Ford Trucks, liderul de pe piața autohtonă în segmentele dedicate vehiculelor de construcții și celor specializate, își planifică cu mare atenție pașii, în contextul intrării iminente în vigoare a normelor de poluare Euro 7 pentru vehiculele de mare tonaj, dar și a electrificării care bate la ușă tot mai insistent. Am încercat să aflăm mai multe despre ce înseamnă această perioadă de tranziție pe care niciun jucător din piață n-o poate evita.

Industria auto, dar și cea a vehiculelor de mare tonaj, trece printr-o perioadă de transformare. În prezent, devine tot mai clar care sunt jucătorii cei pregătiți pentru lumea nouă a electrificării și care sunt aceia care, încurcați de metehnele trecutului, reacționează mai greu la noile cerințe ale unei lumi care se schimbă mai repede ca oricând. Tot mai multe mașini electrice se aliniază pe șoselele lumii, iar tranziția își face simțit aerul proaspăt și printre producătorii de camioane și alte vehicule utilitare de transport greu.

Urmăream recent un material din arhiva BBC care vorbea despre o mașină a viitorului. Naratorul explica faptul că, spre deosebire de avioane, mașinile mici nu evoluaseră prea mult în ultimele trei decade, dar că această situație avea să se schimbe curând grație avântului noii electronici ce pătrundea și în sectorul auto. Au trecut 51 de ani din 1971 și, astăzi, ritmul la care apar tehnologii noi este mult mai alert. Vorbim ba de upcycling, ba de hidrogen, ca soluții pentru probleme pe care le avem cu flota poluantă de mașini și camioane. Cei de la Ford Trucks cred că, pe termen lung, hidrogenul este răspunsul pentru vehiculele de mare tonaj, mesaj transmis și de Koray Kuvvet, Managing Director Eastern Europe & Balkans Ford Trucks International.

Poziția Ford Trucks cu privire la viitorul mobilității de mare tonaj

Acesta a spus că, pe termen mediu, Ford Trucks vizează să introducă modele 100% electrice în segmentele pe care, deja, le cunoaște foarte bine. Astfel, peste circa doi ani vor veni variante electrice ale vehiculelor de construcții sau a celor specializate (cum sunt, de exemplu, camioanele firmelor de salubritate), urmând ca, pe termen lung, să urmeze și un F-Max electric.

Prototipul Ford Trucks 100% electric a fost prezentat anul acesta, în septembrie, la Hanovra

Ford a trasat deja acest plan în cadrul Salonului de la Hanovra, unde a declarat că vrea ca, până în 2030, 50% din volumul de vânzări de camioane de pe piața europeană să fie format din vehicule 100% verzi. Kuvvet a explicat că 2030 este doar o treaptă intermediară, ținta finală fiind trecerea, din 2040, la vehicule fără emisii poluante. Cu alte cuvinte, Ford Trucks își dorește ca, în nici 20 de ani, să comercializeze doar vehicule nepoluante, iar compania mizează pe două tehnologii care susțin această transformare: tehnologia pe bază de baterii și, respectiv, cea pe bază de pilă de hidrogen.

„Noi vom introduce, inițial, camioane 100% electrice pe baterii care sunt destinate mediului urban (18 și 26 de tone), cum sunt vehiculele de salubritate sau cele de transport din orașe. Considerăm că, pentru nevoile pe care le au clienții noștri care operează în orașe, autonomia oferită de tehnologia pe baterii este suficientă,” a subliniat Kuvvet, care a adăugat că, pentru transport internațional, o zonă de creștere pentru Ford Trucks, este preferată soluția pe bază de hidrogen.

Pentru camioanele ce realizează transport internațional, tehnologia pe hidrogen cred că va fi cea preferată, din cauza autonomiei pe care o oferă.

Koray Kuvvet, Ford Trucks International

„Cred că, pentru camioanele care execută transport internațional, autonomia oferită de baterii s-ar putea dovedi insuficientă. Cu toate acestea, planul nostru este în trei pași. În cazul lui F-Max, vom trece de la motorizarea diesel, la propulsie full-electrică pe baterii, iar, în fine, vom trece pe hidrogen,” a spus directorul Ford pentru zona noastră, adăugând că hidrogenul nu este o opțiune imediată, ci parte a dezvoltării pe termen lung.

Cele mai mari piedici în calea popularizării camioanelor electrice

Ford recunoaște că, în prezent, infrastructura nu este, poate, pregătită să susțină flote întregi de camioane electrice, fiecare cu nevoile sale de reîncărcare, dar consideră că îmbunătățirea rețelei este un element esențial al tranziției. Am descris problemele aici, discutând pe cifrele unui studiu american ce sugera că un mare parc de alimentare pentru camioane electrice ar avea aceleași nevoi în materie de energie ca un orășel de provincie.

„Nu este un secret că cea mai mare provocare este reprezentată de limitările rețelei de curent, acest lucru reprezintă o problemă chiar și în cele mai dezvoltate state din Europa occidentală și cred că oficialitățile care vin cu reglementările la nivel european iau în calcul acest lucru,” a spus reprezentantul Ford Trucks care este convins că țintele de electrificare impuse de UE nu sunt imposibile. „Noi ne-am setat țintele interne în concordanță cu cerințele europene în materie de electrificare, iar aceasta nu este doar ambiția noastră, ci este dezideratul întregii industrii.”

Vorbind despre normele de poluare Euro 7, care vor intra în vigoare pentru vehicule de mare tonaj în 2027, investiția pentru a proiecta agregate care să se alinieze noilor cerințe va fi însemnată. Deși Kuvvet n-a vrut să divulge vreo cifră, acesta a punctat că vorbim despre costuri care le depășesc pe cele ale tranziției de la Euro 5 la Euro 6. În fond, normele Euro 7 au fost aprig discutate și de producătorii de automobile care, până la urmă, i-au „pus la colț” pe cei de la Bruxelles, care au venit cu o variantă mai blândă ce va intra în vigoare în 2025, cu doi ani înainte de deadline-ul pentru camioane.

Ford F-Max a fost prezentat în 2019

„Considerăm că este un efort pe care-l fac toți producătorii din piață și, dacă acest lucru va ajuta planeta, este ceva ce trebuie să facem. Evident, aceste dezvoltări se fac concomitent cu cele din zona de electrificare,” a spus reprezentantul Ford care a susținut că, deși se iau în calcul opțiuni de motorizare hibridă (ca petrol-hydrogen), nu se întrevede oportunitatea folosirii unui combustibil sintetic, deoarece „nu există motoare cu combustie internă care să nu producă deloc gaze poluante”.

Citeste si:

    Ford Trucks la borna celor 3.000 de exemplare vândute în România

    Discuția cu Koray Kuvvet a venit într-un context festiv pentru Ford Trucks în țara noastră, compania celebrând vânzarea a 3.000 de vehicule în cei cinci ani de când activează pe piață. „Noua provocare pe care ne-o setăm este de a livra 3.000 de vehicule Ford Trucks în jumătate din timpul necesar pentru primele 3.000 de unități,” a declarat Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, importator Ford Trucks în România.

    Compania vizează pe viitor să rămână lider în segmentele pe care le controlează, unde are o cotă de aproape 30% (vehicule de transport, specializate și de construcții). În plus, Ford Trucks vrea să-și mărească amprenta pe vehicule de transport internațional. În prezent, doar 4,5% din produsele vândute de Ford Trucks sunt pe segmentul de transport internațional, iar producătorul vrea să ajungă la 10%.

    Citeste si:

      Ford Trucks a marcat borna celor 3.000 de unități vândute în România

      În România, din cele 3.000 de exemplare vândute, 40% sunt vehicule pentru construcții, 40% sunt vehicule specializate, iar restul sunt pe segmentul de vehicule de transport internațional. Extinderea rețelei de service este văzută ca o cheie pentru a mări cota de piață pe transport internațional, iar Ford Trucks estimează că piața autohtonă a crescut cu 15% pe segmentul acesta în ultimul an.

      Deși țara noastră este printre piețele cele mai importante pentru Ford Trucks, investițiile de aici fiind depășite doar de cele de pe piața turcă, nu este luată în calcul și deschiderea de linii de producție pentru vehicule de mare tonaj la noi. Ford Otosan, care produce linia de modele Ford Trucks în Turcia, deține fabrica Ford de automobile și vehicule comerciale ușoare de la Craiova

      Sursa foto: Ford Trucks, Ford Trucks Romania

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Mihai Fira
      Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri