Un sondaj făcut în Statele Unite arată că șoferii sunt adesea neatenți la volan atunci când folosesc sitemele de condus semi-autonome ca Tesla Autopilot sau GM Supercruise.

Oricine a condus cel puțin o dată pe drumurile din România s-a gândit că traficul este haotic la noi. Cifrele cu privire la numărul de accidente și la numărul de decese rezultat din accidente auto pune România în vârful unui top rușinos deoarece la noi se înregistrează cei mai mulți morți din accidente rutiere (peste 10 la 100.000 locuitori) din Europa.

Știm deja viziunea, căci a fost bifată de multiple pelicule SF, dar un oraș real în care traficul să fie, în întregime, controlat prin inteligență artificială (AI) este încă departe. Ceea ce avem pe mașinile produse în ultimii ani sunt, însă, tehnologii foarte inteligente și folositoare, cum ar fi cele active care te ajută să eviți un acroșaj (lane-track assist, rear traffic assist și altele). În plus, tot mai mulți producători oferă echipări de condus autonom (self-driving) prin care mașina rulează singură, fără ca șoferul să miște nemijlocit volanul sau să apese pedalele. Aceste sisteme funcționează doar în anumite condiții, iar șoferul este obligat să fie mereu atent la drum și, totodată, gata să preia controlul mașinii dacă este nevoie.

Deși majoritatea celor care dețin sau conduc mașini cu sisteme de tip self-driving știu că ar trebui să fie mereu atenți la drum, ei recunosc că sunt adesea distrași și fac alte lucruri când sunt la volanul unei mașini care „merge singură”.

Conform unui studiu realizat în Statele Unite de către Institutul de Asigurări pentru Siguranța pe Autostrăzi (Insurance Institute for Highway Safety - IIHS), șoferii aleg adesea să mănânce, să stea pe telefon sau chiar să citească la volanul mașinilor lor echipate cu sisteme inteligente. Nu mai puțin de 53 de procente dintre cei chestionați care folosesc mașini echipate cu GM Super Cruise (sistemul de self-driving de la General Motors) au recunoscut că fac și alte lucruri când sunt la volan și sistemul de condus autonom este activat. Acest procent este de 42% în cazul șoferilor Tesla care profită de sistemul Autopilot, în timp ce doar 12% din șoferii Nissan își pun întreaga încredere în Nissan ProPilot Assist.

Procentul atât de mare din dreptul utilizatorilor de GM Super Cruise poate fi motivat de faptul că acesta îți permite să iei fizic mâinile de pe volan atunci când AI-ul se ocupă de ghidarea mașinii, în timp ce, în cazul celorlalte două sisteme incluse în sondaj, șoferul este obligat să țină mereu mâinile pe volan - deși s-au găsit și modalități de a trece și peste acest „obstacol”. Realizatorii studiului au observat că, în general, comportamentul șoferilor care au la dispoziție opțiunea de a folosi sisteme autonome este asemănător, diferențele venind ca urmare a modului în care aceste sisteme au fost prezentate de către producători. În schimb, producătorii încearcă să implementeze sisteme prin care să-i „verifice” pe șoferi și să-i facă atenți, cum ar fi prin diferite vibrații sau semnale acustice.

Chiar și așa, incidentele neplăcute se produc și nu mai sunt atât de izolate, dar constructorii mașează în continuare pe această tehnologie care s-a dovedit a fi de ajutor, mai ales pentru a evita tamponări la viteză mică. În general, o infrastructură rutieră deficitară, asemeni celei de la noi, face ca folosirea sistemelor de tip Tesla Autopilot să fie extrem de riscantă.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri