Pentru aceeasi destinatie de zbor, bilete la preturi diferite, unele infime, iar altele de-a dreptul astronomice. Cum sa obtii cel mai bun pret la un tichet? Respecta "Sunday Rule" sau gaseste o oferta speciala gen low-cost.

Publicitate mincinoasa sau nu, ofertele companiilor aeriene ii fac pe romani sa viseze ca pot ajunge in X metropola europeana cu 19 E. Sau cu 240. La prima vedere - sau citire de promo - pretul pare bun. Din pacate, lucrurile stau altfel. Adesea tarifele nu includ taxele de aeroport si tot adesea, cand vrei sa-ti rezervi bilete la pretul minim de 19 euro, ti se spune ca "numarul biletelor promotionale s-a terminat, fiind limitat".

Raspunsul acesta l-am primit incercand sa obtinem un bilet de avion de la compania Blue Air, unul dintre noii operatori low-cost de pe piata. Recent a inaugurat trei noi destinatii, Istanbul (la inceputul acestui an), Roma si Duesseldorf (de la 1 martie). Zborurile "de la 19 E" sunt prezentate ca fiind "noua oferta" a companiei. Accesand site-ul transportatorului, am simulat o rezervare de bilet insa, surpriza. Minunatele tarife ajung de la suma promisa la 212 E de persoana pentru un zbor dus-intors Bucuresti Baneasa - Roma Ciampino. La fel, si pentru destinatia Duesseldorf: 224 E. Cele doua tarife includ si taxele de aeroport.

Tarife minime. Exista "dar"

E drept, nimeni nu contesta ca acestea nu sunt cu mult mai mici decat cele practicate de alti operatori dar...cand promiti zboruri de la 19 E te astepti sa si gasesti bilete la un pret minim.
Intreband telefonic unde sunt tichetele ieftine, unul dintre operatorii Blue Air raspunde sec ca numarul acestora este limitat refuzand sa spuna daca exista la un zbor, pe o anume ruta, vreun bilet la 19 E. Curios sa aflu cum poate fi totusi obtinut un astfel de tichet, operatorul - imperturbabil - raspunde: "Pentru Duesseldorf ar mai fi bilete Promo pentru lunile septembrie-octombrie 2005."
Pe romaneste, vorba aceea auzita la aglomeratie in mijloacele de transport in comun: "Daca nu-ti convine, ia-ti masina mica" se aplica si cand e vorba de zboruri. Ce daca vrei sa ajungi la Duesseldorf in aprilie? Ori iti cumperi bilet acum cu 224 E, ori astepti pana la toamna, sa zbori cu bani putini.

Vanator de promotii

Nici pentru alte destinatii nu difera situatia. Vezi oferta Lyon, tot de la 19 E. Daca simulezi rezervarea biletului, ajungi pe aeroportul francez St Exupery, cu 193 E.

Dialog intre reporter si operator

"Cu 19 E gasesc bilete?"; "In acest moment nu"; "Bun, si cand as putea gasi? Pentru iulie credeti ca...?"; "Nu stiu sa va spun"; "Totusi, cum aflu? Va accesez zilnic site-ul si vanez ofertele speciale?"; "Ar fi o solutie."

Cu alte cuvinte, te transformi in vanator de oferte. Daca soldurile functioneaza perfect in alte domenii de ce nu ar functiona si in transporturile aeriene?

Refuzul vanatorii

Da. Nu te obliga nimeni sa zbori cu o companie low-cost. Poti alege sa-ti cumperi bilet pentru destinatia dezirabila de la orice agentie sau reprezentanta. Ori sa ti-l rezervi pe Internet, accesand site-urile specializate. Si aici s-ar putea sa ai surprize. Un bilet dus-intors Bucuresti-Viena te costa 632 E de persoana (cu taxele de aeroport incluse) daca nu prinzi un week-end in capitala franceza si 299 E, daca petreci o noapte de sambata in efervescentul Paris. Daca nici asta nu te convinge si vrei sa cheltui mai putin pentru a ajunge la X destinatie nu-ti ramane decat masina personala ori trenul (e cu mult mai ieftin) ori o cursa charter inclusa in pretul unui pachet de servicii turistice gen LastMinute.

Biletele de avion s-ar putea scumpi

Dincolo de "aventura", acum este momentul prielnic calatoriilor, deoarece in curand biletele de avion s-ar putea scumpi din nou. Propunerea recenta a Executivului german de a impune o acciza la cherosen - combustibilul utilizat de aeronave - acciza care ar urma sa se ridice la 300 E pe tona de cherosen, a starnit o apriga controversa in industrie. E drept, pentru aprobarea acestei taxe e nevoie ca toti membrii Uniunii Europene sa fie de acord. Conform ziarului german Der Spiegel, accizarea combustibilului ar majora pretul biletelor de avion cu cinci-zece euro pe segmentul de calatorie. De exemplu, un bilet Bucuresti-Frankfurt, care costa in prezent in jur de 200 E, ar urma sa se scumpeasca cu 10-20 E, tarif la care se adauga si taxele de aeroport.

Conceptul Low cost: cine si cu cat zboara

O data cu aparitia curselor low-cost, se vor dezvolta si la noi calatoriile business. Vo raparea pasagerii care pleaca dimineata in Italia si se intorc seara sau a doua zi, fara a face un mare efort financiar.

Potrivit raportului ECTAA pe 2003, in Europa, acest tip de zboruri se fac in mod obisnuit intre insulele britanice (aproximativ 22% din curse), intre aceste insule si tarile din Europa continentala (58% din curse), iar 30% din curse zboara din nordul catre sudul Europei. Conform rezultatelor Virgin Express (o alta companie low-cost), peste 25% din pasageri pleaca dimineata si se intorc seara.

Citeste si:

Vor prinde acest tip de zboruri si in Romania? Ramane de vazut. Deocamdata romanii apreciaza ofertele promovate agresiv gen zboruri catre Barcelona, Lyon, Istanbul, Dusseldorf, Milano si Roma de la 19 euro.

Scurt istoric

Ideea de cursa aeriana low-cost a aparut cu 15 ani in urma, de la o companie americana: SouthWest Airlines.

In Europa, din 1995, primele companii low-cost Ryanair (Irlanda) si Virgin Express (Belgia) au inceput sa ofere 50.000 locuri de zbor/saptamanal. In 2000, cinci companii (Ryanair, Virgin Express, Easyjet, Go si Buzz) ofera 550.000 locuri/saptamanal. In 2003, cele 12 companii existente ofera 1,5 milioane locuri/saptamana.
Pretul scazut al zborului presupune din start eliminarea comisionului agentiei de distributie a biletelor (care este, pentru majoritatea companiilor aeriene, peste 30-35%), deoarece locul in avion este cumparat prin Internet. Agentiile de turism care distribuie bilete de acest tip nu primesc comision. Companiile aeriene low-cost folosesc un singur tip de avion, pentru a reduce costurile de intretinere si de imbunatatire. Se fac multe zboruri, se folosesc o singura baza si o singura echipa. In acest fel, costurile sunt reduse la minimum, si compania are profit.

Dupa 11 septembrie 2001, companiile aeriene low-cost au ramas printre singurele profitabile. De altfel, ultimii doi ani au reprezentat un chin financiar pentru companiile aeriene "full-service" si o perioada de maxima dezvoltare pentru companiile low-cost.

Dovada? Doar in Europa, in acest moment functioneaza 50 de companii aeriene low-cost.
Jucatorii de pe piata low-cost din Romania

- Volare Romania: a fost, a vazut, a plecat. A fost declarata insolvabila si i-a fost suspendata licenta de zbor. A inregistrat 50.000 de pasageri in Romania.
- Blue Air: o companie cu capital integral romanesc, a inceput sa opereze zboruri din decembrie 2004. Are doua aeronave, iar estimarile pentru acest an indica un traffic de 160.000 de pasageri.
- Eurowings: si-a manifestat interesul pentru piata romaneasca.
- MyAir: reprezentata in Romania de compania World Travel a lui Nicolae Demetriade.

Servicii minime oferite

- clientul nu primeste un bilet, ci doar un cod pe care il prezinta la aeroport;
- nu primeste un loc, ci ocupa primul loc liber pe care il gaseste;
- nu se servesc mancare, bauturi sau ziare dar se pot cumpara;
- pasagerul isi va lua doar doua bagaje, cu greutate maxima de 15 kilograme (fiecare kilogram in plus costa 6 - 7 euro); - copiii neinsotiti nu au voie la bord;
- se zboara fara escale;
- sunt folosite aeroporturile secundare;
- personal minim la bord;
- nu se garanteaza ca pasagerul va prinde o "legatura" aeriana de pe alt aeroport.

SFAT
Regula de sambata

Una dintre cele mai mici restrictii de pret este cerinta ca sejurul dumneavoastra sa include macar o sambata petrecuta la destinatie. De exemplu, pentru un tur de la Bucuresti Otopeni la Paris un pasager care zboara de marti pana joi plateste 632 E (pret cu taxele de aeroport) iar un pasager al carui sejur include o duminica plateste mai putin, doar 299 E (cu taxele de aeroport incluse).

Cumparare in avans

Cele mai ieftine tarife cer de obicei plata inainte cu 7, 14 sau 21 de zile inainte de plecare. Trebuie sa retineti ca locurile pentru cele mai mici preturi sunt limitate. Cu cat va planuiti mai din timp calatoria, cu atat va cresc sansele sa obtineti un pret bun.

Dus-intors, aceeasi linie aeriana

Este importanta rezervarea ambelor drumuri la aceeasi linie aeriana. Daca alegeti linii diferite, se poate ca preturile sa nu fie afisate sau sa fie mai mari decat pretul pe care l-ati obtine daca ati rezerva la aceeasi linie aeriana.

Cum sa obtineti cel mai avantajos billet

- In perioada 15 ianuarie - 31 martie a fiecarui an, beneficiati de cele mai ieftine bilete.
- Costul biletului se reduce considerabil daca se aplica regula "Sunday rule", adica petreceti o sambata noapte la destinatie.
- Fixati data de plecare si pe cea de intoarcere. Un bilet cu data fixa de intoarcere este mai ieftin cu aproximativ 50% decat unul cu data libera (open). Exista bilete valabile 14 zile, o luna, trei luni, sase luni, un an. Cu cat valabilitatea biletului este mai mare, cu atat este mai scump.
- Cele mai multe companii aeriene au un sistem de recompensare a persoanelor care apeleaza cat mai des la serviciile lor. Daca sunteti client fidel si zburati cu aceeasi companie puteti primi chiar si bilete de avion gratuite in urma contabilizarii milelor zburate.
- Accesati zilnic site-urile de profil ale diferitilor transportatori aerieni pentru a afla de ofertele speciale.