Consultantii fiscali sunt optimisti in ceea ce priveste riscurile la adresa predictibilitatii fiscale in 2013, in pofida alegerilor din aceasta iarna, fiind convinsi ca acordurile Romaniei cu institutiile financiare vor reusi sa stopeze derapajele fiscale. Totodata, promisiunile facute in scrisoarea de intentie catre FMI si o serie de propuneri mai vechi ar putea sa modifice, in bine, fiscalitatea anul viitor.
"Avand in vedere acordurile Romaniei cu institutiile financiare internationale, precum si programele de guvernare propuse de principalele partide inaintea alegerilor parlamentare de pe 9 decembrie, nu vedem niciun risc in privinta predictibilitatii politicii fiscale in 2013. Ba chiar este posibila o anumita relaxare graduala a fiscalitatii, fie la nivelul impozitului pe venit, fie la nivelul contributiilor sociale sau al cotei de TVA. Desigur insa, astfel de modificari vor trebui agreate in prealabil cu Fondul Monetar International si evaluat impactul lor bugetar pentru a pastra echilibrul macroeconomic", a explicat, pentru wall-street.ro, Vasile Iuga, Country Managing Partner PwC Romania.

7 modificari fiscale care pot interveni in 2013

Dan Badin, partener Servicii Fiscale in cadrul Deloitte Romania, a punctat intr-un interviu acordat wall-street.ro o serie de propuneri care s-ar putea implementa in 2013.

1. Cresterea deductibilitatii in ceea ce priveste cheltuielile de cercetare si dezvoltare, de la 20% la 50%, este un prim element care ar putea fi modificat in 2013, avand in vedere ca Guvernul avea intentia sa faca acest lucru in aceasta toamna, dar a amanat deocamdata introducerea acestei masuri.

2. Simplificarea schemei de amortizare a mijloacelor fixe. Dan Badin crede ca statul va dori sa pastreze in continuare diferentierea dintre deprecierea fiscala si cea contabila, dar regulile fiscale vor fi simplificate.

3. Modificarea bazei impozabile pentru proprietati. Aceasta este o propunere veche a mediului de afaceri si consultantilor fiscali si vizeaza schimbarea modului in care este impozitata proprietatea, de la sistemul actual in care persoanele juridice detinatoare de imobile platesc impozite mult mai mari decat persoanele fizice, la un sistem in care este taxata proprietatea in functie de scopul in care este folosita, adica sa se faca diferentierea intre natura comerciala a unei proprietati si cea normala, pentru locuit.

4. Extinderea bazei impozabile in agricultura. Agricultura in Romania este o problema cronica din punct de vedere fiscal, avand in vedere ca este facuta in mare parte de persoane fizice, care nu au de cele mai multe ori capacitatea financiara ca sa faca performanta si cu atat mai putin pentru a plati impozite mai mari.

5. Crearea unui singur canal de comunicare intre autoritatile fiscale si contribuabili. Aceasta masura este necesara, intrucat de foarte multe ori exista neclaritati in interpretarea Codului Fiscal si, in acest sens, fiscalitatea romaneasca ar fi mult simplificata daca va exista o singura entitate care sa comenteze si sa clarifice prevederile fiscale.

In ceea ce priveste simplificarea fiscalitatii, Vasile Iuga crede ca Romania a adoptat deja cateva masuri care au dus la o usurare a platii taxelor. "Este vorba in principal de adoptarea declaratiei unice pentru contributiile sociale, de plafonarea acestor contributii si de posibilitatea depunerii online a declaratiilor fiscale de catre marii contribuabili", a precizat Iuga.

6. Taxarea tranzactiilor financiare. Desi aceasta propunere a fost intens dezbatuta dupa criza financiara, ea nu a reusit sa devina obligatorie la nivelul Uniunii Europene, dupa cum subliniaza Dan Badin. "Sunt cel putin 11 tari din UE care au decis sa implementeze o astfel de taxa, dar aceasta
nu va deveni obligatorie pentru toti membrii UE. Din ultimele informatii, Romaia nu va prelua si ea aceasta taxa", a spus Badin, partener in cadrul Deloitte.

Ce se va intampla dupa alegeri cu sistemul de impozitare?

7. Introducerea sistemului progresiv de impozitare. Un al saptelea aspect care ar putea fi modificat in 2013, si cel mai important, este procentul de impunere in cazul veniturilor. Dupa cum avertizeaza Dan Badin, exista o teama ca dupa alegeri va fi introdus sistemul progresiv de impozitare si, mai mult, cota maxima va fi marita.

"Teama reala este ca in prima faza va fi introdusa taxarea progresiva, iar in a doua faza va fi marita cota de impunere", sustine consultantul Deloitte, care se declara un sustinator al cotei unice, avand in vedere ca este usor de administrat si colectat. "Un sistem progresiv ar reprezenta o povara atat pentru contribuabili, dar si pentru inspectorii fiscali", conchide Badin.

De asemenea, Pieter Wessel, Partener Servicii Fiscale in cadrul Deloitte, a dat exemplul Olandei, tara unde in trecut exista un sistem progresiv de impozitare cu multe trepte, iar cota maxima ajungea la 72% in cazul persoanelor cu venituri mari. El a precizat ca un astfel de sistem nu a putut fi mentinut avand in vedere ca, la cativa zeci de kilometri, in Belgia, exista un sistem mult mai relaxat, cu impozite de maximum 30-40%. "Ca urmare, si acum, sute de mii de olandezi bogati locuiesc in Belgia", a subliniat Wessel.

Ca urmare, atata timp cat Bulgaria mentine o cota unica de 10%, iar noi am introduce un sistem progresiv cu o cota de impunere mare pentru persoanele cu venituri ridicate, va fi mult mai profitabil pentru multi indivizi sa se mute la sud de Dunare.

"In acest context, va spori evaziunea si vor aparea multi refugiati fiscali, care isi vor face cumparaturile nu la Carrefour Romania, ci la Carrefour Bulgaria. Sunt costuri de oportunitate semnificative in cazul introducerii unui sistem progresiv, in special cand vecinii tai au un sistem mai relaxat", a concluzionat Pieter Wessel.

Premierul Victor Ponta a declarat recent ca acest sistem de impozitare diferentiata ar putea sa nu fie introdus de la 1 ianuarie 2013, intrucat o scadere a cotei de impozitare ar genera un minus de 11 miliarde lei la buget.

"Ideea noastra a fost de a identifica acele categorii cele mai defavorizate, pensionari cu pensii foarte mici, angajati cu salariul minim pe economie, care sa se incadreze pentru o perioada limitata intr-o treapta inferioara, 8-12%, avand insa tot timpul stimulentul de a obtine un venit mai mare si de a trece implicit la 16%. Nu am spus foarte clar 2013, pentru ca vreau atunci cand prezint bugetul sa arat ce pot si ce nu pot sa fac. Este posibil sa nu fie in 2013, de aceea nici nu am spus 1 ianuarie 2013. Orizontul este programul 2012-2016, sigur ca nu esti constrans sa faci in prima luna. Nu vreau sa spun 1 ianuarie pentru ca nu ar fi realist", a declarat Ponta.

Totodata, Wessel nu isi face sperante nici in ceea ce priveste reducerea TVA in 2013, avand in vedere scrisoarea de intentie catre FMI si presiunea pe veniturile bugetare.

Pe de alta parte, Vasile Iuga, referindu-se la viitorul fiscalitatii, a mentionat ca reforma fiscala trebuie sa vizeze doua paliere. "Pe de o parte trebuie luate masuri pentru cresterea gradului de colectare si combaterea evaziunii fiscale. Pe de alta parte, este necesara o anumita relaxare a fiscalitatii muncii pentru ca Romania are unul dintre cele mai ridicate niveluri ale contributiilor sociale din Europa Centrala si de Est", a subliniat Iuga.

1. Credeti ca vor exista modificari importante in ceea ce priveste fiscalitatea anul viitor?




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri