Combustibilii sintetici, cunoscuți și sub denumirea de e-fuels, pot reprezennta cheia către o viață prelungită pentru mașinile cu motoare cu ardere internă în noua eră a reducerii emisiilor de carbon și noxe. Cum combustibilii fosili sunt trași pe linie moartă de legislația Uniunii Europene, cel puțin în cazul mașinilor noi, „benzina” eco făcută prin extragerea carbonului din aer pare a fi o soluție, dacă prețurile ar scădea dramatic în următorul deceniu. Compania petrolieră saudită Aramco speră că un preț comparabil va putea fi atins curând, conform Autocar.

„Credem cu adevărat în combustibilii sintetici”, a spus Amer Amer, om de știință angajat de Aramco ce se ocupă de domeniul tehnologiilor transportului. Recent, Aramco și grupul Stellantis au derulat un studiu de anvergură pe mai bine de 20 de grupuri motopropulsoare pe care grupul le utilizează în prezent pentru a verifica viabilitatea combustibilului sintetic Aramco pentru utilizarea obișnuită, ca și soluție de tip „drop in” care să înlocuiască benzina.

Rezultatele parțiale ale studiului, care arată că 24 de motoare pot funcționa fără modificări cu noul e-fuel Aramco susțin, măcar parțial, teza avansată de Germania în discuțiile cu Comisia Europeană din această primăvară. Cea mai mare economie a Europei a susținut că, după 2035, ar trebui să fie lăsată o portiță pentru cei care doresc să producă în continuare mașini cu motoare cu ardere internă, atât timp cât acestea sunt construite să accepte doar combustibili sintetici cu o amprentă neutră de carbon.

Combustibilii sintetici produși de Aramco folosesc aceeași filozofie ca și cei din butoaiele uzinei dezvoltate cu fonduri de la Porsche. Acea fabrică este localizată în Chile într-o zonă în care vântul bate aproape neîncetat, ajutând eolienele să producă energie verde ca să țină la un nivel scăzut amprenta poluantă a unității. Tot constructorul german pune umărul la construcția unei fabrici similare în statul american Texas. Procesul implică extragerea CO2-ului din atmosferă și combinarea sa, prin hidroliză, cu hidrogenul, acesta din urmă venind din surse regenerabile ca eolienele sau prin panouri solare.

Stellantis susține e-fuels ca un pas intermediar până la EV-uri. Sursă foto: Peugeot

Conform datelor existente în prezent, motoarele alimentate cu combustibili sintetici (trebuie făcută diferența între aceștia și așa-numitul bio-fuel care implică un alt proces de fabricație și o altă materie primă) sunt cam cu 70% mai „curate” în materie de emisii decât dacă ar fi alimentate cu combustibili fosili. În testele efectuate de Stellantis, au fost testate și motoare diesel pe lângă cele pe benzină și chiar și pe acestea a funcționat e-fuel, specialiștii găsind doar patru tipuri de motoare la care combustibilul Aramco nu este optim fără modificări. Concret, asta ar însemna că aproximativ 24 de milioane de mașini făcute de mărcile grupului ar putea trece acum pe e-fuels, iar aici ne referim doar la motoare Euro 6 pe care Stellantis a cheltuit „zeci de milioane” pentru a le certifica la cel mai înalt grad al UE - urmând ca Euro 7 să intre în vigoare din 2025.

Cât costă combustibilii sintetici?

Criticii „benzinei” eco spun că toate aceste cercetări nu fac decât să abată atenția producătorilor de la dezvoltarea de mașini pe baterii - singura cale viabilă pentru „înverzirea” parcului auto global în opinia unora. În plus, se mai și consumă energie regenerabilă care nu este, oricum, produsă în cantități destul de mari la nivel global pentru a satisface cererea existentă.

Și Ferrari își dorește e-fuels pentru a-și ține în viață motoarele V12. Sursă foto: Ferrari

În schimb, Amer Amer spune că „noi, [Aramco], suntem încrezători că acești combustibili pot deveni viabili din perspectiva prețului deoarece există mai multe posibilități prin care se pot reduce costurile”. Aramco dezvoltă, în prezent, două uzine pentru e-fuels, una în Spania (Bilbao) și alta în Arabia Saudită, iar prima va deveni operațională în 2025. În prezent, un litru de combustibil sintetic costă chiar și 50 de euro pe litru, iar criticii consideră că nu se va atinge o paritate e-fuel - benzină prea curând, în timp ce autoritățile europene nu speră decât la un preț dublu față de al benzinei în cel mai optimist scenariu.

În schimb, Amer susține că prețurile pot scădea dacă se folosesc rafinăriile existente pentru producerea de e-fuels sau dacă se utilizează metanolul într-o etapă intermediară ca agent de tranzit. În plus, metode mai eficiente de captare a CO2-ului, care nu este atât de abundent în aer, ar putea reduce costul întregii operațiuni de la circa 500-600 dolari pe tonă cât este în prezent până la 100-200 dolari pe tonă.

Renault merge către o gamă 100% electrică, dar susține combustibilii alternativi pentru mărcile de buget. Sursă foto: Renault

Christian Mueller, Senior VP pe sisteme de propulsie la Stellantis, crede că scăderea prețului ar putea să fie susținută și de guverne prin diferite ajutoare și sisteme de tipul creditelor verzi pentru producția de e-fuels. „Astfel cred că am putea să ajungem la paritate cu prețul petrolului nerafinat”, a spus acesta citat de Autocar. Chiar și așa, Muller a reconfirmat că Stellantis nu intenționează să vândă modele noi cu motoare cu ardere internă după anul 2030, investiția în e-fuels fiind complementară pe drumul tranziției către EV-uri.

Dacia, mare susținător al e-fuels deoarece ar putea să permită păstrarea prețurilor mici

În schimb, Renault are încredere în această soluție pentru marca sa de buget Dacia. Constructorul de la Mioveni a anunțat deja că va debuta la Dakar, în 2025, cu un prototip alimentat cu combustibil sintetic produs de Aramco. CEO-ul grupului, Luca de Meo, susține că în cazul mărcii Dacia un combustibil de tip drop in este ideal, deoarece mașinile nu necesită modificări, iar poluarea scade vertiginos. Această metodă ar permite păstrarea prețurilor reduse pentru care a devenit cunoscută Dacia.

Dacia este un constructor ce ar putea beneficia din plin de această soluție eco. Sursă foto: Dacia

Efectul pe scară largă al e-fuels s-ar putea vedea abia peste câteva decenii, dacă luăm în calcul că aproximativ 20% din mașinile grupului Stellantis rămân pe șosele și după 20 de ani de la data producției. Cu alte cuvinte, mașinile noi făcute în perioada 2025-2035 vor popula străzile din lume și în anul 2050, deci există o perioadă de timp destul de mare în care se poate crea această amortizare a costurilor și în care combustibilii sintetici își pot arăta, la nivelul a mai multe milioane de mașini, eficiența.

Uniunea Europeană, prin Directiva de Eficiență Energetică obligă țările membre să reducă consumul de energie cu 11,7% până în 2030. În cadrul acestei strategii, care este împrospătată cu prevederi noi chiar acum, este prevăzută și un nivel de taxare diferențiat pentru e-fuels față de combustibilii fosili. Dacă un litru de benzină ar putea fi taxat cu 34 de cenți, un litru de combustibil sintetic ar putea să fie taxat cu doar patru cenți.

Sursa foto: GEM Motoring Assist

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri