Plafonarea prețurilor asigurărilor RCA a fost pe masa Guvernului, în ședința din 29 martie 2023, după ce ASF a retras autorizația de funcționare a Euroins. În cea mai recentă variantă, se prevedea înghețarea prețurilor RCA timp de jumătate de an la nivelul din data de 28 februarie 2023.

UPDATE: Proiectul de plafonare nu a trecut de ședința de Guvern. ASF va trebui să refacă proiectul, care nu-i ajuta prea mult pe șoferi, dar nu-i mulțumea nici pe asigurători.

Ce prevede hotărârea privind plafonarea RCA

Hotărârea de guvern prevede că tarifele de primă maxime prevăzute ”se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.” Aceste tarife se aplică doar în cazul contractelor încheiate după data intrării în vigoare a HG-ului. Actul poate fi consultat AICI.

Varianta inițială a legii, care a fost retrasă la cererea ASF, prevedea plafonarea tarifelor la nivelul din martie 2022, care era mult mai mic.

De asemenea, comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție, tot pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii de guvern.

Ce se întâmplă în caz de daună totală sau de avarii grave, conform noii legi RCA

În perioada aplicării prevederilor acestei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor nou încheiate pntru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car. Această prevedere se aplică numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic, pentru o perioadă maximă de 30 de zile fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA.

În același timp, pentru vehiculele care nu se mai repară , încadrându-se la daună totală, se aplică o limitare a valorii despăgubirilor. Acestea nu pot depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime și practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare.

De ce a fost plafonat prețul asigurărilor RCA la nivelul din 28 februarie

Conform notei de fundamentare, prima medie RCA subscrisă de societățile de asigurare autorizate și supravegheate de ASF în luna februarie 2023 este mai mică decât tariful de referință RCA publicat de ASF pe 7 martie 2023 pentru majoritatea categoriilor de vehicule.

De pildă, variația medie este de aproximativ +16% pentru persoane juridice și de 12% pentru persoane fizice, iar cea mai mare variație este de 64%. De aceea s-a ales ca plafonarea să se facă la nivelul din februarie, care era mai scăzut. Pe de altă parte, plafonarea la nivelul din martie 2022, așa cum se propunea inițial, ar fi dus la pierderi pentru asigurători, astfel că ASF a renunțat la acest proiect.

Guvernul susține că astfel este asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări. ”Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor”, se afirmă în textul actului normativ. Pe de altă parte, situația de la Euroins nu este menționată nicăieri, deși discuția despre plafonare a apărut odată cu primele informații privind insolvența acestui asigurător.

Plafonarea RCA, criticată

Asigurătorii sunt însă împotriva plafonării prețului RCA. Ei susțin că această măsură ”încalcă în mod evident legislația europeană, este lipsit de fundament economic și ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA.”

Și ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a declarat că ”plafonarea poate fi o soluție sub o singură condiție, să fie însoțită de un plan de acțiuni concret și asumat de către ASF și de Parlament pentru o îmbunătățire a legislației privind aceste piețe”.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri