Emisiile de gaze de sera ale industriei aviatice reprezinta, in prezent, 3% din totalul emisiilor europene de CO2.

UE a impus o noua lege pentru acest sector, de la 1 ianuarie, in mod unilateral, si in pofida opozitiei majoritatii tarilor membre ale Organizatiei internationale de aviatie civila (OACI) si ale protestelor companiilor din Asociatia internationala de transport aerian (IATA).

Astfel, de la 1 ianuarie 2012, toate companiile aeriene, europene sau nu, care opereaza in UE vor trebui sa-si plafoneze emisiile de CO2 la 97% din nivelul anual de referinta, calculat de la media anilor 2004-2006.

In plus, companiile aeriene vor trebui sa plateasca 15% din permisele de poluare tarilor europene, in cadrul unei burse de tranzactionare, restul fiind gratuit.

"Sistemul provoaca o ingrijorare semnificativa, in special in Statele Unite. Dar il putem adapta, daca se va lua in calcul un alt sistem la nivel mondial", a precizat o sursa europeana.

OACI se va apleca asupra acestei chestiuni la jumatatea lunii octombrie, pentru a putea sa vina, probabil, cu un punct de vedere in decembrie, la summit-ul international pentru clima de la Copenhaga.

Regulamentul publicat sambata, in Jurnalul oficial al UE, ofera lista completa a operatorilor aerieni avuti in vedere de legea europeana. Fiecare companie a fost desemnata sa prezinte in saptamanile urmatoare unui stat european detalii despre emisiile poluante. De asemenea, ulterior, acestui stat ii va plati drepturile de poluare. Companiile aeriene internationale care nu vor respecta reglementarile legale vor fi aspru sanctionate.

"Cerem companiilor membre sa coopereze pentru a se conforma normelor UE, chiar daca nu suntem de acord cu aceasta solutie strict europeana si solicitam un acord global in cadrul summit-ului de la Copenhaga", a precizat purtatorul de cuvant al IATA, Quentin Browell, care a evidentiat unele "bizarerii" ale regulamentului, anume ca unele companii aeriene care nu au zboruri in Europa se regasesc, totusi, pe lista UE.

In fata avalansei de proteste, Bruxelles-ul care ar fi urmat sa anunte plafonul emisiilor - reprezentand media acestora - la inceputul lunii august, a amanat publicarea cifrelor pentru toamna.

Potrivit unor calcule initiale, media ar ajunge la 216 milioane tone de CO2 in intervalul 2004-2006 pentru ansamblul sectorului, ceea ce ar duce la un plafon de 210 milioane emisii pentru 2012.

Companiile cel mai puternic afectate de decizia Bruxelles-ului ar urma sa fie Delta Air Lines, United Airlines, British Airways, Ryanair, Qantas, Continental Airlines, EasyJet, Thai Airways, American Airlines si Air France-KLM. Numai de la acestea sumele de platit s-ar ridica la 351,6 milioane euro, la un cost de 14,40 euro pe tona de CO2 emisa.

Potrivit unui studiu efectuat de compania de consultanta Point Carbon, numai in 2012 companiile aeriene ar trebui sa achite circa 1 miliard euro pentru achizitionarea cotelor, in cadrul sistemului de tranzactionare a emisiilor de CO2, pentru a cumpara de pe piata 77 milioane tone de CO2, sub forma de cote.