Autoritatea de Supraveghere Fiscală își dorește cât mai repede schimbarea legii RCA pentru a permite statului să utilizeze și imaginile surprinse de camerele de supraveghere a traficului pentru a-i găsi pe șoferii care circulă fără RCA.

În România, poliția de răspundere civilă auto (RCA-ul) ar trebui să fie sub lupa autorităților de 16 ani pentru, în cazul tuturor mașinilor cu certificat de înmatriculare valabil. Ministerul Afacerilor Interne ar trebui să monitorizeze situația mașinilor înmatriculate care circulă sau sunt, pur și simplu, parcate pe teritoriul țării și ar trebui să îi informeze pe proprietarii de mașini aflați în ilegalitate despre această situație. În practică, însă, acest lucru nu se întâmplă. Lucrurile s-ar putea schimba curând, autoritățile române primind și un imbold în acest sens de la nivelul Uniunii Europene.

Mai precis, în urma unei întrebări transmise de parlamentarul PNL Sorin Ioan Bumb, Autoritatea de Supraveghere Fiscală a comunicat că are în vedere analizarea unor posibile metode prin care s-ar putea îmbunătăți urmărirea și verificarea mașinilor din trafic pentru a se depista cele care circulă pe drumurile publie fără RCA valabil.

Bumb a întrebat dacă este posibilă utilizarea sistemului de camere video care monitorizează traficul rutier și ca metodă de a depista mașinile care circulă în ilegalitate, iar ASF are în calcul și acest lucru. Puseul de activitate din sânul autorității nu vine, însă, de nicăieri, ci este împins de la spate de apariția unei Directive Europene a cărui conținut trebuie transpus și în legislația națională până la data de 23 decembrie 2023.

Conform răspunsului scris dat de ASF, care citează textul Directivei europene, „statele membre pot efectua controale privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto cu condiția ca acestea să nu fie discriminatorii, să fie necesare şi proporționale pentru atingerea scopului urmărit.” Tot de la Bruxelles vine și precizarea că verificările trebuie să facă „parte dintr-un sistem general de control pe teritoriul național care se desfășoară şi în ceea ce priveşte vehiculele care staționează în mod obişnuit pe teritoriul statului membru ce efectuează controlul şi nu necesită oprirea vehiculului,” asta dacă nu vorbim de controale care nu vizează exclusiv RCA-ul.

Printre ideile care ar putea să-și facă loc în proiectul de lege de modificare al Legii nr. 132/2017 privind RCA-urile intră, conform ASF, și „posibilitatea introducerii a unor prevederi referitoare la verificarea deținerii/valabilităţii asigurărilor RCA prin intermediul camerelor de supraveghere a traficului menite atât să protejeze persoanele prejudiciate în urma accidentelor de circulație, cât și să faciliteze minimizarea situațiilor în care conducătorii auto pun în circulație pe drumurile publice vehicule care nu au încheiată o asigurare RCA valabilă.”

Ministerul Finanțelor este cel care va primi acest document și care va porni inițiativa legislativă. HotNews.ro a cerut precizări de la ASF pe acest subiect care a comunicat că „proiectul va reglementa posibilitatea efectuării verificării valabilității asigurării RCA prin intermediul unor dispozitive tehnice ce fac parte dintr-un sistem electronic de control și gestiune a traficului la nivel local sau național.” Conform oficialilor din instituției, acest proiect ar trebui să ajungă pe masa Ministerului până la finele anului sau, cel târziu, la începutul anului viitor.

Revenirea unui subiect mai vechi

Subiectul urmăririi șoferilor care merg prin țară fără RCA nu este unul nou, discuția în spațiul public autohton fiind chiar mai veche decât Directiva UE care ne obligă, acum, la acțiune. Încă din 2019, ASF și (CNAIR) își doreau să-i prindă pe cei fără RCA folosindu-se de camerele care scanează pentru roviniete.

„Pe zona de RCA, este o idee pe care am preluat-o, dar care este interesantă, respectiv să încercăm să vedem în ce măsură se poate realiza tehnic, astfel încât odată cu citirea numerelor mașinilor și a lipsei rovinietelor, să se facă o potrivire între bazele de date, astfel încât să se vadă și dacă lipsește RCA.", a declarat marți Cristian Roșu, vicepreședinte ASF responsabil de sectorul asigurărilor,” declara în urmă cu mai bine de trei ani și jumătate Cristian Roșu, vicepreședinte ASF responsabil de sectorul asigurărilor.

În ciuda acestor declarații, anii au trecut și nu s-a pus nimic în practică. ASF a vorbit și despre piedicile din acest proces printre care intră GDPR-ul, lipsa de finanțare pentru sistemele de monitorizare și pentru aplicațiile necesare și, în final, colaborarea dintre instituții.

Este interesant că, chiar anul acesta, Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) a demarat un proiect în colaborare cu Poliția Română prin care polițiștii au testat o aplicație care putea să caute în baza de date AIDA și să afle dacă un număr fotografiat de agenți este corespondent unei polițe active sau nu. Încă din 2019 aflam că BAAR a pus la punct convenții prin care poate colabora cu Poliția și cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar nici această ultimă aplicație nu a mai scos capul la suprafață în ultimele luni.

Separat, Poliția are în plan achiziția de camere video cu capacități LPR, adică de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare, care vor fi echipate pe 200 de mașini de poliție din țară. Deși numărul acesta este insuficient pentru o urmărire eficientă, oficialii nu au menționat că ar vrea să folosească aceste camere și pentru a-i găsi pe cei fără RCA.

România, țara unde o treime din șoferi nu au RCA

Problema RCA-ului este una reală, conform datelor prezentate de ASF și MAI în luna martie a acestui an. Conform cifrelor oficiale, doar 6,7 milioane de mașini din parcul național auto au polițe active, asta în condițiile în care parcul auto numără aproape 9,6 milioane de autovehicule în total. Potrivit aceleiași legi pe care vrea, acum, să o modifice ASF, șoferii riscă amenzi și dacă nu circulă cu mașinile la care nu au asigurare. Textul de lege prevedă că ar trebui să mergi și să-ți intrerupi singur polița de RCA dacă nu mai intenționezi să circuli cu un autovehicul și să lași plăcuțele la autoritatea competentă înainte de a muta mașina de pe spațiul public.

Realitatea este, însă, alta. Deși se prevăd amenzi până la 2.000 de lei, Ministerul public a confirmat, în luna mai, că Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule (DRPCIV) nu are date cu privire la numărul total de polițe active. În aceste condiții, MAI nu poate să verifice, efectiv, pe cei cu polițe expirate și, prin urmare, nu poate aplica nici amenzi. Ca de fiecare dată, vina se împarte în mai multe direcții, căci Registrul Auto Român (RAR) și Registrul Comerțului (ONRC) ar trebui la rândul lor să informeze MAI în această speță.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri