Cele trei I-uri ale viitorului in presa online

Mai bine de trei ani au trecut de cand estimam aici o migrare a jurnalistilor cu experienta din presa scrisa catre publicatii exclusiv online, fiind atrasi de dinamismul acestui sector. Nu pot uita cum multi colegi de breasla imi spuneau atunci ca exagerez, ca nu e posibila o deplasare in masa a jurnalistilor cu ani bun in print catre new-media.

Insa istoria recenta mi-a confirmat banala „profetie”: pe fondul disparitiei din piata a catorva ziare si reviste si al declinului de vanzari al altora, semnaturile unor foarte buni ziaristi nu au mai avut izul hartiei proaspat tiparite si s-au transformat exclusiv in pixeli. Vezi si anuntul de astazi al unor titluri cu renume care au anuntat ca trec doar pe online. Dintr-o paparuda cu infatisare fioroasa, Internetul a ajuns pentru unii un colac de salvare.

Cum colegii de la Avocatnet.ro m-au rugat recent sa imi aduc contributia cu un text la un proiect editorial despre ceea ce defineste, in prezent, publicatiile online din Romania, am acceptat cu mare drag. Tema atrage. Nu ma voi concentra asupra minusurilor presei online, ci voi analiza pe scurt trei piloni pe care aceasta ar trebui fundamentata – cele trei I-uri necesare unei dezvoltari sanatoase pentru new-media romaneasca.

Investitii in echipe


Din experienta mea profesionala, stiu foarte bine ce inseamna avantajul unei echipe cu o dinamica mare. Daca in urma cu cinci ani numaram pe degetele de la o mana jurnalistii din echipa Wall-Street.ro, acum suntem 15 ziaristi specializati pe mai multe domenii. Pentru a furniza continut de calitate din cele mai variate domenii, publisherii trebuie sa investeasca mai mult in echipele specializate in online. Foarte putine sunt la numar redactiile ziarelor online din Romania care au in prezent mai mult de 10 jurnalisti, de patru-cinci ori mai putin decat dimensiunea unei redactii de ziar tiparit.

Inovatie

Pe parcursul ultimilor ani, aproape toate institutiile media au facut eforturi sa-si (re)inventeze platforma online: schimbarea site-urilor publicatiilor, dezvoltarea de continut exclusiv pentru editia online. Insa putini sunt publisherii care au alocat un grad similar de energie si imaginatie provocarii de a-si reinventa strategia editoriala cu proiecte speciale adaptate caracteristicilor Internetului. Nu mi-am propus sa ofer aici un compendiu al celor mai bune practici pentru viitorul publicatiilor online (prefer sa le aplic, insa), ci sa semnalez nevoia unui proiect pentru inovatie in new-media sau innoire continua pe care fiecare sa il puna in aplicare.

Identitate


Cum tot mai multe sunt la numar publicatiile din presa scrisa care trec doar pe Internet, iar ziarele online sunt tot mai relevante, consider ca acestea din urma ar trebui sa fie mai bine reprezentate in Clubul Roman de Presa ori chiar sa fie creata o asociatie profesionala care sa participe activ la imbunatatirea calitativa a presei online romanesti, ceea va conferi identitate unei colectivitati in crestere continua: aceea a jurnalistilor digitali.

Abia din momentul in care cele trei I-uri vor deveni lucruri concrete, vom putea vorbi despre o evolutie sanatoasa in presa online. Cu siguranta, urmatorii trei ani reprezinta un termen realist pentru infaptuirea lor.

Setari Cookie-uri