Reprezentantii brand-ului Porsche au recunoscut ca marca germana a ajuns la saturatie pe piata romaneasca, iar vanzarile nu mai au cum sa creasca, fiind deja peste media altor piete din regiune.
La fel s-a intamplat si cu Maserati, brand care si-a gasit 19 clienti in Romania anului 2004, mai mult decat pe alte piete mai avansate. in 2005, vanzarile au scazut aproape la jumatate, iar in primul semestru al acestui an s-au vandut patru masini. Cadillac a cunoscut o evolutie similara. in 2004 s-au vandut 29 de masini, in 2005 s-a ajuns la 21, iar in primul semestru al acestui an au fost comercializate sase unitati.
Cu o treapta mai jos, la categoria marcilor premium mai este inca loc de crestere. Desi vanzarile BMW au crescut cu doar 11% in primele sase luni ale anului la 673 de masini, principalii rivali ai marcii, Audi si Mercedes, au crescut vertiginos in prima jumatate a anului. Vanzarile Audi au crescut cu 44% in primele sase luni (860 unitati comercializate), iar la Mercedes s-a inregistrat o apreciere pozitiva de 71% (812 masini), peste media de 31,8% inregistrata pe segmentul de import. Ambii producatori au pus accentul pe lansarea unor modele noi si preturi in scadere pentru a-si intari cota de piata in Romania.
Totusi, aceste evolutii nu se apropie de marcile de volum cum ar fi Ford, Hyundai si Opel, care si-au dublat numarul de clienti. Masinile de import cu preturi intre 10.000 si 15.000 de euro, printre care si cele trei marci mentionate mai sus, cresc cel mai repede pe piata romaneasca, iar disponibilitatea bancilor de a oferi credite tot mai multe si mai ieftine, care permit si romanilor cu venituri medii sa-si ia masini, a fost principalul motor al cresterii.
2006, la un sfert din 2005
Anul trecut a fost cel mai bun al pietei auto romanesti, cresterea de 40% depasind cele mai optimiste prognoze ale jucatorilor din piata. Pentru 2006, estimarea APIA este mai moderata, de 5-10%, si reflecta convingerea asociatiei ca piata romaneasca, in totalul sau, se apropie de maturitate.
Cresterile cu doua cifre sunt atipice pietelor dezvoltate din occident, unde o diminuare cu 4-5% e considerata declin ingrijorator, iar o crestere similara este un eveniment. Pe aceste piete mature, clientul nu se uita numai la pret, ci ia in considerare atat notorietatea marcii, cat si siguranta oferita de automobilul respectiv.
Cresterea importurilor de masini este si ea un semn de maturitate, deoarece e o dovada a sporirii puterii de cumparare. Autoturismele din import sunt in medie cu cateva mii de euro mai scumpe decat cele produse in tara, iar alegerea masinilor straine dovedeste ca pretul redus nu mai este singurul criteriu la cumparare.
In primul trimestru al acestui an, ponderea autoturismelor autohtone in totalul vanzarilor a ajuns la 51%, dupa ce, spre exemplu, in 2002 era de 62%, iar in 2003 de 61%.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: