Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7

Volkswagen ID.7 este nava amiral a mărcii din Wolfsburg, o interpretare electrică a venerabilului Passat, acesta din urmă continuând pe piață doar sub formă estate. În versiunea de bază, ID.7 oferă 282 de cai putere de la un singur motor electric poziționat pe puntea spate, iar bateria de 77 kWh împrumutată de la ID.4 asigură o autonomie de 482 de kilometri cu o încărcare. Va fi disponibilă, însă, și o versiune AWD, cu motoare electrice pe ambele punți și o autonomie impresionantă de 700 de kilometri, pe lângă un interior sci-fi cu un ecran principal de infotainment cu diagonala de 15 inci. Heads-up display-ul cu AR nu este nici el de lepădat.

Pe piață: Până la sfârșitul lui 2023

Sursă foto: Volkswagen

BMW i5

BMW i5

Când BMW a prezentat noua generație a berlinei sale de clasă medie, evenimentul a avut două centre de interes. Pe lângă Seria 5 cu motoare termice și tehnologie hibridă a venit și BMW-ul i5, adică versiunea-soră pe baterii. Versiunea standard i5 eDrive40 oferă 340 de cai putere, 430 Nm și o autonomie de 582 de kilometri grație unei baterii de 81,2 kWh. În schimb, i5 M60 xDrive are 601 cai putere și poate prinde 100 km/h cu start de pe loc în mai puțin de patru secunde. Ambele modele vin cu arhitectură de 400v care permite încărcarea rapidă DC la 205 kW, iar asta înseamnă că va dura doar 30 de minute să încarci de la 20% la 80% bateria. În România, începe de la aproximativ 70.000 de euro fără tichetele aferente programului Rabla Plus.

Pe piață: Din toamnnă

Sursă foto: BMW

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric

Noul Hyundai Kona Electric împrumută noul limbaj de design adoptat de constructorul din Coreea de Sud, cu „linii” de LED-uri la ambele capete, asemeni unui robot din filmele futuriste ale decadelor trecute. Kona, deja un model popular atât în versiune cu motoare termice, cât și ca EV, Kona propune o autonomie mai mare și performanțe mai bune odată cu generația a doua. În Europa, Kona Electric a reprezentat cam 40% din vânzările totale ale acestui model, iar Hyundai a dezvoltat noul Kona concentrându-se pe modelul 100% electric. Modelul de bază are 154 de cai putere și o baterie de 48,4 kWh care oferă o autonomie de 376 kilometri. Există și o versiune „long range” cu 214 cai putere și o baterie de 65,4 kWh care face față rivalilor de la Peugeot (autonomie 490 kilometri). Prețul va fi undeva în jur de 35.000 de euro.

Pe piață: Din toamnă

Sursă foto: Hyundai

Kia EV9

Kia EV9

Kia urcă în segmentul premium cu EV9, cel mai mare SUV al său. Noul model confirmă - dacă mai era nevoie - că producătorii auto jubilează frenetic la gândul tranziției către mașini electrice căci aceasta este sinonimă cu marje mai mari de profit la fiecare mașină vândută, mișcarea către o poziționare mai premium fiind vizibilă la mai toți constructorii „mainstream”. EV9 este încăpător și va putea fi comandat cu șase sau cu șapte locuri la un preț ce se va învârti în jurul a 50.000 de euro pentru varianta standard. Aceasta îți oferă 200 de cai putere de la un singur motor electric poziționat pe puntea spate, autonomia fiind de 540 de kilometri.

Pe piață: Din toamnă

Sursă foto: Kia

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre este primul model electric - venit după ce britanicii ne-au testat apetitul cu mai multe prototipuri pe baterii. Plămădit sub forma unui coupe cu proporții imperiale, Spectre „preia” numele unui film din seria James Bond și are și aspectul unei mașini pe care ar putea-o conduce antagonistul celebrului agent 007. Sub piele se află două motoare electrice care oferă, în total, 585 de cai putere și 900 Nm. Cifrele par generoase, dar trebuie luat în calcul că Rolls-Royce Spectre cântărește aproape trei tone, ceea ce nu-l împiedică să meargă 515 kilometri cu un „plin” de baterie. Prețul de pornire se așează în jurul a 423.000 de euro, iar britanicii spun că, pentru ei, electrificarea este un beneficiu deoarece aduce cu sine un plus de liniște la interior - nu că vechile modele cu motoare termice ar fi fost zgomotoase, din contră.

Pe piață: Din iarnă

Sursă foto: Rolls-Royce

Fiat Topolino

Fiat Topolino

Este Fiat Topolino o mașină? Este Fiat Topolino doar un cvadriciclu pe care ar trebui să-l ții departe de acul de păr „Grand Hotel” de la Monaco? Trecând peste toate aceste întrebări, interpretarea italienească a lui Citroen AMI are un șarm autentic și, deci, este un vehicul foarte așteptat - mai ales că n-are portiere. Mergând pe rețeta retro deja testată de infinite ori de veteranul Fiat 500 (care are și el o variantă electrică, inclusiv sub tratamentul Abarth), Topolino arată bine, dar nu se grăbește nicăieri. Cu un motor de 8 cai putere hrănit de o baterie de 8,8 kWh, viteza maximă este de 45 km/h, iar autonomia de doar 75 de kilometri. Nu protestăm!

Pe piață: Din 2024

Sursă foto: Fiat

Lotus Eletre

Lotus Eletre

Lotus a avut un an 2022 oribil: britanicii n-au reușit să vândă decât 567 de mașini noi după pensionarea lui Elise, iar producția s-a prăbușit cu 62%. Având pierderi de 145 de milioane de lire sterline, compania fondată de Colin Chapman are nevoie rapidă de o infuzie de modele în gamă, căci doar Emira a fost disponibilă întreg anul trecut. Printre noile mașini care ar trebui să țină Lotus pe linia de plutire este și Eletre, un SUV sportiv care oferă 905 cai putere în versiunea de top R. Sprintul de la 0 la 100 km/h va dura doar 4,5 secunde, iar asta este impresionant căci mastodontul construit sub bagheta Geely cântărește 2,5 tone cu al său pachet de baterii ce oferă 111,9 kWh pentru o autonomie de aproape 500 de kilometri.

Pe piață: Din vară

Sursă foto: Lotus

Mercedes-Benz EQG

Mercedes-Benz EQG

În luna aprilie, Mercedes-Benz a marcat borna de 500.000 de Mercedes Clasa G comercializate de la lansarea modelului, în anii '70, și până în prezent. Curând, venerabilul „G Wagon” va fi susținut în eforturile sale de a ajunge pe diverși coclauri de o variantă electrică denumită EQG. Conceptul prezentat deja de constructorul din Stuttgart prefigurează, probabil, o versiune mai sportivă cu tratament AMG, dar ar trebui să avem și un model pregătit pentru off-road, în buna tradiție a G-ului. Nu știm, încă, prea multe despre G-ul pe baterii, decât că va avea un motor electric la fiecare roată și că, probabil, versiunea de serie va fi prezentată în toamnă. Unghiile sunt în clasa 0 de risc până atunci.

Pe piață: Din 2024

Sursă foto: Mercedes-Benz

Range Rover EV

Range Rover EV

Land Rover, producătorii celebrului Range Rover (am dezbătut schimbarea de nume într-un alt material), au anunțat că vor prezenta în 2023 primul model 100% electric al mărcii. Noul Range Rover electric este descris ca fiind „primul SUV de lux electric”, o sintagmă care este confuză, dar noul model ar trebui să fie oricum, dar nu confuz. Ultimele Range Rover-uri se vând ca pâinea caldă, mai ales în America de Nord, iar modelul nepoluant ar trebui să fie la fel de căutat, respectând noul limbaj de design Range Rover, fără rame la geamuri, cu clanțe integrate în portiere și „linii” de LED-uri groase la ambele capete, dar mai ales de jur împrejurul părții posterioare.

Pe piață: Din 2024

Sursă foto: Jaguar Land Rover (cu un model cu motor termic)

Polestar 5

Polestar 5

Printre multiplele lansări de la Goodwood Festival of Speed 2023 s-a numărat și Polestar 5, un coupe cu patru uși sportiv ce oferă 872 de cai putere și o caroserie modelată pentru o autonomie cât mai bună. Acest model vine alături de alte Polestar-uri noi, inclusiv crossover-ul compact Polestar 3 (pe piață din acest an), crossover-ul cu linie de coupe Polestar 4 (pe piață din 2024), dar și roadster-ul Polestar 6 care ar trebui să debuteze în 2025. Printre acestea, Polestar 5 scoate capul drept o navă amiral a mărcii, deși probabil că Polestar 3 și 4 vor fi mai populare printre clienți. Cu un preț de aproximativ 100.000 de euro, Polestar 5 se va lua la trântă cu Tesla Model S și cu Porsche Taycan, dar numele ceva mai puțin cunoscut ar putea să lovească în șansele sale de reușită.

Pe piață: Din 2024

Sursă foto: Polestar

Sursa foto: Volkswagen