Lectia crizei pentru tineri

Lectia crizei pentru tineriDezechilibrul din piata muncii a fost determinat, in opinia lui Florin Talpes, si de felul in care a actionat statul roman, care a angajat foarte multi absolventi, in special din facultati cu specializari mai putin exacte, precum stiinte ale comunicarii ori stiinte politice, creandu-le tinerilor iluzia ca sunt cautate aceste domenii, spune Talpes.

In prezent, exista in Romania circa 1,4 milioane de bugetari, iar la finalul lui 2008 erau 80 de angajati in sistemul public, raportat la mia de locuitori, cu 19 mai mult decat in Italia, 15 fata de Spania si cu 11 salariati in plus comparativ cu Germania, conform un studiu realizat de compania de consultanta A.T. Kearney.

“Daca statul ar actiona corect si ar reduce organigrama, atunci piata educatiei s-ar echilibra si nu am mai angaja pe oricine. Absolventii care nu stiu sa devina profesionisti isi vor gasi tot mai greu de lucru. Eu ma bucur: acest dezechilibru a creat iluzia ca nu trebuie sa inveti, ca nu trebuie sa stii nimic si ca pentru a castiga o mie de euro pe luna este de ajuns sa bati din palme. Nici nu trebuia sa stii nimic, ca te invata angajatorul. Trebuia doar sa spui <<Da, vreau sa muncesc, dar nu prea mult>> si castigai 1.000 de euro. Asta era valoarea pe care am creat-o si am pacalit generatii intregi de tineri”, a afirmat, pentru Wall-Street, Florin Talpes (foto), cel care a creat alaturi de sotia sa, Mariuca Talpes, grupul de securitate informatica BitDefender si cel de software si servicii Softwin.

Din grupul Softwin, care are in jur de 200-300 de salariati, fac parte companiile Ascenta (divizia de consultanta si servicii IT), Intuitext (soft educational), Paxato (divizia de contact center) si incubatorul de afaceri Softwin.

Managerul, care a lansat Softwin in 1990 si absolvent al Facultatii de Matematica din cadrul Universitatii din Bucuresti, adauga ca actuala criza ii va face pe tineri sa isi dea seama ca nu e la indemana oricui sa aiba un anumit salariu ori sa lucreze intr-o anumita companie si va conta din ce in mai mult competitivitatea.

“Iar aceasta vine de la educatia fiecaruia. Daca iau pe cineva, care este tabula rasa si care nici nu poate sa invete, dar se plange din primele doua ore ca este greu, atunci nu ai sanse de reusita cu un astfel de angajat. Aceasta era directia in care ne indreptam si schimbarea va fi dura, adica ne vom lovi de caldaram”, spune Talpes.

Daca Vodafone sau Orange fac o optimizare de costuri, este criza deja

Daca Vodafone sau Orange fac o optimizare de costuri, este criza dejaIn ciuda unui ton mai optimist in piata muncii din segmentul de software si servicii IT, au fost si restructurari in industrie, dar care au dus la un echilibru, dupa ce in anii anteriori domeniul IT&C crestea cu peste 20% anual, cand s-a ajuns la foarte multe angajari facute de nevoie, dar care au dus la scaderea standardelor de intrare in industrie.

Anul trecut, in sectorul de software si servicii lucrau in jur de 60.000 de persoane, care au castigat in medie 8.180 de euro pe an, mai putin cu 6-8% fata de 2008, potrivit unui studiu realizat de Institutul pentru Tehnica de Calcul (ITC).

Cele mai afectate au fost companiile care lucreaza exclusiv pentru piata locala, iar cele care, dimpotriva, au inregistrat cresteri sunt cele care au oferit servicii de externalizare.

Astfel, Talpes spune ca in timp ce la compania de consultanta si servicii informatice Ascenta a fost redus numarul de persoane, la Intuitext nu s-au facut modificari, iar la producatorul de securitate informatica BitDefender, cu vanzari in peste 100 de tari, echipa a fost marita.

Daca inainte de criza, salariile exprimate in lei ale angajatilor BitDefender din Romania cresteau cu 15-20% in fiecare an, in 2009 acestea au
fost majorate cu 5-10%, astfel incat puterea de cumparare a angajatilor sa ramana la acelasi nivel cu 2008. Totusi, Florin Talpes are si o veste buna: salariile s-ar putea majora cu circa 10%, astfel incat sa creasca si puterea de cumparare.

In timp ce inceputul anului trecut a fost marcat de o puternica impredictibiliate, care a dus la micsorari si anulari de bugete pentru investitii in IT, spre jumatatea lui 2009 companiile au inceput sa inteleaga dimensiunea crizei, iar piata s-a mai dezghetat, iar in ultimele luni s-au semnat si contracte.

“Au fost companii mari care au trecut rapid la taierea de costuri. De exemplu, daca o companie precum Vodafone sau Orange, implicata intr-un lant in care sunt multe firme, face o optimizare de costuri vorbim de un intreg lant afectat si deja de o criza. In general, in criza guvernele vin cu proiecte de infrastructura, care sa compenseze problemele economiei. Dar guvernul roman a cheltuit banii cu structura sa si nu a generat proiecte si gura de aer, care a venit in alte tari, la noi a lipsit. Mai rau, statul a intarziat semnificativ platile, ceea ce a condus la o situatie disperata in cazul unor companii”, afirma Talpes.

Seful grupului Softwin afirma ca anul acesta piata de soft si servicii IT va creste cu circa 25% fata de 2009 si va ajunge la nivelul din 2007.

El adauga ca estimarea sa poate fi pesimista sau, din contra, optimista, iar piata sa ajunga la valorile din 2006, pentru ca economia Romaniei va avea probleme doi, trei ani de acum inainte, iar somajul va continua sa creasca si in 2011.

Anul trecut piata de software si servicii a scazut la 1,9 miliarde de euro, de la 2,54 miliarde de euro in urma cu doi ani si 2,53 miliarde de euro in 2007, conform studiului ITC.

Scaderea de anul trecut, care a dus la slabirea pozitiilor a multor companii din domeniu, va duce in continuare la oportunitati de fuziuni si achizitii.

Printre tinte se numara companiile care actioneaza pe piata romameasca sau cea regionala, care au fost foarte afectate de criza si care pot fi achizitionate la preturi de “chilipir” si start-up-urile create de echipe care vin cu idei si tehnologii inovatoare pe plan mondial, dar care sunt cumparate pentru “oportunitati si linii de business adevarate”, explica Florin Talpes.

Obiectivul Softwin in 2010: Profitul

Obiectivul Softwin in 2010: ProfitulIn ceea ce priveste evolutia Softwin in 2010, seful grupului estimeaza ca va ajunge la nivelul din 2007, dupa ce in anul trecut grupul a fost puternic afectat de criza si a scazut cu cateva zeci de procente fata 2008.

In 2008, cifra de afaceri a Softwin a fost de 9,5 milioane de euro, fata de 16,6 milioane de euro in 2007, potrivit Ministerului de Finante.

Pe de alta parte, grupul de servicii IT a avut un profit net in jurul a 20.000 de euro, in urma cu doi ani, fata de circa 90.000 de euro, in 2007.

“Anul trecut a fost unul in care am fost puternic afectati de criza,
cu o scadere semnificativa a veniturilor fata de 2008. Este vorba de zeci de procente pentru ca sectoarele pe care noi le targetam cu Intuitext si Ascenta au fost puternic afectate. In general, zona de software a scazut anul trecut cu 25-50%. Ascenta, compania activa pe zona de business, a suferit enorm in 2009, iar Intuitext este in domeniul educatiei, care, de asemenea, a fost foarte lovit de criza”, explica Talpes.

In acest conditii, managerul spune ca anul trecut a fost unul in care s-au regrupat echipele celor trei companii din grup pentru ca “furtuna sa fie depasita”, dar si un an in care s-a investit pentru dezvoltarea companiei pe termen mediu.

“Deocamdata, 2010 este mai prost ca venituri fata de 2009, dar este de departe mai bun pe partea de oportunitati, de contracte cu care suntem in curs de semnare. Din punctul acesta de vedere vedem lumina. Iar, daca anul trecut am adus bani de acasa ca sa trecem furtuna, anul acesta avem si un obiectiv de profitabilitate care este unul important, adica de circa 15-25% din cifra de afaceri. Si, dupa cum se arata inceputul de an, putem fi optimisti”, afirma presedintele grupului Softwin.

Ascenta si Intuitext inseamna fiecare cate 45% din afacerile grupului, in timp ce Paxato aduce in jur de 10% din venituri. De asemenea, 10% din veniturile companiei au provenit anul trecut de la clientii din strainatate.

Talpes spunea in anii anteriori ca unul dintre obiective este ca cele trei branduri din grupul Softwin sa devina entitati separate si astfel companii de sine statatoare, insa criza l-a determinat sa amane aceasta decizie cel putin pana la finalul lui 2011, fiindca isi doreste ca cei 200-300 de angajati sa lucreze ca o echipa.

Companii separate ar putea deveni si brandurile sub care sunt dezvoltate anumite tehnologii de catre companie, dar in momentul in care acestea vor fi lansate pe piata.

Seful Softwin spune ca, desi grupul “a suferit foarte mult” in 2009, anul trecut a continuat sa investeasca in cercetare deoarece aceste cheltuieli vor duce la dezvoltarea companiei pe termen mediu.

Printre noile tehnologii dezvoltate de incubatorul de afaceri Softwin se numara o solutie de biometrie, dar si una de prelucrare a limbajelor naturale, mai precis o solutie de traducere si de gramatica. Pe de alta parte, Talpes spune ca o alta zona interesanta pentru grup este cea a limbajului folosit de nou-nascuti si de animalele de casa.

“Pentru solutia de biometrie, targetul de clienti este reprezentat de orice organizatie care are nevoie de protectie suplimentara impotriva fraudei si a furtului de identitate. Aceeasi tehnologie poate fi folosita in directia ghidarii torpilelor, a bombelor, in zona militara pentru ca sunt algoritmi utilizati in acest domeniu. Anul acesta facem testele in viata reala si acum suntem aproape de a incheia contracte. Solutia poate fi lansata pe piata in a doua jumatate a anului 2010 sau in primul semestru din 2011. In ceea ce priveste solutia de prelucrare a limbajelor, vom lansa cel putin partea de gramatica a limbii romane in partea a doua a anului 2010”, afirma Talpes.

Investitiile in cele doua tehnologii sunt de aproximativ un milion de euro in 2010.

Cat priveste planurile pe urmatorii trei ani, antreprenorul spune ca Ascenta isi va consolida pozitia in industria carnii, in care lucreaza cu peste jumatate din companiile din domeniu si va deveni un jucator mai important si in zona de guvernare electronica in care s-a lansat din 2001. Pentru acest an, Ascenta are ca obiectiv rularea unor contracte “semnificative” in industriile in care activeaza.

Pe de alta parte, Intuitext este, potrivit lui Talpes, unul dintre primii doi jucatori in ceea ce priveste solutiile de educatie electronica pentru invatamantul primar si gimnazial, iar softistul isi doreste ca firma sa fie o prezenta tot mai importanta in domeniu.

Conform Emiliei Tomoaica, manager comercial in cadrul Softwin, cele mai bine vandute softuri sunt cele pentru elevii din scoala primara si cele de matematica de gimnaziu.

Intuitext a lansat pana acum site-urile didactic.ro (peste 200.000 de utilizatori din sistemul de educatie), suntparinte.ro (site despre educatie dedicat parintilor), carepecare.ro (prezinta jocuri educationale si concursuri scolare pentru copiii intre 8 si 12 ani), viitoriolimpici.ro (dedicat celor care se pregatesc pentru a participa la diferite concursuri) si olimpiade.ro (portal ce reprezinta o baza cu subiecte si rezolvari de la diferite concursuri).

Cele doua site-uri, viitoriolimpici.ro si olimpiade.ro, ar putea la un moment dat sa se uneasca.