Asigurarea obligatorie RCA ca o conditie a valabilitatii permisului de conducere

O masura care ar duce la intarirea disciplinei in trafic?

"Am o mahnire personala cand vad, si mi se pare inacceptabil, numarul de accidente, morti, oameni care si-au pierdut viata in aceasta saptamana, care ar trebui sa fie una fericita", a spus Ponta.

El a admis ca zona de infrastructura trebuie imbunatatita. Foarte adevarat. Asa cum spunea Emil Hurezeanu „ avem cel mai scump kilometru de autostrada neconstruita din lume"

"Avem o mare problema de implementare a autoritatii legii in domeniul rutier. Sunt hotarat sa incercam o inasprire a legislatiei si o intarire a autoritatii celor care sanctioneaza abateri pe drumuri publice. E inadmisibil sa ma uit cati oameni isi pierd viata in aceste zile", a spus Ponta.

El a aratat ca modificarea legislatiei in domeniul rutier in sensul inaspririi sanctiunilor si intaririi autoritatii politistilor reprezinta o prioritate guvernamentala.

Premierul Victor Ponta a declarat, marti, ca nu i s-ar parea excesiv ca in anumite situatii sa fie confiscate masinile si motocicletele, ca sanctiune pentru abateri rutiere grave si tot el a ca acest lucru ar fi posibil daca actuala Constitutie ar fi modificata, urmand sa contina o prevedere in acest sens.

Foarte, foarte frumos si, intr-adevar, este absolut necesara inasprirea sanctiunilor si intarirea autoritatii politistilor.

O solutie mult mai la indemana politicului din Romania - pana la modificarea Constitutiei, pana la inasprirea sanctiunilor, a intaririi autoritatii politistilor (absolut necesare) este si intarirea rolului asigurarilor si a asiguratorilor in legislatia rutiera fapt ce va duce, in timp, la disciplinarea soferilor in trafic. Cum?

Prin introducerea obligativitatii asigurarii RCA pe posesor de permis auto ca o conditie a obtinerii permisului de conducere si, de ce nu?, a valabilitatii permisului de conducere intrucat, cel ce cauzeaza accidentul rutier sau incalca legea rutiera este soferul auto respectiv si nu autoturismul.

Prin introducerea acestei masuri, tot prin lege, trebuie sa i se dea posibilitatea asiguratorului sa conteste procesul-verbal de contraventie prin conferirea unei calitati procesuale acestuia fapt ce va duce si la diminuarea fraudei in asigurari.

Se va spune ca introducerea unei asemenea masuri nu va face decat sa tergiverseze acordarea daunelor de catre asiguratori deoarece acestia vor contesta aproape toate procesel-verbale de contraventie. Bine, bine cine opreste politicul (ca doar avem o noua autoritate parlamentara super-specializata, ASF-ul care va trebuie sa-si arate eficienta) sa reglementeze, tot prin lege, ca pana la solutionarea contestatiei de catre instanta asiguratorul vinovatului de producere a evenimentului sa achite dauna urmand ca dupa solutionarea dosarului sa se faca regresul intre asiguratori?

Am auzit si solutii ca, cuantumul amenzii sa fie platit in functie de venitul fiecaruia. Frumos. Dar cati dintre cei care fac accidente nu au venituri declarate?

Cati dintre soferii care conduc masini „bengoase” au venituri declarate? Multi, foarte multi. Si atunci, acela primeste o amenda minima desi conduce un bolid de lux si-si va putea permite sa plateasca acele amenzi, asta in cazul fericit in care va plati acele amenzi.

Mai mult decat atat, daca masina apartine unei societati, institutii, fundatii, etc ... atunci in functie de care venit apreciem cuantumul amenzii ? In functie de venitul celui ce a condus auto respectiv. Logic, NU ?..

Atunci oare nu trebuie sa pornim de la cel ce cauzeaza evenimentul rutier? De la soferul care conduce acel auto?

In Romania asigurarea RCA in acest moment este obligatorie pentru ca un auto sa fie inmatriculat in circulatie.

De ceva timp in Romania asiguratorii au inceput sa aplice bonus malus pentru asiguratii care nu produc daune deci, care nu au evenimente sau sunt implicati in evenimente dar nu sunt din vina lor.

De asemenea, in Romania s-a introdus constatul amiabil ceea ce face ca multe dintre evenimente sa fie apreciate ca daune minore si acele evenimente care au dus la producerea de daune sa nu fie raportate desi, ele constituie contraventii din punctul de vedere al legislatiei rutiere si astfel soferii implicati nu sunt sanctionati.

Daca insusi Premierul Ponta recunoaste ca autoritatea politiei romane sufera (aspect foarte grav) atunci va garantez ca asiguratorii vor avea autoritate in ceea ce priveste cuantumul politei RCA si privatul isi va face mult mai bine lectiile si va sanctiona soferii

Astfel: Cuantumul politei RCA nu mai este stabilit prin lege asiguratorii fiind liberi sa aplice propriul tarif.

Asiguratorul, prin lege nu poate refuza incheierea unei polite de asigurare RCA dar, pentru cel ce produce evenimente si se face vinovat de producerea acestora asiguratorul poate: dubla, tripla sau creste exponential cuantumul primei de asigurare obligatorie RCA in functie de daunalitatea produsa de acel asigurat RCA.

Evidenta evenimentelor va fi mult mai stricta intrucat asiguratorii vor avea interesul sa gestioneze eficient o baza de date reala in vederea acordarii posesorilor de permis auto de bonus malus sau dimpotriva in a mari cuantumul primei de asigurare RCA.

Se va spune ca sunt mai multi posesori de permis decat auto inmatriculate si ca aceasta masura ar dauna, in special, familiilor unde sunt mai multi posesori de permis si au o singura masina. Asa este insa, la fel de bine nu mi se pare normal ca o singura masina sa aiba o singura asigurare RCA si mai multi soferi sa conduca aceeasi masina. Pana la urma trebuie sa raspundem pentru fapta proprie.

Daca nu conduci, nu produci evenimente si astfel, nu inchei asigurare RCA. Atunci se pune urmatoarea intrebare: daca timp de 2,3 ... 5 ani nu ai condus oare nu este necesar sa dai din nou un examen pentru permis? Macar proba practica?

De unde ne putem da seama in prezent daca un posesor de permis a sofat sau nu si a capatat experienta in acest sens? In acest moment nu se poate demonstra. Prin introducerea acestei masuri, se poate observa cu usurinta daca un posesor de permis a condus sau nu, prin existenta unei polite RCA aferenta posesorului de permis.

O asemenea masura va duce si la limitarea „abuzului” pe care s-ar putea sa-l faca politia rutiera in sensul ca acestia nu stiu unde are asigurare soferul respectiv care produce evenimentul.

Se va spune ca aceasta masura este valabila pentru cei ce produc evenimente. De acord, dar cei ce produc evenimente oare nu incalca regulile de circulatie?!.

Oare cel ce conduce cu 150 km/h nu are sanse mult mai mari sa produca un accident?!. Cu siguranta, DA. Si atunci, daca produce un eveniment, pe langa plata unei amenzi consistente, a suspendarii permisului de conducere mai afla si de la asigurator ca va trebui sa plateasca o polita RCA de 5 ori mai mare decat cea normala oare nu-l va determina sa fie mai atent? Cu siguranta, DA.

Aceasta masura va duce si la limitarea inmatricularii autoturismelor, de catre romani, in alte state, in special Bulgaria prin faptul ca, vor trebui sa plateasca asigurarea RCA si-n statul respectiv si si-n Romania ca o conditie a valabilitatii permisului de conducere. Despre acest aspect am mai scris.

Aceasta masura va avea eficienta si mai mare daca se va introduce si obligativitatea ca cel nevinovat de producerea accidentului sa fie despagubit de propriul asigurator RCA intrucat ne vom gandi de 10 ori inainte de a incheia polita de asigurare RCA la ce asigurator o vom incheia si nu ne vom mai duce la asiguratorii care practica cele mai mici tarife. In acest fel vom alege asiguratorul ca si in cazul incheierii unei asigurari CASCO.

Premierul Ponta, a aratat ca Romania este o tara care recunoaste mai greu autoritatea celor care aplica legea si a aratat ca mai sunt multe de lucrat in ceea ce priveste respectarea legii si a regulilor rutiere.

Cred ca a fost foarte greu sa recunoasca acest aspect.

Atunci daca autoritatile nu pot sa-si faca datoria sa lasam privatul sa-si faca datoria.

Organizatiile publice sunt focusate pe intrari/inputuri si nu pe rezultate/outputuri in acest fel fiind descurajate sa produca rezultate.

In sectorul comercial privat exista o regula clara si transparenta: rentabilitatea - profitul actionarilor pe fiecare unitate monetara investita.

Ca urmare a acestui principiu privatul va cauta rentabilitatea si va sanctiona cum trebuie soferii cu daunalitate mare fapt ce va duce, in timp, si la disciplinarea acestora in trafic.

Privatul va avea, asa cum am aratat mai sus, o evidenta mult, mult mai stricta asupra tuturor evenimentelor aspect ce va profita si politiei rutiere in cele din urma.


Asigurarea obligatorie RCA ca o conditie a valabilitatii permisului de conducere, si nu a obtinerii acestuia, poate fi insotita si de masuri ca, la un anumit numar de evenimente sau o anumita daunalitate sa duca la suspendarea permisului de conducere pentru o perioda de ...

Se va spune ca asiguratorii atunci de ce mai incaseaza banii pentru asigurarea obligatorie RCA? Acestia vor incasa mai putin prin acordarea de bonus malus.

In ultimul rand, dar la fel de important, pe langa aceste masuri sunt necesare modificari ale legislatiei si in materia contraventionala.

Oare de ce se evita de catre foarte multi sa fie trecuti ca martori pe un proces-verbal de contraventie sau de ce, aproape nimeni, nu sesizeaza organele de politie cu privire la soferii indisciplinati in trafic? Poate ca mai sunt si cetateni cu simt civic desi, este desuet a vorbi despre simt civic in Romania, din pacate.

O persoana care este martor al unui eveniment rutier refuza de cele mai multe ori sa fie trecut pe procesul-verbal de contraventie datorita faptului ca, este chemat, in caz de contestatie a procesului-verbal, la instanta respectiva putand fi adus cu mandat de aducere. Nu mai vorbesc de faptul ca daca, acea cauza este la o alta instanta decat resedinta martorului si acesta trebuie sa mearga de cateva ori pentru diverse vicii de procedura.

De aceea, este necesara modificarea si in aceasta materie. Solutii? Sa le gaseasca specialistii din comisiile juridice ale celor doua camere parlamentare.

Setari Cookie-uri