Scadere de 5%

Scadere de 5%Datele luate in calcul pentru realizarea studiului vizeaza perioada februarie-mai 2009 si evidentiaza o continuare a declinului industriei luxului din Romania, declansata in octombrie 2008.

Astfel, piata evaluata la inceputul anului la 185 milioane euro a cunoscut o contractie medie, pe toate segmentele, de 5% in primul semestru din 2009.

In regiune, un declin identic se observa in Cehia si Serbia, in timp ce tari precum Ungaria, Bulgaria si Ucraina raporteaza scaderi de 10 pana la 15 procente.

Spa si well being este singurul domeniu al industriei de lux care a inregistrat cresteri semnificative pe toate pietele din regiune. In Romania, operatorul de centre fitness si spa WorldClass si-a dublat afacerile anul acesta, inaugurand patru noi locatii.

De asemnea, in domeniul bauturilor alcoolice premium s-au inregistrat cresteri de 5 pana la 10 procente

Continua sa navigezi in acest slideshow pentru a descoperi topul celor mai afectate segmente ale industriei luxului, in prima jumatate a anului 2009.

5. Moda si accesorii: Scaderi de 15%

5. Moda si accesorii: Scaderi de 15%In Romania cele mai afectate sectoare ale modei sunt cel destinat produselor de dama si distributia in sistem multibrand. Moda masculina a dovedit rezistenta, barbati dovedindu-se un segment de clientela mai fidel.

Pentru magazinele multibrand autohtone este tot mai greu sa concureze cu magazinele marcilor din regiune, conditiile de buying fiind foarte restrictive, iar platile facandu-se in avans. In plus, studiul arata ca o parte dintre clientii magazinelor multibrand din Romania s-au reorientat deja spre marile centre outlet din Germania si Italia.

Irina Schrotter, despre declinul vanzarilor la casa sa de moda


4. Ceasurile si bijuteriile: Scadere de 20-25%

4. Ceasurile si bijuteriile: Scadere de 20-25%Ceasurile si bijuteriile reprezinta un alt segment al industriei de lux puternic afectat de criza, cu scaderi de 20-25 procente in Romania.

Oliver Petcu, managerul CPP Management Consultants, considera insa ca Romania a fost mai putin expusa, marile brand-uri fiind prezente la noi in tara in sistem corner sau shop in shop.

Pe acest segment de piata, cele mai afectate au fost tarile in care marile brand-uri internationale au insistat pentru o prezenta prematura, in sistem franciza sau monobrand.

“Un exemplu il constituie Bulgaria, unde Rolex, Cartier si Chopard au magazine monobrand, in conditiile in care potentialul pietei nu justifica o astfel de prezenta, in conditii de criza sau nu”, adauga Petcu.

Pe parcursul anului 2009 se asteapta in continuare aparitia de noi bariere pentru acest segment de piata. Principalele dificultati vor fi reprezentate de disparitia clientelei ocazionale, in timp ce clientii cunoscatori vor creste foarte mult intervalul pana la achizitionarea unui produs nou.

3. Travel (business class+vacante pe distante mari): Scadere de 25%

3. Travel (business class+vacante pe distante mari): Scadere de 25%Segmentul travel completeaza podiumul celor mai afectate domenii ale industriei luxului din Romania, cu scaderi de 25 de procente in primele sase luni din 2009, fata de valoarea inregistrata la finele anului 2008.

In acest domeniu, cele mai afectate categorii sunt reprezentate de business class si vacante long haul (pe distante mari).

“Putem observa acum, dupa primul semestru din 2009, faptul ca segmentul de corporate travel este cel mai vizibil afectat de criza economica. Companiile sunt nevoite sa isi diminueze costurile si sa fie mult mai atente si eficiente in cheltuirea bugetelor. Daca nu poti anula o calatorie importanta de afaceri, cu siguranta poti renunta la luxul care creste bugetul fara a aduce o returnare a investitiei”, declara Cristian Francu, CEO KleverTravel.

De asemenea, Francu este de parere ca a calatori cu un bilet in clasa economic si nu cu unul business class, sau chiar a accepta un zbor low cost pe anumite destinatii, devine nu numai posibil, ci chiar necesar si de recomandat in contextul economic actual.

In plus, se observa o tendinta de a calatori pe distante mai scurte si optarea pentru sejururi care se intind pe o perioada de timp redusa.

“Anul acesta am avut mult mai putini turisti care sa aleaga vacante de doua saptamani. Daca anul trecut aveam adesea cereri de sejururi duble (de cate doua saptamani), chiar si pentru destinatiile clasice, cu chartere saptamanale din Bucuresti, anul acesta clientii prefera sa fie mai prudenti atat in ceea ce priveste timpul, cat si bugetul pe care il aloca unei vacante si unei destinatii indepartate”, adauga Francu.

In aceste conditii, costul mediu al unei vacante scade, fiind influentat de un standard mai scazut al calitatii serviciilor alese (transport, cazare, masa), sau de durata mai scurta a vacantei si destinatia aleasa.

Turismul de 5 stele, amenintat de criza financiara

2. Industria hoteliera: Scadere de 35%

2. Industria hoteliera: Scadere de 35%Industria hoteliera si-a incetinit dramatic dezvoltarea in 2009, scaderea pe piata din Romania ridicandu-se la 35 de procente.

De asemenea, in Bucuresti a fost inregistrat un grad de ocupare mediu de 40-45%, cel mai mic din regiune, iar in aceeasi situatie se afla si orasele Budapesta si Sofia.

Printre efectele negative pe acest segment se mai numara scaderea vanzarilor non rooms, nevoia cresterii cheltuielilor pe marketing si promovare si contractarea veniturilor din Food&Beverage.

Toate acestea au dus insa la cresterea competitivitatii si a calitatii serviciilor, potrivit reprezentantilor CPP Management Consultants.

Pe de alta parte, Romania se remarca in regiune prin inaugurari importante in domeniu, pe timp de criza. Printre acestea se numara deschiderea Radisson SAS Bucuresti in septembrie 2008, hotel cu peste 400 de camere si o clasificare de 5 stele, dar si proiecte in curs de finalizare precum Grand Hotel Continental, Grand Hotel du Boulevard - Luxury Collection si Sheraton Cluj.

Topul hotelelor de cinci stele din Romania

1. Auto: Scadere de 40-50%

1. Auto: Scadere de 40-50%Cel mai afectat segment al industriei luxului din Romania este reprezentat de piata automobilelor de lux, cu un declin de 40 pana la 50 de procente.

Adrian Pascu, brand manager Porsche Romania, confirma, pentru Wall-Street, faptul ca piata auto high luxury pe care activeaza a suferit o scadere accentuata in acest an.

Astfel, de la lansarea brand-ului Bentley pe piata din Romania, in septembrie 2008, vanzarile in conditiile actuale ale economiei s-au situat sub estimarile mult prea optimiste facute inainte de perioada de criza.

“In prezent, clientul cantareste mai mult actul cumpararii, in acest proces primand acum componenta practica fata de cea emotionala, o schimbare puternica fata de perioada anterioara”, adauga Pascu.

Cu toate acestea, la compania pe care o reprezinta nu s-au observat situatii in care comenzile facute sa fie anulate din cauza situatiei financiare.

Cu privire la viitorul acestei industrii, brand managerul Porsche Romania considera ca piata acestor automobile isi va regasi cadenta, singura incertitudine fiind momentan durata acestei perioade nefavorabile.

Piata auto de lux crestere de 88% in 2008