul turistilor straini a crescut cu 11,5%, pana la 1,9 milioane, iar cel al romanilor cu 5,3%, la 6,5 milioane, scrie Mediafax.

"Cresterile pe piata externa se explica prin campaniile de promovare facute de Romania pe pietele internationale. A fost si campania internationala pe televiziunea Travel Channel, in care a aparut printul Charles, si care a contribuit decisiv la cresterea numarului de turisti straini in Romania, chiar si pentru America de Sud sau Africa. Nu doar datorita lui au fost cresterile, pentru ca am avut si alte campanii, dar printul este cunoscut in intreaga lume si imaginea lui a atras turisti", a declarat Simona Man, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT).

Ca in fiecare an dupa 1990, Romania ii atrage cel mai mult pe romani, care continua sa mearga in numar mare in destinatii interne. Cu cei 8,4 milioane de turisti, Romania este departe de a se considera o destinatie de succes. Intr-un clasament al Organizatiei Mondiale a Turismului, cea mai vizitata tara din lume este Franta, cu peste 80 de milioane de turisti in 2013, urmata de Statele Unite (70 de milioane de turisti), Spania (60 de milioane de turisti), China (55 mil. turisti), Italia (47 mil. turisti), Turcia (37 mil. turisti), Germania (31 mil.), Marea Britanie (31 mil.), Rusia (28 mil.) si Thailanda (26 mil.).

Romania sta mai prost si decat Grecia (18 milioane de turisti), Ungaria (peste 10 mil. turisti), Cehia (9 mil.), Croatia (10 mil.) sau Polonia (15 mil.), dar este peste Bulgaria, care a inregistrat in jur de 7 milioane de turisti. Durata medie a sederii in anul 2014 a fost de 2,5 zile pentru turistii romani, iar la turistii straini a fost de 2 zile.

"Durata medie a sejurului este inca foarte mica, usor mai mare pentru romani, deoarece componenta de vacanta este mai accentuata in cazul romanilor. In cazul strainilor, principalul scop al vizitelor in Romania ramane cel de business. Aceasta se vede si din datele legate de destinatiile preferate de straini, care sunt indeosebi orasele. Apreciem ca, alaturi de turismul de business, participarea la diferite evenimente organizate in orasele din Romania reprezinta pentru straini motivatia principala de calatorii in Romania", crede Lucia Morariu, presedintele Asociatie Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).

Romania, vizitata de mai multi americani

Cu toate acestea, Romania ar avea motive de optimism, pentru ca anul trecut au venit in Romania cu 24,6% mai multi americani si canadieni (131.600 turisti), cu 35,5% mai multi asiatici (225.400), cu 30% mai multi sud-americani (15.600) si cu 34% mai multi africani (18.500).

Potrivit lui Simion Alb, seful Biroului de Turism al Romaniei din America de Nord, cresterea de anul trecut este, intre altele, si rezultatul faptului ca pe Dunare au sosit mai multe vase de croaziera cu turisti americani si canadieni si ca tulburarile din Ucraina au determinat companiile de croaziera sa renunte la vizitarea porturilor Ialta, Odesa si/sau Sevastopol si sa faca opriri la Constanta si la Varna.

"Ma tem, insa, ca in anul 2015 ne va fi imposibil sa egalam nivelul record al circulatiei turistice din America de Nord, din urmatoarele motive: companiile de croaziere maritime au avut ragazul sa isi amplaseze flota si sa refaca itinerariile, in contextul riscului de tensiuni in zona Marii Negre, la care se adauga aprecierea semnificativa a dolarului american in raport cu moneda unica europeana, lucru in favoarea destinatiilor din Europa de Vest, care pana in urma cu cateva luni erau mult mai scumpe decat destinatii din Europa Centrala si de Est, care folosesc inca moneda proprie. In acelasi timp, resursele alocate pentru activitati de comunicare integrata de marketing in America de Nord au fost, in anii 2013 si 2014, total nesemnificative", a declarat Simion Alb.

El spune ca pe termen mediu cresterea numarului de turisti va fi inhibata de problemele de acces si de infrastructura, iar Romania va fi obligata sa amplifice eforturile de marketing care se adreseaza direct turistilor potentiali.

"Potentialul pietelor turistice americana si canadiana este urias. Din SUA sosesc in hotelurile din Romania mai multi turisti decat din Spania sau din Polonia, insa americanii si canadienii care viziteaza Romania sunt, prin excelenta, calatori independenti, preferand sa isi faca singuri aranjamentele de calatorie, iar nici operatorii de tururi americani si canadieni, si nici cei din tara nu considera inca necesare eforturi majore pentru atragerea segmentelor de piata interesate sa calatoreasca in grup sau care ar putea fi atrase de pachete de vacanta in Romania", a adaugat Alb.

Din cei 1,9 milioane de straini ajunsi anul trecut in Romania, majoritatea (1,48 milioane) au mers in Bucuresti si in orasele resedinta de judet, la munte s-au dus 132.014, in timp ce pe litoral au ajuns doar 31.325 turisti (1,6% din total), iar in Delta doar 13.482 (0,7%).

Citeste si:

De ce nu ajung turistii straini in Delta, in conditiile in care toti cei care au condus turismul in ultimii ani s-au intrecut sa laude aceasta destinatie si s-o declare unica in Europa?

"Pentru ca nu ii facem reclama. Delta nu e promovata deloc, nici macar pe postul national de televiziune. Daca o mai tinem asa 10 ani, ne ia dracu pe noi, cei care am investit zeci de milioane de euro in aceasta zona. Pacat de Delta asta, pentru ca nu se ocupa nimeni de ea si nu este promovata", spune Mihai Puflene, care a cheltuit peste 12 milioane de euro pentru a deschide in urma cu doi ani un complex turistic in Delta.

Litoralul romanesc nu este nici pe departe un magnet pentru straini, atragand anul trecut doar 1,6% din numarul celor care au trecut granitele tarii si s-au cazat in hoteluri. Au venit totusi 5.155 de germani, 4.229 de americani, 2.516 francezi, 2.180 de polonezi, 1.442 italieni si 1.244 de rusi. Mult anuntatul charter israelian pe litoral, anul trecut, a adus doar 895 de turisti din aceasta tara, chiar daca sefii autoritatii din turism sperau la o mica invazie, tinand cont si de promovarea facuta acolo statiunilor de la Marea Neagra.

"Litoralul romanesc, asa cum este acum, este depersonalizat si a pierdut competitia cu Grecia, Turcia sau nordul Africii, pentru ca nu am stiut sa facem o contraoferta pietei internationale. Pe litoral, in afara de cluburile din Mamaia si unde nu poti merge daca ai copii, nu prea ai ce face, pentru ca nu exista agrement. Toti s-au repezit sa fure sau sa cumpere hoteluri, dar spatiul comun a ramas de izbeliste", a afirmat Gheorghe Fodoreanu, directorul agentiei Invitation Romania.

Romania nu reuseste sa-i atraga pe straini nici macar "la bai", tinand cont ca anul trecut au ajuns in statiunile balneare doar 33.562 de turisti din afara tarii. Aceasta cifra a fost ridicata, insa, de turistii din Republica Moldova (10.282), deloc renumiti pentru sumele mari cheltuite in vacante. Acestia au venit in Romania in urma unui cumul de factori - eliminarea vizelor, obtinerea unor tarife preferentiale si intensificarea promovarii Romaniei in aceasta tara.

Fodoreanu crede ca rezultatele ar fi mult mai bune daca s-ar investi mai mult in promovarea tarii in strainatate. El a adaugat ca au fost ani in care promovarea nu a fost bine gandita si ca autoritatile au luat, de multe ori, masuri care au tras turismul in jos.

"Noi suferim efectele ultimilor 5-8 ani, in care s-au inchis multe dintre birourile de promovare turistica a Romaniei in strainatate. Ar trebui sa fie birouri peste tot in lume, in toata Europa, in Asia, in America Latina ... Ar trebui sa avem 40-50 de birouri de turism, nu 10-11, cate sunt acum", a afirmat el.

Cei mai multi straini au ajuns anul trecut din Germania (234.451), Italia (184.514), Israel (139.425), Franta (123.779), SUA (113.420), Marea Britanie (110.601), Ungaria (106.481), Spania (79.091), Polonia (71.479) si Austria (60.907). Prin comparatie, in anul 2009 au venit in Romania 181.084 de turisti germani, 141.568 de italieni, 100.330 de francezi, 76.906 de unguri, 75.971 de americani, 71.357 de britanici, 58.401 austrieci, 53.649 de israelieni, 53.067 spanioli, 37.713 olandezi si 13.402 rusi.

"In concluzie, pietele tinta ar trebui repozitionate, mai precis primele 10 din topul innoptarilor, exclusiv tarile vecine, iar produsele promovate ar trebui adaptate fiecarei piete tinta. Resursele financiare de promovare ar trebui si ele impartite procentual intre pietele tinta, in functie de ponderea fiecarei piete in totalul innoptarilor. Daca resursele sunt foarte mici, se poate reduce numarul de piete tinta pe care se face promovare", crede Lucia Morariu.

Sursa foto: Jamie Roach / Shutterstock.com