Volkswagenn ar putea începe să strângă amenzi pentru nerespectarea cotelor de emisii de CO2 începând din 2025 când noile limite impuse de Comisia Europeană vor intra în vigoare. Germanii speră că legislația, care impune o amendă de 95 de euro pentru fiecare mașină vândută care are emisii peste plafonul convenit, va fi relaxată când va ajunge în forma finală, scrie Bloomberg citat de Automotive News.

Volkswagen trebuie să-și reducă emisiile cu 15% anul viitor, conform JATO Dynamics, pentru a se alinia la noile limite pe emisiile de CO2 care se aplică la flotele de mașini noi disponibile în spațiul comunitar. În contextul scăderii temporare a cererii pentru mașini electrice pe anumite piețe de pe Bătrânul continent, Volkswagen, dar și alți producători, riscă să plătească amenzi însemnate deoarece volumul majoritar al vânzărilor este compus din mașini cu motoare termice.

În 2023, puțin peste 8% din toate mașinile comercializate de Volkswagen la nivel mondial au fost electrice. „Nu este normal ca industria să plătească prețul rețelei pentru EV-uri care nu este pregătită pentru un volum mai mare de mașini”, a declarat Oliver Blume, CEO-ul Grupului Volkswagen. „În funcție de piața către care ne adresăm și în funcție de nivelul de dezvoltare al întegii infrastructuri care susține tranziția [către mașini electrice], ar trebui să avem ținte de CO2 diferite”; a explicat acesta.

Recent, Volkswgen a anunțat că pregătește pentru următoarele luni lansarea a 30 de modele noi și împrospătate, pentru a încuraja o creștere a vânzărilor într-o perioadă mai dificilă pentru EV-uri. Multe dintre aceste mașini vor fi electrificate sau 100% electrice inclusiv Porsche Macan Electric, Audi Q6 E-tron și Volskwagen ID7. Dar marea bătălie se dă în segmentele ieftine, iar Volkswagen va avea un EV cu un preț de sub 20.000 de euro abia în 2027.

Până atunci, CEO-ul Stellantis Carlos Tavares a atenționat că am putea asista la un „măcel” printre producătorii care caută clienții de EV-uri din valul al doilea, după epuizarea așa-numiților early adopters. În Germania, cea mai mare piață de mașini noi din UE, cerearea pentru EV-uri a scăzut în ianuarie, dar prognozele din 2024 arată o creștere a acestui tip de propulsie nu doar pe piețele vest europene, ci și în România.

Ce se schimbă, concret, din 2025 la normele de CO2 pentru flote

Constructorii de mașini noi sunt verificați la nivelul mediu de CO2 pe întreaga flotă de mașini noi comercializate, dar și pentru mașini individuale. Din 2025, normele New European Driving Cycle (NEDC) vor fi înlocuite de mai strictul regulament Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Constructorii s-au aliniat deja la WLTP când vine vorba de calculul autonomiei pentru EV-uri.

Producătorii vor trebui să-și reducă emisiile de CO2 la doar 93,6 g/km la nivelul flotei, față de 95 g/km cât era limita impusă în 2021 prin NEDC. Cum mai multe state europene reduc subvențiile pentru achiziția de mașini electrice și hibride, atingerea noii ținte este dificilă chiar și pentru mărcile care au multe EV-uri și hibride în portofoliu. Michael Dean, analist Bloomberg Intelligence, consideră că nu-i ajută pe europeni nici competiția de la mărcile chinezești care vin cu multe modele electrice, deci nu riscă amenzi nici din 2025.

La un calcul simplu, dacă multiplicăm amenda de 95 euro per mașină la toate automobilele înmatriculate de respectivul constructor în UE, suma este imensă - iar ea poate fi și mai mare căci cuantumul amenzii se poate mări în funcție de diferența dintre limita maximă de emisii pe flotă și valoarea obținută de respectivul constructor. Amenda crește la fiecare gram peste acele 93,6 grame.

Această situație îi ajută pe producătorii de EV-uri cum este Tesla. Americanii fac miliarde de dolari vânzând „creditele verzi” care-i ajută pe Volkswagen și alții să evită amenzile. În Uniune, analistul Harald Hendrikse susține că EV-urile vor avea o cotă de piață de 15,5% față de 18% cât se estima la finele anului trecut. Citigroup și-a redus la rândul său speranțele cu privire la ritmul accelerat al tranziției către electrice în UE.

Cu toate acestea, comercializarea mașinilor noi cu motoare termice alimentate cu benzină și motorină va fi interzisă în UE începând cu 2035. Există totuși, o fereastră pentru automobilele alimentate cu combustibilii alternativi nepolunați (așa cum sunt e-fuels), dar viabilitatea acestor produse va fi testată abia în 2026 când s-ar putea recalibra întreg planul, în funcție de evoluția tehnologiei de la acel moment.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri