Dacia, marca low-cost care sustine vanzarile Renault, are probleme pe pietele emergente, insa se bucura de succes in statele dezvoltate, unde cumparatorii incearca sa faca economii, ceea ce erodeaza performantele modelelor mai scumpe, potrivit Wall Street Journal (WSJ)
Renault a pornit in urma cu sase ani sa cucereasca pietele emergente cu o masina accesibila ca pret si cu dotari modeste. Acum, producatorul auto francez are probleme cu vanzarea modelului in unele state in curs de dezvoltare, precum India, insa masina sunt cumparate de clienti din tarile bogate care incearca sa economiseasca bani, ceea ce loveste in vanzarile de automobile mai scumpe ale Renault, noteaza Wall Street Journal, citat de Mediafax.

Anul trecut, peste un sfert din vanzarile Renault au fost reprezentate de modele fara pretentii din categoria "entry", care costa mai putin de doua treimi din pretul unei masini standard echivalente.

Grupul a vandut anul trecut 684.882 de masini din variantele low-cost, jumatate din acestea fiind reprezentate de masini marca Dacia, livrate in principal pe pietele europene, restul fiind modele low-end Renault, destinate statelor emergente.

"Nu asa se astepta Renault sa fie", scrie Wall Street Journal.

Dacia a fost destinata pietelor emergente, iar Europa de Vest era o idee secundara, a afirmat Tim Urquhart, analist la IHS Global Insight.
"Europa de Vest a devenit un succes mai mare decat s-a anticipat", a adaugat el.

La putin timp dupa lansarea productiei modelului Logan, produs de Dacia in Romania, importatori independenti au inceput sa cumpere masinile pentru a le vinde in statele vestice. Un an mai tarziu, chiar Renault vindea modelul pe aceste piete, insa la preturi fixe, fara oferte speciale, pentru a mentine marjele.

Cu toate ca preturi mai mici inseamna profituri mai reduse pentru fiecare autovehicul, seful programului entry-level al Renault, Gerard Detourbet, sustine ca marjele produselor ieftine sunt bune, ca procente.

Grupul a raportat vanzari record in 2010, de 2,63 de milioane de unitati, datorita in parte succesului masinilor cu preturi reduse, dupa ce in anii anteriori a inregistrat scaderi din cauza crizei economice. Constructorul auto a anuntat luni ca anul trecut a revenit pe profit, dupa perderi de 3,1 miliarde de euro in 2009.

Cea mai simpla versiune a Loganului costa in Franta 7.600 de euro, pe cand un Clio, un echivalent Renault pentru masina romaneasca, poate fi achizitionat cu 13.900 de euro. Cele doua autovehicule au aceleasi dimensiuni si acelasi motor.

Productia Logan a inceput in 2004. Renault a cumparat participatia majoritara la Dacia in 1999, iar actiunile ramase au fost achizitionate cinci ani mai tarziu. Spre deosebire de modelele standard Renault, Loganul are o cheie de contact manuala, "de moda veche", nu are control de directie si prezinta mai putine variante de motorizare si sisteme de transmisie. Aerul conditionat este o optiune.

Vanzarea de autovehicule ieftine este o problema delicata pentru toti constructorii auto. In India, vanzarile Nano, masina de 2.500 de dolari a Tata Motors, au intrat in impas dupa ce mai multe unitati au luat foc.

In India si Renault are probleme. Dimensiunile Loganului plasau masina intr-un nivel de taxare mai mare decat s-a anticipat. Totodata, neintelegerile cu partenerul local Mahindra & Mahindra au dus la desfiintarea parteneriatului, astfel ca grupul indian produce Logan sub licenta.

Renault are probleme si in alta parte. Vanzarile s-au prabusit in Rusia, cand statul a intrat in recesiune, in 2009, iar problemele politice au impiedicat productia in Iran.

Grupul francez atribuie succesul neasteptat al Dacia pe pietele europene unei schimbari in mentalitatea tinerilor, care cred ca este mai "destept" sa cheltuiasca mai putin.

Unul dintre actionarii Renault, statul francez, nu este complet multumit cu strategia low-cost a producatorului auto. Guvernul francez, care detine 15% din grup, este ingrijorat ca o parte din productie ar putea fi mutata in strainatate. Construirea unei masini in Romania costa cu 1.000 de euro mai putin decat in Franta, care asigura in prezent un sfert din productia globala a Renault.

La inceputul anului trecut, presedintele francez, Nicolas Sarkozy, i-a convocat pe sefii constructorului auto pentru a le cere sa nu transfere in totalitate productia modelului Clio in afara Frantei. Grupul s-a angajat sa se conformeze solicitarii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri