Școala românească are mari deficiențe în a-i pregăti pe tineri pentru a face față cerințelor pieței muncii. Așa că, atunci când ajung față în față cu un angajator aceștia cer salarii mari, fără să fie informați despre nivelul pieței, și își doresc să „ardă” etape pentru a promova mai repede decât este posibil, a declarat pentru wall-street.ro Amalia Sterescu, consultant de leadership.

"Tinerii vin din sistemul educațional rupți ușor de realitatea de business, mai ales cei care nu au avut un job în timpul facultății. Ei sunt cei mai rupți de realitate, vin cu cele mai mari speranțe, cu asteptări salariale care nu au nicio legătura cu realitatea", a explicat Amalia Sterescu.

Vin cu așteptarea de a promova rapid, de a trece peste acel interval de ucenicie, care nu mai este acceptabil în mintea generației de astăzi

O lipsă majoră cu care tinerii intră în organizații, după absolvirea școlii, sunt abilitățile de customer service, acea dorinţă de a deservi cu drag clienţii.

„Le lipsesc abilități de customer service, nu se studiază așa ceva la noi, în școli, și este o trăsătură a nației noastre. Noi credem despre noi că suntem ospitalieri. Şi poate om fi, pe la țară, prin Maramureș, prin Bucovina, dar în ceea ce privește a livra un serviciu unui client, fie că vorbim de un funcționar public sau de un hotelier, nu avem această mentalitate, de a servi pe cineva cu drag, cu plăcere și abia apoi că cere jobul”, a explicat ea.

O vedem ca pe o obligație, este un proces forțat.

Pentru toate acestea, plătesc companiile

În contexul de mai sus, angajatorii sunt cei care trebuie să investească în traininguri pentru a-i pregăti pe tineri, astfel încât să răspundă nevoilor de business.

"Companiile unde angajații intră în contact cu clienții investesc foarte mult în educație pentru aceştia, iar ulterior le evaluează performanța salariaţilor pe criterii legate de relații cu clienții, abilitatea de a dezvolta parteneiate cu clienții. Tinerii sunt învăţaţi cum este să ai un standard, să ai un rating și să fii bonusat sau nu. Iar restul se investește în minimum necesar că să îți faci jobul bine, că vorbim de procese, de proceduri", a precizat Amalia Sterescu.

Citeşte şi articolul Dezvoltarea angajaţilor, prioritatea in organizatii: Companiile plătesc in medie 1.700 de euro pe ziua de training

Jumătate dintre tineri pleacă din companii încă din primele luni

În ciuda interesului pe care îl arată companiile pentru dezvoltarea tinerilor angajaţi, mulți dintre aceştia, compleşiţi de ceea ce implică un job, renunţă la locul de muncă, încă de la procesul de acomodare în companie.

"Vin, sunt angajați, li se fac ofertele, se investește în procesele de recrutare, insă chiar și așa jumătate dintre ei pleacă din companii.
Practic, le pleacă din fază de training, nici nu anunță, pur și simplu nu mai vin. E prea mult pentru ei. Dacă treci prin facultate că gașcă prin apa, adică îmi aranjez examenele și nu sunt obișnuit să asimilez multe inofrmatii într-un timp foarte scurt și atunci este prea mult", a precizat Sterescu.

Pe de altă parte, companiile care nu investesc în traininguri de pregătire a tinerilor nou angajați riscă să nu aibă continuitate în business în România.

Riscă să piardă avantaje competitive, riscă să o ia la vale cu totul

Progresul tehnologic face schimbarea mult mai rapidă

Legat de importanţa investiţiilor în traininguri, Amalia Sterescu a adăugat că organizaţiile pot ţine pasul cu evoluţia tehnologică doar investind în dezvoltarea oamenilor.

"Tehnologia forțează businessul să se miște mult mai rapid și asta inseamnă training, nu poți să evoluezi fără traininguri pentru oameni. În piața de training companiile au invăţat că nu pot progresa fără să investească în oameni. Până și antreprenorii care «nu voiau să dea banii pe prostii», chiar și ei au invătat că este important să investești în programe de formare", a precizat Amalia Sterescu.

La rândul său, nici angajatul nu trebuie să stea deoparte şi să aştepte să îi pună compania la dispoziţie programe de dezvoltare.

"Există și o mentalitate greșită a angajatului care consideră că firma trebuie să îi plătească trainingurile. Insă sunt din ce în ce mai mulți care nu mai stau să aștepte să le dea angajatorul cursuri, pentru că au înțeles că ei sunt cei care trebuie să își gestioneze în dezvoltarea propriei cariere", a încheiat Sterescu.

Despre Amalia Sterescu

Amalia Sterescu este leadership consultant, personal branding strategist, public speaking coach și autor al cărții “Tango cu viaţa”. Ea are 22 de ani de experiență profesională, activând atât în mediul corporate, dar și ca antreprenor. Începând cu 2012, Amalia Sterescu și-a început călătoria să antreprenoriala înființând Outsourcing Advisors, primul portal al comunității de outsourcing din România. Mai târziu, Amalia a fondat în 2013 Public Speaking School. Astfel, din 2013 până în prezent peste 1.100 de profesioniști au fost instruiți personal de Amalia.

Începând cu 2018, și-a extins aria serviciilor sale profesionale fondând BrandingYOU, prima agenție de branding personal din Europa de Est.

Citeste si:

    Sursa foto: shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Alice Gheorghe
    Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Cariere »



    Setari Cookie-uri