Okian este prezent pe piata de peste 20 de ani, facandu-se remarcat in special prin distributia de carte educationala in limba engleza. Compania si-a pastrat “core business-ul” neschimbat, intrand insa si pe segmentul de beletristica.

Wall-Street.ro: Care sunt partile pozitive dar si negative, la inceput de an, in cazul Okian?
Tudor Benga: Partea pozitiva este reprezentata de online, se misca bine si suntem optimisti. Vanzarile pe acest canal au evoluat cu peste 30%. In prezent, online-ul reprezinta circa 20-25% din vanzarile noastre totale.

Wall-Street.ro: Si vanzarile totale ale Okian au fost anul trecut de…
Tudor Benga: De circa 1,5 milioane de euro. Suntem in programe de investitii deci in ceea ce priveste profitul, suntem acolo, “la buza”. Partenerul meu de afaceri a lansat Frisbo recent, lucru care a presupus investitii destul de mari. Okian ramane insa business-ul nostru de online si, istoric, suntem distribuitori de manuale scolare. De douazeci de ani aducem in Romania manuale pentru limba engleza si nu numai. Acest este core business-ul nostru.

Cat costa lansarea unui magazin online si cum se pot reduce costurile operationale cu 50%

Cat costa lansarea unui magazin online si cum se pot reduce...

Comunicarea intre Edituri si Minister nu este foarte buna! Ministerul Educatiei a vrut un Mercedes la nivel de manual, pe care vor sa plateasca un pret extrem de mic, dar nici nu le este foarte clar…ceea ce vor ei insisi!

W-S.ro: Cam ce pondere din venituri provine din vanzarea de carte straina?
TD: Peste 95%. Practic cartea straina este business-ul nostru. Cam trei sferturi este reprezentanta de carte pentru invatarea limbii engleze, sub o forma sau alta. Deci practic romanii invata limba engleza, prin noi, de circa 1 milion de euro – nu suntem singurii pe piata aceasta insa.

W-S.ro: OK, si beletristica?
TD: Am folosit infrastructura deja existenta pentru a incepe sa aducem din Anglia si alt soi de carte; aceasta reprezinta restul pana aproape de 100%.

W-S.ro: Va veti extinde pe mai multe nise, precum concurentul vostru, Elefant.ro?
TD: Noi am luat decizia strategica de a ramane pe nisa de carte. Noi asta stim cel mai bine, si ceva aditional – am intrat in zona de jocuri educationale, vrem sa pastram brandul focusat.

W-S.ro: Care sunt marjele de profit pe limba engleza?
TD: Sunt ceva mai mari decat cele scrise in limba romana.

W-S.ro: Pana la cat ajung?
TD: Sunt mai multe subsegmente de piata…e dificil de calculat…

W-S.ro: Sigur aveti voi un excel acolo, unde scrie clar ce marje aveti.
TD: (zambeste) Da, clar, dar nu vreau sa dau totul in piata.

W-S.ro: Sa o luam altfel – marjele de profit in piata de carte, in genreal, cat sunt?
TD: Undeva intre 5 si 10%. Sunt insa piete foarte foarte diferite. Nu o sa iti dau cifre exacte, dar pot sa iti spun lucruri despre industrie.

Piata de carte, “cash starved”. Probleme de infrastructura

W-S.ro: Te rog.
TD: Istoric, piata de carte este una foarte “cash starved” (avida de bani gheata – n.r.). Piata de carte din Romania nu are o infrastructura foarte bine pusa la punct. In general in lume exista retailerii de carte, cei traditionali si cei online, exista publisherii si intre middlemen, wholesalers, care iau de la toate si vand mai departe, si in lantul asta lucrurile au functionat.

W-S.ro: OK, si de ce nu este buna infrastructura din Romania?
TD: La noi, toate editurile isi fac propria distributie in toate librariile, reteaua de librarii s-a diminuat dramatic – unul dintre marile dezastre ale pietei de carte post comunista.

W-S.ro: De ce?
TD: A existat in mod cert o scadere a interesului pentru lectura, a aparut Internetul, eBook-urile. Cert este ca infrastructura propriu-zisa de vanzare de carte s-a prabusit, ceea ce a pus editorii in postura de a gasi tot soiul de cai de a-si distribui produsele. Multa vreme a existat Diverta care cand a venit avea vreo 30% din piata, pe o pozitie destul de dominanta. Din aceasta pozitie, forta niste discount-uri destul de zdravene de la editori. Acestia din urma aveau nevoie de cash si atunci au marsat.

Acest dezechilibru, in care nu a existat middlemen-ul, s-a vazut in piata. Editorii ajung dependenti de un jucator de care depind intr-o proportie mare – intre timp Diverta nu mai este ce era insa efectele inca se simt. Multi publisheri gasesc metode de a ajunge direct la clienti – uita-te in scoli de exemplu, apoi programul de carte la pachet cu ziarul si asa mai departe. Piata noasta nu a semnat cu pietele ceva mai mature.

W-S.ro: Si editurile vand prin propriile site-uri.
TD: Nu este neaparat un lucru rau, dar insa fac multe discount-uri si “musca” din noi. Mai mult, pe termen lung nu este neaparat in interesul lor, pierzand marje de profit.

Viitorul pietei de carte, sub “securea Amazon”

W-S.ro: OK, si care este viitorul cartii in Romania?
TD: Isi revine dintr-un soc destul de zdravan – ca multe alte industrii ne-a lovit criza de ne-a innebunit. E clar ca se muta in online. A intrat Elefant, Libris prin eMag, deci se dezvolta zona asta. Piata va creste, si va creste frumusel, numai ca toata lumea va sta cu securea deasupra capului asteptand momentul acela in care lucrurile se vor muta spre eBooks mult mai mult.

Citeste si:

W-S.ro: Mie mi se pare un lucru foarte fain sa se mearga spre carti electronice.
TD: Da, ca cititor este fain. Intrebarea e insa in ce masura retailerii de carte or sa faca tranzitia. Vorbim de urmatorii zece ani aici, un orizont de timp in care ar putea chiar si Amazon sa intre in Romania si atunci totul va fi maturat.

W-S.ro: Oricum, in Romania cartea electronica este foarte putina – cat reprezinta din vanzarile voastre, de exemplu? 1%?
TD: Exact, pe-acolo. Securea este ca de fapt – si este o pura speculatie a mea -, in momentul in care apar “digital natives”, cei obisnuiti sa citeasca totul online, pe tablete, daca in 10-15 ani piata de carte traditionala nu va cadea aproape complet.

Se downloadeaza ilegal multa carte digitala, noi avem vreo 100.000 de titluri, de exemplu, dar ponderea vanzarilor din total este foarte redusa.

W-S.ro: Veti vinde carte electronica.
TD: Da, dar acum cand vindem carte fizica pe o piata mica, de doar 60-70 de milioane de euro, cat o estimam, nu se apuca Amazon sa isi faca centre pe aici, sa ia in vizor Romania! Cand insa din proportia asta o felie semnificativa se va muta catre eBook, atunci retailerii pot fi maturati mult mai usor de catre gigantii din afara care vor fi “ochit” Romania.

Estimez ca piata va creste – suntem mult sub Ungaria, sub Polonia. La noi este si problema pirateriei – se downloadeaza ilegal multa carte digitala, noi avem vreo 100.000 de titluri, de exemplu, dar ponderea vanzarilor din total este foarte redusa.

Ministerul Educatiei, confuz

W-S.ro: Cand va ajunge beletristica sa aduca jumatate din afacerile Okian?
TD: Cam in 2-3 ani. Acum, mai este un aspect important care are legatura cu licitatiile pentru manuale realizate de Ministerul Educatiei. In esenta, piata de manuale scolare este blocata in timp din motive institutionale si acum are premise sa se deblocheze.

W-S.ro: Care este procesul?
TD: La sfarsitul anilor ’90, Banca Mondiala a finantat si a sprijinit introducerea manualelor alternative. Acela a fost momentul in care s-a creat un ecosistem de edituri educationale si s-a conceput acest sistem. Ministerul Educatiei a preluat sistemul de la Banca Mondiala, ce este insa cert este ca in 2007 el s-a oprit. Un manual are o valabilitate de vreo 4-5 ani, timp in care este inca in ton cu metoda pedagogica, cu istoria, cu ce se intampla. Dupa aceea, devine invechit.

Adica in ziua de azi, elevii invata dupa manuale destul de vechi. Acum, se duce o lupta.

W-S.ro: Intre cine si cine?
TD: Intre timp a aparut ideea de manual digital; azi se pune problema sa pui digitalizare in educatie, se pune problema ca manualele noi sa aiba si componenta online, si pentru asta este o lupta care se duce de vreun an si jumatate. Comunicarea intre Edituri si Minister nu este foarte buna! Ministerul Educatiei a vrut un Mercedes la nivel de manual, pe care vor sa plateasca un pret extrem de mic, dar nici nu le este foarte clar…ceea ce vor ei insisi!

Cred ca este un proces de invatare si pentru Ministerul Educatiei. Problema este ca nu exista inca un consens privind ce parte din digitalizare este benefica pentru elev. Ministerul vrea si aia si aia si aia, e o lista lunga de specificatii, dar care nu prea este coerenta.

Diverta nu a fost niciodata un mare jucator in online. Ei ziceau ca au bagat o gramada de bani in Dol.ro, care nu este insa un jucator important.

W-S.ro: Deci este o piata stagnanta.
TD: Chiar in scadere, nefiind modificari din 2007 incoace. Da, normal, poti sa aduci manuale auxiliare, aditionale, care sprijina procesul de invatare, dar baza este aceeasi, stagnanta.

25% din piata de carte, online

W-S.ro: Ce pondere din vanzari vine din cele doua librarii fizice, din Bucuresti si Brasov?
TD: Nu depaseste 10-15%. Noi traim din online si distributie, direct in scoli. O buna parte din cartea educationala se vinde pe comanda.

W-S.ro: Cum ai caracteriza concurenta de pe piata?
TD: Sa luam online-ul - ai Elefant care a venit puternic. Diverta “it’s gone”.

W-S.ro: De ce?
TD: Diverta nu a fost niciodata un mare jucator in online. Ei ziceau ca au bagat o gramada de bani in Dol.ro, care nu este insa un jucator important. Din punctul meu de vedere ai trei jucatori mari in online – Elefant, Libris prin eMag si Librarie.net. Noi suntem nisati. Carturesti este si el un jucator important, atat cat cunosc eu, dar online-ul nu a fost o prioritate pentru ei. Cred ca circa 25% din vanzarile de carte din Romania se fac prin online – deci circa 15-16 milioane de euro.

W-S.ro: Cati angajati aveti in prezent?
TD: Suntem 33 de oameni, mai angajam in special pe online, marketing online, merchandising.

W-S.ro: Ce doua carti business poti recomanda cititorilor Wall-Street.ro?
TD: “Cei care schimba jocul”, o serie de interviuri cu mari antreprenori si oameni de afaceri romani, si “Why Nations Fail”, o carte care explica extraordinar de bine de ce unele natiuni se dezvolta si altele nu – nu tine atat de clima, bogatii naturale, ci de institutii politice/publice.

Wall-Street.ro va publica in curand informatii despre piata si opinii privind targurile de carte din Romania de la principalii jucatori din Romania.