Q&A: Lupta mall-urilor pentru supravietuire: Care sunt mizele?


Dezvoltatorii au lansat in ultimii ani mall-uri la o distanta de doar cateva statii de autobuz, mizand pe apetitul romanilor pentru cumparaturi. Ce sanse mai au aceste proiecte intr-o perioada in care veniturile populatiei continua sa scada, cum rezista mall-urile mici in fata „pestilor” mari si care sunt sansele pentru proiectele neincepute, sunt cateva dintre intrebarile la care au raspuns specialistii consultati de Wall-Street.

3 Ce sanse au proiectele cu un grad de neocupare ridicat?

Ibrahim Paksoy CEO, Anchor Grup
Este evident ca unele proiecte au fost dezvoltate fara a fi studiate atent elemente de baza precum profilul clientilor, potentiala concurenta si capacitatea zonei respective. Asemenea proiecte vor avea probabil un anumit grad neocupare pe termen mediu.
Monica Barbu vicepresedinte si directorul diviziei de retail, The Advisers/ Knight Frank
Atat timp cat magazinele deja existente raspund nevoilor populatiei din zona de atractie, se poate ca un centru comercial sa supravietuiasca si cu un grad de ocupare mai scazut. Intr-adevar, unitatile inchise creeaza o atmosfera negativa, iar business plan-ul proprietarului este puternic afectat, insa chiar si asa exista sanse ca magazinele prezente acolo sa inregistreze vanzari decente. Intrebarea este daca proprietarul poate suporta o pierdere asa de mare cauzata de lipsa chiriasilor.
Aura Voiculescu coordonatorul departamentului de retail, DTZ Echinox
Proprietarii proiectelor comerciale cu un grad ridicat de neocupare trebuie sa-si concentreze atentia in directia securizarii unor chiriasi-ancora capabili sa genereze trafic suplimentar in centru.

Bineinteles, eforturile lor trebuie dublate de o politica de promovare si de marketing activa, pentru a mentine viu interesul clientilor.

Pentru a avea succes in negocierile cu acesti chiriasi ancora, dezvoltatorii trebuie sa-si demonstreze flexibilitatea si disponibilitatea de a imparti riscurile.

Flexibilitatea dezvoltatorilor este cuantificata in special prin oferirea de pachete financiare atractive (chirii de baza la un nivel scazut sau chiar zero, contributii pentru amenajarea spatiului comercial sau scutiri de chirie pentru primele luni de functionare), dar si prin crearea unui cadru contractual flexibil (posibilitatea denuntarii unilaterale sau bilaterale a contractului in cazul unei performante scazute a unitatii comerciale sau a centrului comercial, o durata contractuala redusa etc.).
Tal Roma Business Development Manager, AFI Europe
Acele proiecte trebuie sa analizeze motivele pentru gradul ridicat de neocupare. Este din cauza crizei, a chiriilor cerute, a locatiei sau sunt alte dezvoltari considerabile in aceeasi zona? Dupa ce au aceste raspunsuri, proprietarii vor decide catre ce directie sa se intrebe, poate chiar vor schimba intregul concept al proiectului. Dezvoltatorii trebuie sa inteleaga ca este o decizie de afaceri si nu este cazul sa actioneze influentati de emotii.
Costin Blideanu consultant in cadrul departamentului de retail leasing, Jones Lang LaSalle
Trebuie sa atraga chiriasi de tip ancora mai ales avand in vedere ca acestia nu au in acest moment multe optiuni din cauza proiectelor oprite.

Trebuie sa mentina centrul comercial deschis, in cazul inchiderii sansele de a deschide dupa o repozitionare fiind minime.

Sa-si pastreze chiriasii cu orice pret.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri